Fång vs. erlichia

fia-lisa

Trådstartare
Min häst var i söndags inte ren fram, vilket vi först misstänkte var en skada i framknä från i våras som gått upp. När vet kom ut måndag fm. hade det förvärrats och hela hästen rörde sig stelt. Hon hade puls varför vet. konstaterade fång. Hon har inte stått i fångställning öht. Reagerade inte för visitertång.

Sedan dess har hon då stått inne och fått finadyne (vilket fö. leder mig till frågan: Hur får man smidigast i en häst finadyne?). Rör sig obehindrat i boxen, har inte varma hovar, lite puls kvar. Dock ingen aptit alls. Har kanske pillat i sig max 5 kg. hö om dagen. Hästen är i vanliga fall riktigt glupsk... Dessutom feber, med toppar på 39,8 grader.

Febern gör mig lite brydd. Brukar fånghästar få höga febertoppar? OK att de kan få feber av värk, men brukar den verkligen bli så hög då? Kan det vara erlichia? Eller kanske tom. både och?
 
Sv: Fång vs. erlichia

Hästen kan få feber när det är fång men vet inte hur mycket! När min häst fick fång tog vet blodprov i fall det skulle vara elichia men det var det inte utan fång! När vi gav min häst finadyne så blandade vi det i lite äppel bitar och matade med sked hehe... men det gick bara få i henne det så! Lycka till! och hoppas hästen kryar på sig!
 
Sv: Fång vs. erlichia

Tack för svar! Kontaktade vet. i morse, så vid lunch ska vi ta blodprov på henne.

Vi har på vets förslag testat att blanda finadyne med lite betfor men det är stoppkört. Hon rör den inte. Hittills har vi fått spä ut med vatten och spruta in i munnen. Det kan dock bli kladdigt och lite slöseri och man har otur. :crazy:
 
Sv: Fång vs. erlichia

Testa att mata med sked då! det funkade för min häst i allafall annars ville hon inte ha det!! ta upp det på skeden och stoppa in den i munnen om hästen inte tar det själv! det är värt ett försök! sen ska de väl ha det flera gånger dagligen?? kommer inte riktigt i håg hur många gånger vi gav.. var 2 år sedan min häst hade fång!
 
Sv: Fång vs. erlichia

När min fjording fick fång förra sommaren så fick han buttazon jag frågade min vetrinär hur jag skulle ge det och han sa uppblött i spruta. Jag ville ge i betfor men då skrek han rätt ut att betfor fick jag inte ge. Jag la därför i det i spruta och gav bara lite i taget tills det var slut i sprutan.
Till slut så blev Lukas van och blev jätteduktig när jag kom och gav det. Vi delade upp det på två eller tre gånger om dagen.
Äpple ska man inte ge till en fånghäst så det tycker jag inte var bra.
Hoppas din häst blir bra.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Vi gav äpple och vår vet sa att det gick betfor ska man ju inte heller ge! men äpple är inte lika farligt som betfor!!
 
Sv: Fång vs. erlichia

Hej! De känns som om vi har "lite" samma problem på våra hästar, i mitt fall är de nog inte fång, enligt vet. jag tror mer på fästingsjukdom. Hon är stel och eländig till och från, tycker hon sväller över ryggen ibland och i bland feber. vetrinären har varit hit och ordinerat boxvila och smärtlindring. Dock var inte detta bra, just nu hon släpps ut på morgon stel och "stypplig" och får komma in på nätterna och är på kvällarna pigg och går vanligt igen,,, vet kommer på återbesök till veckan och tänker då höra om dom kan ta blodprov för att utesluta om inget visar sig.

Vill gärna höra hur de går för dig framöver....
 
Sv: Fång vs. erlichia

fia-lisa skrev:
Min häst var i söndags inte ren fram, vilket vi först misstänkte var en skada i framknä från i våras som gått upp. När vet kom ut måndag fm. hade det förvärrats och hela hästen rörde sig stelt. Hon hade puls varför vet. konstaterade fång. Hon har inte stått i fångställning öht. Reagerade inte för visitertång.

Sedan dess har hon då stått inne och fått finadyne (vilket fö. leder mig till frågan: Hur får man smidigast i en häst finadyne?). Rör sig obehindrat i boxen, har inte varma hovar, lite puls kvar. Dock ingen aptit alls. Har kanske pillat i sig max 5 kg. hö om dagen. Hästen är i vanliga fall riktigt glupsk... Dessutom feber, med toppar på 39,8 grader.

Febern gör mig lite brydd. Brukar fånghästar få höga febertoppar? OK att de kan få feber av värk, men brukar den verkligen bli så hög då? Kan det vara erlichia? Eller kanske tom. både och?

Exakt så var min häst för ett par veckor sedan förutom att han inte hade någon feber, men så fruktansvärt stel och ovillig att röra sig.
Jag tog ut veterinär och tog blodprov på borelia och erlichia och han hade spår av erlichia så han kan ha haft en febertopp som man missat. Nu efter ett antal veckor börjar han kunna gå normalt, innan dess såg han ut som en gammal gubbe då han stapplade fram.
Hoppas du får rätsida på din pålles bekymmer
 
Sv: Fång vs. erlichia

Det låter som väl hög feber för att vara fång. Misstänker akut ehrlichios vilket brukar ge så hög feber och stelhet.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Vad behandlar de hästarn med om de har borelia eller elichia?? i min kommpis stall var det en häst som fick elichia och hon sa att den hästen blev helt knäpp i huvudet...
 
Sv: Fång vs. erlichia

Athenalover skrev:
Vad behandlar de hästarn med om de har borelia eller elichia?? i min kommpis stall var det en häst som fick elichia och hon sa att den hästen blev helt knäpp i huvudet...

Antibiotila-tetracykliner
 
Sv: Fång vs. erlichia

Har haft ute vet. nu och tagit blodprov. Han tycker heller inte att den höga febern stämmer in i fång-bilden. Tog ut henne för att visa rörelsemönstret och hon går stelt och stappligt. Dock är hon inte speciellt ovillig att röra sig, hon tar efter snart 4 dagars boxvila gärna en tur från boxen.:smirk: Dessutom ansåg vet. inte att hon tillhörde de sk. riskgrupperna för fång mht. ålder, ras, vikt och kondition. Men det betyder väl å andra sidan inte så mycket.

Jag vet att betet de gått på är rel. kraftigt (även om hon tidigare år klarat det utan problem) Jag vet också att vi plockat en del fästingar på henne. Senast förra veckan en som inte ville lossna riktigt... :crazy: Har vi otur har hon väl rykt på både och.

Tills vidare behandlar vi dock som om det vore fång. Väntar med spänning på provsvar som vi borde ha på måndag.

Vad gäller matandet - vet skrev ut något alternativ till Finadyne, Metacam(?), som man tydligen kan få som pasta. Idag fick hon spruta av vet så imorgon blir första dagen vi testar med pastan.
 
Sv: Fång vs. erlichia

fia-lisa skrev:
Har haft ute vet. nu och tagit blodprov. Han tycker heller inte att den höga febern stämmer in i fång-bilden. Tog ut henne för att visa rörelsemönstret och hon går stelt och stappligt. Dock är hon inte speciellt ovillig att röra sig, hon tar efter snart 4 dagars boxvila gärna en tur från boxen.:smirk: Dessutom ansåg vet. inte att hon tillhörde de sk. riskgrupperna för fång mht. ålder, ras, vikt och kondition. Men det betyder väl å andra sidan inte så mycket.

Jag vet att betet de gått på är rel. kraftigt (även om hon tidigare år klarat det utan problem) Jag vet också att vi plockat en del fästingar på henne. Senast förra veckan en som inte ville lossna riktigt... :crazy: Har vi otur har hon väl rykt på både och.

Tills vidare behandlar vi dock som om det vore fång. Väntar med spänning på provsvar som vi borde ha på måndag.

Vad gäller matandet - vet skrev ut något alternativ till Finadyne, Metacam(?), som man tydligen kan få som pasta. Idag fick hon spruta av vet så imorgon blir första dagen vi testar med pastan.

OM det är erlichia så behöver din häst inte ha fått det i år utan kan ha haft det länge. Det kan ligga kvar i kroppen och sedan poppa upp igen Det syns på svaret om hon har spår av erlichia och om det är lågt eller högt värde.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Min valack (7 år) har liknande symtom. Var helt plötsligt halt (höger fram) för en vecka sedan. Fick vila några dagar och har nu blivit helt stel i höger sida och rör sig onormalt känns även lite "loj". Han har inte haft ngn feber och är för övrigt pigg och glad samt har god aptit. Har inga svullnader någonstans. Känner mig oerhört frustrerad!!! Tack och lov ska vi till klinik på måndag för att kolla honom och hoppas då får svar på vad det kan vara. Har också förstått att erlichia kan finnas latent i kroppen, men borde han inte ha feber då?
 
Sv: Fång vs. erlichia

Är det inte så att de är mest dåliga vid det första utbrottet o får sen än mer diffusa symptom?

Tycker mest att man märker på att hästen är loj o inte är vaken i blicken eller i sitt kroppsspråk.
 
Sv: Fång vs. erlichia

axel skrev:
Är det inte så att de är mest dåliga vid det första utbrottet o får sen än mer diffusa symptom?

Tycker mest att man märker på att hästen är loj o inte är vaken i blicken eller i sitt kroppsspråk.

Exakt, så är det. Det är ju inte alltid dom får en febertopp heller då dom drabbas av det senare då dom en gång haft det första utbrottet.
Zeeke har inte haft det minsta feber vad jag vet nu isommar men såååå stel och ovillig att röra sig och verkar så moloken och nere.
Däremot den somaren han hade det första utbrottet då hade han 41 grader och var riktigt risig.
 
Provsvar

Har nu fått provsvaren och hon har ett högt titer-värde. Dock inget spår av bakterien längre.

Just nu går hon på metacam (vilket fö. har varit superenkelt att pilla i henne) och står på boxvila. Hon är väldigt pigg och glad, äter ordentligt, är inte stel i kroppen utan rullar sig, kliar sig på alla möjliga och omöjliga ställen samt rör sig normalt igen. Men då går hon ju som sagt på smärtstillande.

Vet. anser inte att vi ska behandla mot erlichia utan fortsätta med metacam veckan ut och sedan se om hon ser fräsch ut och då börja introducera henne för att gå i hage igen sakta men säkert.

Ska ringa för att få några "second opinions" ang. behandling. Själv känner jag mig väldigt osäker till att inte behandla erlichian. Även om vet. påstår att hon har klarat ut den själv, men kan det inte börja spöka senare om vi inte behandlar?
 
Sv: Provsvar

Jag är långt ifrån någon expert på erlichios. Men är det inte så att man undviker att behandla om de inte är akut dåliga just därför att det är en ganska riskfylld och intensiv antibiotikakur som hästarna måste genomgå? Som man i möjligaste mån vill undvika. Det är många hästar som har titervärden som aldrig blir dåliga.

Hoppas att det går bra med din häst.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Det är mycket möjligt att det är på det viset. Men för att vara på den säkra sidan ska jag ringa till två kliniker som vi varit i kontakt med för att få deras åsikt. Bara för att vara helt säker på att vi gör rätt. :smirk:

Nu går hon ju fö. på NSAID-prep. varför man inte kan säga hur fräsch hon är egentligen. Dock är jag osäker på om just hästar med erlichias brukar reagera så positivt på den typen av medicinering?
 
Sv: Fång vs. erlichia

Typiskt att vissa veterinärer inte vill behandla med penicillin.....
Min häst har haft erlichia, blev behandlad med penillicilin i.v. i 7 dagar, hade ganska hög titer, troligen en febertopp ett par dagar, blev plötsligt halt fram och var stel, matt och trött. Det tog ca 8 månader innan han var någorlunda pigg igen...

Mitt råd är att försöka få en behandling mot erlichia infektionen.

Mvh A
 

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 377
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästvård Min 4-åriga halvblodsvalack har väldigt motstridiga symptom. Vet anser utan att ha sett hästen men på vår (min och hovis beskrivning)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 385
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Sto i 20-års åldern Promenadhäst Normalviktig Glad och alert Ingen feber Rör sig frivilligt i alla gångarter som ser normala ut...
Svar
17
· Visningar
6 520
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp