Fång och b-vitamin

millus

Trådstartare
Frågar åt en bekant:

Denne har en ponny som förra våren fick fång av det lindrigare slaget. Ponnyn hade då också svårt att släppa vinterpälsen, så min bekant funderar på om denne kan börja ger b-vitamin till ponnyn. Men vi funderar på om det finns någon som helst relation mellan att ge b-vitamin och utlösa ett fånganfall?

Sv: Fång och b-vitamin

Bvit är ju vattenlösligt och anses vara snällt mot magen (tarmarna). Jag tror inte det. Har aldrig ens hört talas om det.

Men jag VET inte.

Tack så hemskt mycket för era svar! Jag ska vidarebefordra dem till ägaren.

Ja, som jag förstått det är det till och med bra med b-vitamin till fånghästar. Man antar ju att fång är en mag- tarmstörning och då funkar b-vitamin. Funderar lite på Cushing då ponnyn hade svårt att släppa päls förra året.

Jaa, jag misstänkte också det...Men det är det nog inte eftersom ponnyn mått bra i ett år nu!

ge jäst istället? problemet med b-vitamin typ shy feeder är ju att det är i en sirapsbas... vilket lär innehålla en del socker och därav inte så bra för en fångis?

Som jag förstått det hela finns ingen anledning att tillföra extra b-vitamin vid pälsfällning.

Min medryttarpålle får två små "koppar" med b-vitamin om dagen, funkar fint mot pälsfällningen, dock blev han lite elektrisk i pälsen i början, vet ej om det beror på B-vitaminet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 337
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
15
· Visningar
869
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 653
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka