Strasser?Fenylbutazon och andra NSAID–preparat har ingen läkande effekt. Tvärtom, de hämmar den naturliga läkningsprocessen. De ska användas mycket sparsamt och aldrig längre än ca. en vecka.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Strasser?Fenylbutazon och andra NSAID–preparat har ingen läkande effekt. Tvärtom, de hämmar den naturliga läkningsprocessen. De ska användas mycket sparsamt och aldrig längre än ca. en vecka.
Strasser?
PL
Förlåt, nu var jag otydlig. Jag menade att jag upplever att det är fler stora hästar än tidigare som drabbas av EMS och får fång. Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan. Hon är född här hemma och jag upplever inte att jag någonsin har utfodrat henne så att hon skulle behöva få en metabol störning av maten.
Inflammationen ska kontrolleras, inte tas bort helt. Inflammation är en nödvändig del av läkningsprocessen. Antiinflammatoriska läkemedel hämmar denna process.
Vad är det jag gör fel, för något är det ju helt klart.
Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan.
En god hovis vet nog...Det finns två helt avgörande faktorer som måste vara på plats för att en IR-häst med laminitis/fång ska kunna rehabiliteras: foderstaten och hovarna.
Beträffande foderstaten kan du läsa här vad som är viktigt:
http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance/treatment-of-insulin-resistance
Beträffande hovarna så ska skorna av och hovarna verkas på ett särskilt sätt så att belastningen på hovväggen, särskilt i tån, tas bort eller kraftigt reduceras.
http://ecirhorse.org/index.php/laminitis/realigning-trim
Sen ska hovarna skyddas t.ex. med hovboots och inlägg (pads) el.dyl.
Somliga har Strasser på hjärnan.
Inflammationen ska kontrolleras, inte tas bort helt. Inflammation är en nödvändig del av läkningsprocessen. Antiinflammatoriska läkemedel hämmar denna process.
Djävulsklo är att föredra om hästen behöver något smärtlindrande medel eftersom den endast verkar blockera COX-2.
Somliga har Strasser på hjärnan.
Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan.
Varför länkar du inte till alla dessa fallbeskrivningar och djurskyddsärenden då, om du nu vet vilka det är?Här håller jag med dig till 100%,, och det gäller främst utifrån din egen hjärna..
Du har rätt i mkt av vad du skriver när det gäller den teoretiska delen,, tyvärr så saknas både förståelse för att omvandla den teoretiska kunskapen till den praktiska lärdomen med allt vad den innefattar i både erfarenhet och främst egen självkretik för det praktiska utförande och resultat.
Tyvärr så framgår det med tydlighet att en teoretiker (nog så väl pålästa) sällan eller för att inte säga aldrig i praktiken kunnat påvisa resultat som främjar den enskilda individens välbefinnande och främst framtida långvariga välbefinnande..
Det finns för den som är intresserad många fallbeskrivningar och djurskyddsärenden att ta del av.
Vad gäller djävulsklon så hade jag hemma och resonerade som så att antiinflammatoriskt och smärtstillande inte kunde göra någon skada i det här läget.