Fång på minishettis.

F

Frieser

Båda mina minisar har fått fång tidigare.

Ena av dem fick bedömningen efter första sjukhusbesöket att hon inte kommer att överleva.

Efter mycket om o men o mediciner så lever hon nu o är frisk.

Men som ni vet är ju fång en ibland återkommande sjukdom.

Ni som har haft/har en fånghäst- hur gör ni nu på sommaren?

Jag vill inte behöva stalla in dem hela sommarn. Tipps?

Samt hur har ni gjort med maten under sommaren på era fånghästar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fång på minishettis.

Mindre hage med magert bete... Jag har en mini och han åt normalt hela förra sommaren.
 
Sv: Fång på minishettis.

Problemet är ju att dessa två oxå äter normalt men fick ändå fång.
 
Sv: Fång på minishettis.

Ok... Tja kanske sån där gräsmask då... Jag försöker alltid ställa honom på riktigt magert bete...
 
Sv: Fång på minishettis.

Magert bete (typ skogs, naturbete eller något liknande) , mindre hage, väldigt noggran tillvänjning på gräset. Finns mycket man kan göra.
 
Sv: Fång på minishettis.

dottern har två shettisar i vårat stall har vi gjort så att dom har fått gå i en mindre hage tills den stora hagen har blivit ner betad ganska ordentligt förra året så hade vi ett gäng kvigor som betade ner det kraftigaste gräset innan shettisarna fick gå i hagen det är en bra lösning för då får man inte lika stora problem med maskar hos hästarna men man måste se till att korna inte har ringorm
 
Sv: Fång på minishettis.

hm.... intressant förslag. Undrar om våra får kan agera kvigor? :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 067
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 949
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 011
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp