Sv: FÅNG hästar???!!!
En vanlig orsak att hästen får fång är att den får i sig för mycket lättlösliga kolhydrater. dessa finns i spätt betesgräs (som finns även på hösten, inte bara våren) samt spannmål somt ex. havre. Om hästen samtidigt får en foderstat med för lite fibrer i kand et utlösa fång tillsammans med protein. Många tror att proteinet i sig orsakar fång, men det är oftast tillsammans med det jag nyss skrev.
Anledningen till att ovanstående faktorer kan utlösa fång är att de rubbar tarmbalansen. Fång kommer ursprungligen inifrån hästen, mag/tarmsystemet. Därefter vandrar det vidare till hovarna.
Socker är inte heller bra att ge. melass innehåller mycket socker, och betfor är en restprodukt av det.
En fånghäst behöver sitt näringsbehov tillfredställt precis som andra hästar, men det man bör tänka på är (som sagt) att tillföra mycket fibrer (försök att ge mestadels hö, kraftfoder om det behövs), samt att ha en väl balanserad foderstat.
På betet kan fructan utlösa fång, det är ett ämne i gräset som det finns mer av under kalla/regninga perioder/nätter.
En fånghäst ska ha långsamma foderbyten. Minst två veckor, men gärna mer. jag brukar ge min häst tre veckor för att vänja sig vid nytt foder. Under foderbyten/ändringar av mängd foder ger jag någon form av stabilisering för magen. Har provat Microbalans och proviva med bra resultat. Krafft Magtarm har jag hört flera negativa saker om, men har inte testat själv.
Återigen alltså, det är en rubbning i tarmfloran som kan utlösa fång. Det är anledningen till att jag (och många andra) ger någon form av stabilisering för magen vid foderbyten till fånghästar.
Mineraler får man tillsätta om det behövs. Det behövs en analys på het för att kunna ge exakt, MEN det är många som ger ändå. På de flesta kraftfoderhinkar står en maxdos, och den ska man inte överskrida, för att undvika selenförgiftning.
Jag ker Krafft Rehab, det innehåller inte havre. Det är en ganska hög proteinmängd, vilket skrämmer en del som ha fånghäst. Men som sagt så är det inte proteinet som utlöser fång.
Jag skulle valt Rehab om jag var du. Det innehåller mycket näring, mer än Grunden, men är ändå skonsamt för magen hos en fånghäst.
Hm.. Försökt få med lite av varje, fråga om du vill ha svar på något mer.