Fång och Korsförlamning - samband?

Iddefixen

Trådstartare
Kan dessa två hänga ihop?
Alltså att en häst som lätt får KF har klart lättare att drabbas av Fång?
Har svagt i minnet att jag hört detta - men jag hittar inga artiklar om det.

Någon som vet?

Sv: Fång och Korsförlamning - samband?

Intressant, har aldrig hört det förut men vi har råkat ut för ett fånganfall på 30 år och då har vi ändå 38 hästar på gården.

Det var förra året, ett sto som fick så svår fång att ägaren valde att ta bort henne.
Hon var just en korsförlamningshäst , dessutom den enda i stallet som hade den känsligheten, fick korsförlamning ett antal gånger tex om det småregnat och blåst lite.

Har inte hört något sådant. Däremot kan fång lätt förväxlas med korsförlamning gällande de första symptomen.

Det finns ju lite olika typer av korsförlamning som orsakas av olika saker och en av typerna beror på känslighet för stärkelse. Det verkar ju kunna vara utlösande för vissa fånghästar också så helt otroligt är det nog inte.

Min häst hade mer KF symtom än fång.
Kissade mörkt o stora mängder, var mkt spänd i korset- utan att någonsin stå i fångposition.

Om det skulle finnas ett samband mellan betes/foder/fetmarelaterat fång och korsförlamning så borde det vara tvärtom.

Korsförlamningshästar av den mest studerade typen har en ökad insulinkänslighet, dvs sockret åker in i cellerna alltför effektivt.

Återkommande fång är ofta förknippat med en minskad insulinkänslighet s k insulin resistens. Sockret har svårare att komma in i cellerna.

Så fånghästar borde ha svårare att få korsförlamning och vice versa.

Fång av andra orsaker borde förståss Xhästen kunna få lika ofta som icke Xhästen. HH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka