FÅNG hästar???!!!

K

Krulidut

Jag ska hyra en ponny i sommar som tyvärr har lätt för Fång..
Är det nån som äger/har - en ponny/häst som har haft fång elr får lätt fång??

Vad ger du dom i foder??
Vad bör man inte ge??
Och sist men inte minst:angel: Kan dom gå i en hage med 1 cm gräs??

:bow: Till ALLA svar! :bow:

Sv: FÅNG hästar???!!!

Väldigt individuellt vad de tål. Viktigt med försiktig tillvänjning vilket dock kan vara svårt i praktiken eftersom gräsets innehåll av farliga kolhydrater kan ändras snabbt. Prata igenom saken med ägaren.
Är det du som skall stå för ev veterinärkostnader vid fång o dessutom betala hyra för hästen?
PL

Mina fånghästar kan inte äta nått gräs utan att fånget bryter ut, de fodras med hö av bra kvalitet med mkt bra värden. Bara något enstaka grässtrå för den ena är förödande, den andra tål o äta lite i små mängder men bägge får av enkelhet vara utan gräs.

Min häst får ett helt okej hö, och eftersom han tränas får han ett kilo Krafft Rehab. Det funkar kanoners på honom.
Jag låter inte min häst äta betfor, melass, spannmål (ex havre). Han går på bete men ett magert sådant, skogshage på natten och tillgång till hö.

min fånghäst, ett stort halvblod... får inte äta gräs alls utan han går i vinterhagen året runt... har varit bete i 50år så näringen i de få strån som kommer upp är ingen fara... jag fodrar honom med hö och KRAFFT grund...

Han är lätt rund om magen (rätt normalt) sedan lite smalare över rumpan, han mommer 1:A månaden att bygga muskler och att bygga kondidtionen och andra månaden blir det lite allt möjligt..
Jag funderar på Betfor men jag vill ju så klart inte ge han nått jag är osäker på..(och havre..)

ägaren ger han det klassiska ko fodret villket jag tycker lämpar sig mest för kor....

Höt kommer att vara årets skörd antagligen efter som att dom slår höet nu (elr har jag fel :D )

Ägren säger att han är extremt känslig och att han inte ska gå på alls mkt gräs, han rekomenderade redan avbetat grsäs (asså gräste i hagen är redan avbetat så dte är kort)..

det var nån i en annan tråd som rekomenderade E-vitamin..

Rebecka83 skrev:
min fånghäst, ett stort halvblod... får inte äta gräs alls utan han går i vinterhagen året runt... har varit bete i 50år så näringen i de få strån som kommer upp är ingen fara... jag fodrar honom med hö och KRAFFT grund...

Kraft Grund hmm vad är dte som är i den peletsen?? (fniss :D )
det låter vättigt..

_Runaway_ skrev:
Min häst får ett helt okej hö, och eftersom han tränas får han ett kilo Krafft Rehab. Det funkar kanoners på honom.
Jag låter inte min häst äta betfor, melass, spannmål (ex havre). Han går på bete men ett magert sådant, skogshage på natten och tillgång till hö.

Vet du vad Krafften innehåller? Har letat efter innehållsförteckning men inte hittat. Vet att det innehåller melass iaf, men hur är det med spannmål? Om det inte innehåller spannmål, vad är det då? Är det okej med så små mängder melass som det är i pellets/lusernhack?

Till trådskaparen: Fång är väldigt individuellt, och egentligen bara symtom på något annat problem, tex störningar i tarmfloran. Min häst har haft väldigt lindrig fång för nåt år sen, trodde bara hon var lite stel :crazy: Eftersom hon har gått på riktigt kraftigt bete tidigare, och varit smällfet, så räknar jag kallt med att hon ska klara att gå i en nerbetad gräshage med stödutfodring hela sommaren. Att jämföra med arabias hästar som knappt kan titta på ett grässtrå.

Han får lätt fång menar jag :D
Han har tydligen haft rätt svår fång innnan och jag har vart med om Fång som lett till döden 0ch dte är nått jkag INTE vill ska hända igen..

Fniss hoppade ju över några rader i runaways medelnade det där om vad dom inte ska äta..(tack maximillian som skrev igen)
Antar att dte bli pelets men vuillken??
nån som har lite förslag
dom som är på fösrlag är
  • Kraft Grund
  • Kraft Rehab

:bow: till alla som svarar såå snällt :D

Behöver han något kraftfoder alls då? Det allra bästa är om han kan gå på bara hö (mycket bra fibrer för magen att jobba med) och lite mineraler. Rehab och Ponny rekommernderas till fånghästar, men det beror ju oxå på vad höet innehåller. Och jag är som sagt lite skeptisk till just Krafft eftersom jag inte hittar någon innehållsförteckning.

Glöm inte att känna efter värme i hovarna och ökad puls varje dag, och var jätteförsiktig när du vänjer honom vid nytt foder. Ge gärna lite "magmedicin", typ Probimin eller Krafft MagTarm vid foderbyte.

när jag byter foder kan jag typ ta en 25 ml (rehab/ponny)+ 50 ml Ko foder??
sedan en vecka senare 50 ml Rehab/ponny + 25 ml ko foder??
sedan 75 ml Rehab/ponny + 0 ml ko foder??

kan man blöt lägga pellets och är det bra till Fånghästar??

och typ mineraler varanan dag??
hur mkt mineraler bör man ge till en ponny som går 6 dagar i veckan??typ 10 ml?? elr är det för mkt??

Minskar sådan magmedesin typ Kraft magtarm att ponnyn ökar chansen för fång?? (om nån fattar)

Klart du kan blötlägga pelletsen om du vill det. Om ett foder är bra eller inte till vilken häst som helst beror på vad det innehåller och hur det passar ihop med värdena på höet.
Men en fånghäst bör inte äta socker (betfor, melass) och spannmål som någon annan sa.

Fast det här med spannmål och pellets tycker jag är luddigt, någon som kan hoppa in och lära mig?

Annars låter det som en vettig övergång mellan kossamaten och Rehaben. Mag,medicinen håller ordning på tarmfloran, den kan bli störd om man byter foder och vara en orsak till fång.

Du måste analysera ditt hö, annars går det inte att säga vilket foder du ska ge eller hur mycket mineraler han behöver. Har du tur är höet så bra att du inte behöver ge kraftfoder alls = det allra bästa för fånghästar (och andra med för den delen).

Senast ändrad av en moderator:

det är det stora problemet.
Kostar det att få höt qnalyserat??Efter som att det är en bongård så tror jag inte han (ägaren till gården) har sitt hö analyserat :smirk:
okey då bankar jag in i huvudet att SOCKER blir ajaj i magen.
Men är äpplen/morötter dåligt??

Är 10 ml lagom mkt mineraler varanan dag??
elr är det för mkt/lite ???
jag är kass på foderstater :smirk: i det stakllet jag hade förra hästen så gjorde dom så att dom bara strödde på lite Mineraler varannan dag..

En vanlig orsak att hästen får fång är att den får i sig för mycket lättlösliga kolhydrater. dessa finns i spätt betesgräs (som finns även på hösten, inte bara våren) samt spannmål somt ex. havre. Om hästen samtidigt får en foderstat med för lite fibrer i kand et utlösa fång tillsammans med protein. Många tror att proteinet i sig orsakar fång, men det är oftast tillsammans med det jag nyss skrev.
Anledningen till att ovanstående faktorer kan utlösa fång är att de rubbar tarmbalansen. Fång kommer ursprungligen inifrån hästen, mag/tarmsystemet. Därefter vandrar det vidare till hovarna.
Socker är inte heller bra att ge. melass innehåller mycket socker, och betfor är en restprodukt av det.
En fånghäst behöver sitt näringsbehov tillfredställt precis som andra hästar, men det man bör tänka på är (som sagt) att tillföra mycket fibrer (försök att ge mestadels hö, kraftfoder om det behövs), samt att ha en väl balanserad foderstat.
På betet kan fructan utlösa fång, det är ett ämne i gräset som det finns mer av under kalla/regninga perioder/nätter.

En fånghäst ska ha långsamma foderbyten. Minst två veckor, men gärna mer. jag brukar ge min häst tre veckor för att vänja sig vid nytt foder. Under foderbyten/ändringar av mängd foder ger jag någon form av stabilisering för magen. Har provat Microbalans och proviva med bra resultat. Krafft Magtarm har jag hört flera negativa saker om, men har inte testat själv.
Återigen alltså, det är en rubbning i tarmfloran som kan utlösa fång. Det är anledningen till att jag (och många andra) ger någon form av stabilisering för magen vid foderbyten till fånghästar.

Mineraler får man tillsätta om det behövs. Det behövs en analys på het för att kunna ge exakt, MEN det är många som ger ändå. På de flesta kraftfoderhinkar står en maxdos, och den ska man inte överskrida, för att undvika selenförgiftning.

Jag ker Krafft Rehab, det innehåller inte havre. Det är en ganska hög proteinmängd, vilket skrämmer en del som ha fånghäst. Men som sagt så är det inte proteinet som utlöser fång.
Jag skulle valt Rehab om jag var du. Det innehåller mycket näring, mer än Grunden, men är ändå skonsamt för magen hos en fånghäst.

Hm.. Försökt få med lite av varje, fråga om du vill ha svar på något mer.

Senast ändrad:

:bow: du kan det du skriver :bow:
OKey då kommert han att få Krafft Rehab :D
Över gången kommer at vara längre än jag tänkt mig
jag har en foder stat som ja vad ska jag säga det är inte direkt så många olika foder sorter men jag vill nte blanda in massor av olika foder.
Denna kommer jag att följa efter att han har vant sig (om ingen protesterar..)
Morgon: 50 ml Krafft Rehab (funderade lite på om deet var lite, och jag har komit fram till at det ÄR lite lite..men håller fast till det tills nån ger ett förslag)och varanan dag 1o/5 ml mineraler och en halv fyrkants bal hö (det är sånna små fyr kants balar..)

Kväll: 50 ml Krafft Rehab (han går viserligen ute om nätterna :smirk: :confused: så jag vet inte om jag ska sänka här och höja på morgonen..)och en halv bal hö.

jag är som sakt lite ovan vid fopder stater för där jag haft hästar innan har dom gett hästarna samma som alla andra :smirk: även fast det inte passade..

Jag har testat sånna foderstat program men dte ända jag kom fram till är att jag är korkad, fattade inte ett dyft..

Min första ponny hade haft fång 1 gång när vi köpte honom... men han fick gå på stallplanen/gräsmattan å bara tugga i sig lite grann men det gick ju inte att släppa på nåt bete men det funkar utan extra hö å så... men han får aldrig havre på sommarn å sånt... utan han får nöja sig med sina morötter å mineraler å lite grässtrån som det tydligen inte är så galet mkt näring i... och håller sig pigg å fin på det å han e 28 år nu å går fortfarande så dock med annan ryttare och har aldrig haft några problem med det så, så har hans senaste 18 somrar sätt ut :)

Det lätt vättigt :D
jag har fått väll förklarat för mig att Inget socker elr spannmål (typ havre osså..)
Fast jag hade gärna haft den dära foderstaten för enkel hetens skull mn det är typ lite gles med gräs i jhagen han ska å :smirk: såå lite måste han ha som tillskått fast jag vet inte riktigt vad :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar