Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske hör denna hemma på andra djur, men då får moderator flytta!
Jag fick en konstig tanke i mitt huvud igår och jag kan inte riktigt släppa den. Kan kor få fång? Och kanske den primära frågan borde vara, har kor "hovben" (klövben?) i klövarna?
Getter kan få fång med
Den mat korna får inne är nästan alltid näringsrikare än den dom kan äta på betet. Och de flesta fortsätter ge korna ensilage inne med, så jag vill påstå att kobönder nog är lika bra på betestillvänjning som hästfolk. Särskilt som att korna ofta bara är ute på dagarna, och även om dom senare är ute nattetid brukar dom till en början alltid vara inne och få mat om nätterna.
svarar alla
TantEster: Är det ett stort problem att de får fång vid betessläppen på våren? Vi hästmänniskor är ju relativt duktiga på att vänja våra hästar vid årets gräs genom att handbeta eler låta de gå korta stunder i gräshage i början. Men mjölkkorna som man släpper ut på våren måste ju få en rejäl omställning i kroppen.
Den mat korna får inne är nästan alltid näringsrikare än den dom kan äta på betet. Och de flesta fortsätter ge korna ensilage inne med, så jag vill påstå att kobönder nog är lika bra på betestillvänjning som hästfolk. Särskilt som att korna ofta bara är ute på dagarna, och även om dom senare är ute nattetid brukar dom till en början alltid vara inne och få mat om nätterna.
Jag vet inte riktigt om man kan dra några paralleller mellan fång hos häst och fång hos nötkreatur. De olika fångarna känns vitt skilda. Men jag kan ha fel.
Sinkor och kvigor går ute dygnet runt på sommaren.
I alla fall hos oss och de flesta andra bönder jag känner till runtomkring.