Fång på kor?

_Runaway_

Trådstartare
Kanske hör denna hemma på andra djur, men då får moderator flytta!
Jag fick en konstig tanke i mitt huvud igår och jag kan inte riktigt släppa den. Kan kor få fång? Och kanske den primära frågan borde vara, har kor "hovben" (klövben?) i klövarna?

Sv: Fång på kor?

Ja på båda frågorna. Kor med fång korsar ofta benen för att avlasta. Inte en helt ovanlig åkomma hos framförallt förstakalvare.

Som kuriosa kan även får få fång (fast som jag fattat det är det extremt ovanligt), och givetvis åsnor/mulor.

Senast ändrad:

Fång hos kor är ett stort problem som diskuteras och forskas på en hel del. Kor har klövben och det händer att detta sticker genom sulan i samband med fång.

kl

Även grisar kan tydligen få fång. Enligt klövvårdaren som verkar våra grisar hade en av suggorna haft det.

svarar alla

Intressant! Jag ska genast läsa det som länkades högre upp.

TantEster: Är det ett stort problem att de får fång vid betessläppen på våren? Vi hästmänniskor är ju relativt duktiga på att vänja våra hästar vid årets gräs genom att handbeta eler låta de gå korta stunder i gräshage i början. Men mjölkkorna som man släpper ut på våren måste ju få en rejäl omställning i kroppen.

Jag tar mig friheten att svara trots att jag inte är varken veterinär eller tant ester...

Jag skulle tro att korna redan är vana vid ett kraftigt foder, högt både i protein och energi, för att kunna producera mycket mjölk, därför blir det inte så stor omställning. Sen släpper man ju inte korna dygnet runt, eftersom de måste in för mjölkning några gånger per dygn. Detta är alltså bara som jag funderar, inget jag vet ! :)

Den mat korna får inne är nästan alltid näringsrikare än den dom kan äta på betet. Och de flesta fortsätter ge korna ensilage inne med, så jag vill påstå att kobönder nog är lika bra på betestillvänjning som hästfolk. Särskilt som att korna ofta bara är ute på dagarna, och även om dom senare är ute nattetid brukar dom till en början alltid vara inne och få mat om nätterna.

Största omställningen i en kos liv skulle jag tro är efter första gången hon kalvat, Ofta innebär det ett nytt stall, ny foderstat, att hon ska börja producera mjölk +att hon har en kalvning tätt inpå.
Därför är det vanligt att de redan innan kalvningen börjar få samma mat som mjölkkorna för att hinna vänja sig.

Kanske hör denna hemma på andra djur, men då får moderator flytta!
Jag fick en konstig tanke i mitt huvud igår och jag kan inte riktigt släppa den. Kan kor få fång? Och kanske den primära frågan borde vara, har kor "hovben" (klövben?) i klövarna?

Alla klövdjur har två hovben, och visst kan även kor få fång. däremot sällan dubbelsidig fång på samma klöv. Oxå mindre vanligt att en ko drabbas av fång än en häst eftersom en ko har fyra magar. På en ko är klövspaltexem mkt mera vanligt än på en häst.

Den mat korna får inne är nästan alltid näringsrikare än den dom kan äta på betet. Och de flesta fortsätter ge korna ensilage inne med, så jag vill påstå att kobönder nog är lika bra på betestillvänjning som hästfolk. Särskilt som att korna ofta bara är ute på dagarna, och även om dom senare är ute nattetid brukar dom till en början alltid vara inne och få mat om nätterna.

Sinkor och kvigor går ute dygnet runt på sommaren.
I alla fall hos oss och de flesta andra bönder jag känner till runtomkring.

svarar alla

TantEster: Är det ett stort problem att de får fång vid betessläppen på våren? Vi hästmänniskor är ju relativt duktiga på att vänja våra hästar vid årets gräs genom att handbeta eler låta de gå korta stunder i gräshage i början. Men mjölkkorna som man släpper ut på våren måste ju få en rejäl omställning i kroppen.

Nej, det enskilt största riskfaktorn för fång hos kossor är ett hårt underlag. Gummimatta på båspall skyddar. Vad gäller foderstaten så är den på stall bra mkt mer aggessiv än betet, så nej, några anhopningar av fall vid betessläpp ses mig veterligen inte. Har faktiskt aldrig ens hört att det skulle vara en riskfaktor, men nåt kan ju ha undgått mina öron.

Bra klövvård, gummimatta på båspallen, långsam tillvänjning av såväl golv som stallutfodring, grovfoder före kraftfoder med stabilt våm pH - nä, inte nåt minne av bete alls.

En ko som drabbats av fång anses ha en kroniskt förändrad klövstatus. Risken för annat elände, som klövsulesår, ökar rejält. Kossor får mest skador på bakfötterna, man tror att det beror på att de lättare kan avlasta framklövarna (står i kors med frambenen) och därmed skydda fram. Klövbenet "sjunker" ner i klöven och orsakar skador i sulan - blödningar, sår. Fy fan för att vara ko.

Att kossans 4 magar skulle skydda, samt liknelsen med fenröta är rent humbug. Men det fattade ni väl? Jag vet inte riktigt om man kan dra några paralleller mellan fång hos häst och fång hos nötkreatur. De olika fångarna känns vitt skilda. Men jag kan ha fel.

Köttdjur och ungdjur av mjölkraser går på bete dygnet runt. Oftast. Någon direkt tillvänjning har jag inte stött på; betessläpp körs a la kosläpp! Uppbundna djur står ofta inne över natten av praktiska skäl.

Jag vet inte riktigt om man kan dra några paralleller mellan fång hos häst och fång hos nötkreatur. De olika fångarna känns vitt skilda. Men jag kan ha fel.

Kossornas låter mer likt belastningsfång hos häst än 'foderfång'? Eller fattade jag fel då?

Vi hade ju kor (hereford) när jag var liten. De var iofs rätt friska kreatur, men det hände ju de drabbades av olika åkommor/skador (tjuren svalde en spik, nåt livmoderframfall, ett huggormsbett på de mer privata delarna, en fraktur på vad nu det som motsvarar hästens kota heter på nöt etc, nån spontandog av hög ålder, någon fick kalvförlamning. Men det var med några års mellanrum det 'hände' nåt. Himla trevliga så hereford, var extremt sällsynt med kalvningsproblem med). Men inte någonsin fång.

De stod på boxdrift vintertid, hela dygnet. På spånbädd enligt modellen 'fyll på spån två ggr/v, bryt ryggen på våren när halvmetertjocka bäddar ska ut'. Avelskossorna fick bara hö (och vatten, salt och tokosel) under stallperiod, ungdjuren/slaktdjuren fick hö + kraftfoder (nötfor eller nåt tror jag det hette, plus betfor och havre) under stallperiod. Avelstjuren fick lite kraftfoder med minns jag.

På våren kickades de rakt ut på bete, de brukade få hö i hagen första dagarna på bete men det rördes sällan, fick hö som tillägg sista veckorna på hösten. Men de gick ut på bete från dag till annan, och in från bete från dag till annan. Aldrig fång.

Men efter det du skriver kan alltså spånbädden samt att de även inne åt från golv ha gjort stor nytta i sammanhanget? *nyfiken* De hade gles boxfront, och stack ut huvudet och åt från 'stallgången' utanför boxarna. (Där lärde jag mig också exakt hur lång en kotunga eg är - de når lååååångt *s*) Och då att iag avelskossorna inte fodrades alls hårt. (Jag vet inte hur hård/inte hård ungdjurens utfodring var då jag inte har ngt att jämföra med)

Senast ändrad:

Sinkor och kvigor går ute dygnet runt på sommaren.
I alla fall hos oss och de flesta andra bönder jag känner till runtomkring.

Det är förstås sant, men de brukar dels släppas tidigare och dels inte få så kraftig mat inne heller. Omställningen blir mindre.
Faktum är att jag inte kan säga att jag varit med om någon ko med fång där det kar härledas till betessläppet. Då är nog kalvning vanligare orsak.

Och angående köttdjur så brukar väl de vanligtvis släppas lite tidigare? Vi brukar i alla fall inte ha dom inne tills gräset blivit högt utan de får gå och beta småstrån och fylla ut med ensilage. (Som ratas ganska snabbt.)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka