Fång ponny

N

Nisse liten

Hejsan.
Min dotter har en ponny som har haft fång känning sedan tidigare.
Nu undrar jag om havre är ett bra foder att ge till en ponny som är lite kännslig och har fångtendenser. Vi är även noga med att beta in honom under lång tid, vi brukar hålla på ca 4 veckor innan han får gå hela dygnet ute, har även hört att om dom rids under hela betesperioden så är fång risken mindre. Ni som har erfarenhet av foder och fånghästar får gärna höra av er eftersom vi aldrig har haft en fång ponny tidigare.
Mvh Nisse

Sv: Fång ponny

Havre är väl kanske inte det mest optimala fodret för en fånghäst med tanke på stärkelseinnehåll osv.

Det bästa är att hitta ett grovfoder som täcker hästens behov utan att behöva kraftfodertillskott. Går inte det så kan t.ex lusern vara ett lämpligt proteintillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka