Fång och gräs..

Z

Zalmiak

hej!

Nu vill jag veta om det är någon här på buke som har fång ponny/häst som alltså har haft fång som ni sedan släppt på bete. hur har det funkat? har dem klarat gräset? Hur länge isåfall har ni betat in dem?
Jag är väldigt kluven på hur jag ska lösa det här med bete till min fång ponny i sommar, alla hästar i vårat stall flyttas till ett jätte bete med massor av gräs (som han ahr stått på tidigare utan att ha fått fång, fången fick han av kraftfoder) och en veterinär som vi har pratat med tyckte att vi skulle kunna släppa ut han han trodde vår ponny skulle klara det, medans en annan säger inte ett gräs strå!
Så nu undrar jag om ni har några efrarenheter av det här, har ni haft fång häst och släppt den på bete? hur har dte funkat, vill veta allt!
Tack:)
kram från emma!

Sv: Fång och gräs..

Min ponny fick fång ung vid den här tiden för två år sedan. Hon var då ganska tjock och gick ute på dagarna bla på en gräsvall. Det var några dagar med frost under den perioden.

Våren därpå fick hon komma ut i en stor naturbeteshage (deras eg vinterhage) några timmar på em. Resten av tiden gick hon i liten hage/stod inne: Hon fick då ensilage/hö, lusern och betfor. När det blev varmare så gick hon i denna naturhage dygnet om. Hon har fortsatt att gå mkt i denna stora hage men står inne på vinternätterna. för ngn månad sedan var betet slut i denna hage och då släppte jag henne en del på vallen igen.

Hon har inte gått på grönt fruset gräs sedan hon fick fång. Hon är inte längre tjock, inte så mkt i alla fall. jag rider henne regelbundet och vakar över henne. Jag kollar hovar och ben två ggr om dagen året om.

Jag tror att en del fånghästar kan gå på bete igen men andra inte. De som har problem med insulinet och alltså inte tål att äta så mkt socker är nog känsliga för bete.

Mitt sto, kallblodstravare, 15 år, fick fång förra våren på grund av för hastigt foderbyte i kombination med att hon var överviktig.
Hon kom mycket tidigt under behandling (3 timmar efter det att vi sett första symptomen var veterinären på plats), hovarna röntgades efter tre veckor och visade sig vara oskadda. Hästen sattes på diet, men hon gick ute i gräshage hela dagarna iklädd en betesbegränsare. Några veckor efter insjuknandet släppte vi hästarna på dygnetruntbete och hon gick med de andra (med betesbegränsaren, förstås). Detta var i mitten av maj.
De gick ute till i slutet av september. Mitt sto blev av med sin övervikt, och i september fick hon slippa "munkorgen".
Under hösten, vintern och våren var jag noga med att hon inte skulle bli tjock igen. Så i mitten av maj gick alla fyra ut på sommarbete igen, och det har inte varit några som helst problem i år. Hon har inte haft betesbegränsaren på sig alls i år.

Min häst fick fång sep-07(inte i min ägo då).Klart man var nervös inför sommaren.När vi åkte till betet så fick hon stå,tillsammans med en annan fånghäst,i vinterhagen med ändå tillräckligt mycket mat.De fanns hästar på betet som betade en bit in på sommaren.Släppte ut våra senare under sommaren,det gick jättebra.

Men jag kommer vara nervös inför nästa sommar dock

Jag har en shettis på 11 år som jag har haft sen han var fölis :) När jag var liten och red honom i princip varje dag hade han aldrig några problem, när jag växt ur honom sprang han lös med mig när jag red den stora hästen. Sen en sommar hyrde jag ut honom till en mamma och hennes dotter, tyvärr fick han då fång men de behandlade det fort och sen fick han gå i en liten hage resten av sommaren. ( Påstår inte på något vis att det var deras fel att han fcik fång då de var underbara fodervärdar!) Nu i sommras när jag hade han hemma visade han några symptom precis i början av betessläppet, då åkte han in i en liten mindra hage och det blev gensat mycket bättre, till nästa sommar har jag investerat i en munkorg ;) Så han lär inte gilla mig när äta är hans stora passion :)

Jag har en shettis på 11 år som jag har haft sen han var fölis :) När jag var liten och red honom i princip varje dag hade han aldrig några problem, när jag växt ur honom sprang han lös med mig när jag red den stora hästen. Sen en sommar hyrde jag ut honom till en mamma och hennes dotter, tyvärr fick han då fång men de behandlade det fort och sen fick han gå i en liten hage resten av sommaren. ( Påstår inte på något vis att det var deras fel att han fcik fång då de var underbara fodervärdar!) Nu i sommras när jag hade han hemma visade han några symptom precis i början av betessläppet, då åkte han in i en liten mindra hage och det blev gensat mycket bättre, till nästa sommar har jag investerat i en munkorg ;) Så han lär inte gilla mig när äta är hans stora passion :)

hehe nää min ponny kommer inte heller gilla mig när jag sätter munkorg på han (om det nu blir så) eftersom hans största passion också är att äta! :P Knäppa ponny!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka