Fång eller något annat?

Beelly

Trådstartare
Hej!
Skulle behöva hjälp. Är detta fångringar eller något annat? Enda symptom som han har är att han är överviktig, stel och svår att vända på snäv volt, men det har han varit under det senaste året som jag haft honom och equiterapeut har sagt att det beror på att han helt enkelt är stel (var ute senast för två veckor sen, dock frågade jag aldrig om fång). Han har också under de senaste veckorna blivit segare när man går med honom/skrittar, men det var han förra året under den här tiden också..

Ska tilläggas att blivit felskodd (för trångt) under ett par månader, fram tills för 7 veckor sen (när han senast blev skodd), kan det han med det att göra?
Hovslagaren ska komma i veckan, men jag vill höra er åsikt.

https://www.pixeltopic.com/image/ajombcdylbkncpb/
https://www.pixeltopic.com/image/eugfjhomnkcfym/

Hej!
Skulle behöva hjälp. Är detta fångringar eller något annat? Enda symptom som han har är att han är överviktig, stel och svår att vända på snäv volt, men det har han varit under det senaste året som jag haft honom och equiterapeut har sagt att det beror på att han helt enkelt är stel (var ute senast för två veckor sen, dock frågade jag aldrig om fång). Han har också under de senaste veckorna blivit segare när man går med honom/skrittar, men det var han förra året under den här tiden också..

Ska tilläggas att blivit felskodd (för trångt) under ett par månader, fram tills för 7 veckor sen (när han senast blev skodd), kan det han med det att göra?

Vad säger veterinären?
Vad säget hovslagaren?
Har hovslagaren sagt att hästen har haft fång?

Vad säger veterinären?
Vad säget hovslagaren?
Har hovslagaren sagt att hästen har haft fång?

Har inte pratat med varken veterinär eller hovslagare än eftersom jag la märke till hovarna igår. Har inte reflekterat över det innan.. Vad jag vet har han inte haft fång innan.

Hej!

Veterinär först - alltid!

Har inte pratat med varken veterinär eller hovslagare än eftersom jag la märke till hovarna igår. Har inte reflekterat över det innan.. Vad jag vet har han inte haft fång innan.

Har du inte tittat på hovarna fören i går? Kratsar du inte hovarna? Varför har du inte pratat med hovslagaren? Finns kanske en anledning att denne skor hästen trångt.
Varför har du inte kontaktat en veterinär? Om det gått ett helt år!!! Det är faktiskt jädrigt slappt!

Hej!

Hej! Stelhet hos en häst är tyvärr ett av symptomen på fång. Vill du din hästs bästa bör du se till att den tas bort från gräset i nu läget och sedan bör du kontakta en veterinär som är duktig på fång. Sedan bör du också ha en långsiktig plan för hur din häst skall gå mer i vikt. Oavsett om din häst har fång nu eller inte så ligger alltid en överviktig häst i riskzonen för att få fång eller andra sjukdomar. Lycka till och hoppas att du får tag i en kunnig veterinär!

Hej!

Om han är felskodd eller ej går inte att se på bilderna, det man dock ser är att han har gått alltför länge sen hovis var där eftersom hoven nu ligger utanför skon.

Det är defintivt inte orsaken till att din häst varit stel och överviktig i ett år.
Som de andra säger, att inte ta övervikt och stelhet på allvar och inte kontakta veterinär på över ett år är bortom allt förstånd.
Ta bort hästen från gräs NU, och ring veterinär!

Skulle själv gå ett steg längre än ta bort från gräs då jag skulle ställa på box med djupt strö tills vet kollat hästen.

Finns det duktig som åker ut hade det varit mitt första val då jag inte vill belasta med transport på en häst med misstänkt fång.

Jag skulle inte hetsa upp mig särskilt mycket över de där ringarna, hästar kan få såna av alla möjliga sorters förändringar och de där ringarna har ju vuxit ner en bit dessutom. Vad som än orsakade dem hände för 2-3 månader sedan, så det är knappast akut.

Vad gäller stelheten så finns det ju många sätt att vara stel på, allt från att hästen är ostretchad och ogymnasticerad till att den har någon sjukdom eller skada, så man kan inte dra slutsatsen att hästen har fång bara utifrån det. Det är ju jättebra om du frågar hovslagaren i alla fall, då kan du ju visa upp hur han rör sig också.

Vad gäller slöhet så blir många hästar sega när gräset kommer och de proppar i sig hela dagarna. Ett sätt att kolla om det är orsaken till slöheten är att testa att gå ut med hästen på morgonen innan den har kommit ut och ätit gräs - i så fall kommer den att vara normalpigg när den har mindre i magen.

Jag tycker att det är bra om man som hästägare läser in sig på fång så att man har en god grundkunskap om sjukdomen, och att man försöker hålla sin häst smal - en häst som redan är tjock före sommaren bör till exempel inte få gå på obegränsat gräsbete. Det är också bra att lära sig hullbedömning, och att känna igen fettdepåer som skvallrar om att hästen kan ha ökad risk för fång (t ex hård mankam).

Är detta fångringar eller något annat? Enda symptom som han har är att han är överviktig, stel och svår att vända på snäv volt,

Ser onekligen ut som fångringar och övervikt plus att han har svårt för att vända gör det troligt att han har/har haft laminitis/fång. Trakterna ser dessutom väldigt höga ut. Du bör behandla honom som en "fånghäst" dvs. sätt honom på en foderstat med låg socker- och stärkelsehalt och börja banta honom så smått. Fodra honom efter sin normala vikt och inte efter sin nuvarande. Du bör också kolla om han är insulinresistent (görs genom blodprov).

Jag kanske skulle skrivit lite mer utförligt! Jag har givetvis haft veterinär ute tidigare för stelheten osv, men de har inte kunnat sett något, därav att han blivit behandlad av equiterapeut under en längre tid! Slöheten började efter att han släpptes på gräs..
Han får inget kraftfoder förutom 1 liter mash (för hans eksem). Dessutom har han uträknad foderstat med analyserat hösilage

Klart jag har sett att det börjat komma tidigare, men trott att det varit foderringar. Dessa har kommit i samband med att vi bytte stall för ca 3 månader den.
Jag ska ringa ut veterinär.

Senast ändrad:
Okej, pratat med veterinär nu. Jag ska avvakta tills hovslagaren kommer ut. Hon som jag pratade med tyckte inte jag behövde göra några större förändringar tills dess och sa att vi eventuellt kan boka in en röntgentid tills nästa vecka

• Gilla
Reactions: Ace
Pratat med min nya hovslagare nu också (har bytt sen han blev trångskodd) och han tyckte inte det var någon fara. För två månader sen fick han vinkla om hoven efter det dåliga jobbet som den förra hovslagaren gjorde, så han sa att det eventuellt kanske kom från det. I vilket fall trodde han inte det var någon fara, men han skulle komma ut och kika.
Tänkte dock ta bort honom från gräs nu för att inte riskera fång.

Tack för alla era svar!

Pratat med min nya hovslagare nu också (har bytt sen han blev trångskodd) och han tyckte inte det var någon fara. För två månader sen fick han vinkla om hoven efter det dåliga jobbet som den förra hovslagaren gjorde, så han sa att det eventuellt kanske kom från det. I vilket fall trodde han inte det var någon fara, men han skulle komma ut och kika.
Tänkte dock ta bort honom från gräs nu för att inte riskera fång.

Tack för alla era svar!
Hej! Vad bra att du har kontakt med både veterinär och hovslagare. Jag tycker dock att ditt beslut att ta bort hästen från gräset är bra då den är i riskzonen så länge den är överviktig. Om du får ner vikten så kan du eventuellt släppa ut den senare på säsongen då gräset är lite mindre farligt, kanske en munkorg kan vara lösningen. Regelbunden motion har också visat sig ha en förebyggande effekt, speciellt på hästar som haft fång en gång och som riskerar ett återfall.

Glömde uppdatera här ifall det var någon som var intresserad ☺️
Hovslagaren har varit ute. Ingen fång! Det är jag som är övernojig. Anledningen är att han tidigare har haft trånga skor och nu håller hoven på att växa ut efter att den blivit utlagd. Jag har dock tagit bort honom från gräset ändå och han tränas 5 dagar i veckan ☺️

Hovslagaren har varit ute. Ingen fång! Det är jag som är övernojig. Anledningen är att han tidigare har haft trånga skor och nu håller hoven på att växa ut efter att den blivit utlagd. Jag har dock tagit bort honom från gräset ändå och han tränas 5 dagar i veckan ☺️

Skönt att det inte var fång. Hoppas att träningen går bra:)

Vad bra! Hur fick ni reda på att det inte var fång?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 181
Senast: MaRomer
·
Hästvård Min överviktiga sällskapsponny har betett sig underligt idag och jag funderar på fång. Lite bakgrundsinformation. Äter enbart hösilage...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 188
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar