Fång - efter den inledande behandlingen

Axel och spaderäss: Jag förstår bådas åsikter. Efter att ha tagit del av er kunskap inser jag att det blev fel och att jag ska göra annorlunda om hon gud förbjude får fler fånganfall.

Jag medicinerade henne inte för att jag kände att hon hade outhärdlig smärta, utan för att försöka minska skadorna i hovarna. Hon är en väldigt lugn häst som är van att gå ute. Jag har ligghall och de står sällan i stall. Vad hon däremot inte klarar av är att stå ensam. Hon dricker dåligt inne och det har hänt att jag t o m har tagit hit djurambulansen vid en väldigt besvärlig förstoppning (som tack och lov släppte när de väl stod här).

Hon har inte sprungit eller gjort många knop överhuvudtaget under de här veckorna, utom när jag skulle fånga henne för att medicinera - det ville hon inte vara med om. Kontraproduktivt så det förslår! Antingen borde jag ha tagit in allihop dygnet runt för att få i henne medicinen utan problem, med risk för att hon strök med i förstoppning, eller så skulle jag kanske struntat i fenylbutazonen alt. avsatt ett par timmar per dag för att bara sitta och vänta tills jag fick tag på henne. Jag var inte medveten om hur viktigt det är att de är stilla. Jag var helt fokuserad på vad hon åt eller inte åt. Man tänker inte så bra när man blir stressad och ledsen över att djuren får livshotande och livslånga sjukdomar.

Hon har inte gått på något hårt underlag dagligen. Hon står i ganska djup, fin sand. Det mjukaste stället jag har.

Veterinären ville egentligen bara skriva ut 1 st 32-pack fenylbutazon. Det var jag själv som tiggde till mig en paket till eftersom det blev så krångligt med medicineringen i början. Hon åt inte upp det jag hällde i maten och fick inte i sig något särskilt på ett par dagar. Det var inte förrän jag gick in här och såg att folk blandade det med vatten i sprutor som jag fick ordning på det hela. Borde ha kunnat klura ut det själv, men man blir liksom helt blockerad av stress.

Jag förstår att hon så här i slutskedet har fått fång eftersom gräset var så väldigt ilsket. Det var sol, jättevarmt, vår, gräset låg i startgroparna för att växa typ en meter i veckan, men vi hade inte fått en droppe regn på hur länge som helst. Allt sockret som byggdes upp för att ge växtkraft stannade väl kvar outnyttjat. Hon är ganska stadig och man kan nog med största sannolikhet säga att hon har drabbats av metabolt syndrom. Varför det har blivit så däremot, det förstår jag inte för mitt liv. Jag som alltid har varit noga med att köpa för hästar bra hö och aldrig har gett henne annat än några deciliter kraftfoder för att blanda mineralerna i. Hon har ju som sagt inte stått på stall annat än vid extremt dåligt väder, nyårsafton och liknande. Vi har ganska stora hagar som hon har rört sig över, men det är inte något nysådd vall så det finns liksom inte obegränsade mängder gräs/ogräs att sätta i sig.

Vad är det jag gör fel, för något är det ju helt klart. Det måste vara något som har ändrats under de senaste 10 åren, för jag har då aldrig hört talas om någon häst som har fått fång tidigare. Nu finns de överallt. Alla har stora hästar med fång, ibland flera stycken på samma ställe. Det talas om livsstilssjukdomar, välfärdssjukdomar och liknande, men de fall som jag har sett stämmer inte in på det där. Det har inte varit tal om en massa socker eller stora kraftfodergivor, bara hästar som har varit hästar, gått på lösdrift och ätit gräs. Sånt som hästar borde klara av att göra tycker man.

Det behöver kanske inte vara så att antalet fånganfall har ökat de senaste tio åren. Det kan ju också vara så att de får mer uppmärksamhet. Jag menar inte att det är på det ena eller andra sättet, har ingen aning. När det gäller din egen fånghäst så tror jag att du skriver anledningen i ditt senaste svar. Jag antar att du med att hon är stadig menar att hon är ganska så kraftig dvs ganska överviktig. Du tror också att hon kan ha drabbats av metaboliskt syndrom. En sådan häst är definitivt i riskzonen för ett fånganfall. I så fall så räcker det inte med att undvika nysådda vallar som producerar mycket gräs. Det går antagligen inte att ge några dl kraftfoder för att blanda mineraler. Man måste tänka annorlunda. Man måste minska socker och stärkelseandelen till ett minimum. Det är inte mängden energi som är det "farligaste" utan vilken slags energi dvs i detta fallet vilka kolhydrater som hästen får i sig. Sedan måste hästen bantas. Om den går ner i vikt och tappar sina fettdepåer (som hästar med metaboliskt syndrom oftast har) så ökar insulinkänsligheten igen och hästen får lättare att klara av kolhydraterna. Det fungerar ungefär som människans Typ2 diabetes.

Förlåt, nu var jag otydlig. Jag menade att jag upplever att det är fler stora hästar än tidigare som drabbas av EMS och får fång. Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan. Hon är född här hemma och jag upplever inte att jag någonsin har utfodrat henne så att hon skulle behöva få en metabol störning av maten.

Det enda jag kan komma att tänka på är att det inte precis går någon nöd på hästarna vintertid nuförtiden. Förr kanske det var mer på det viset att de åt gräs och blev tjocka på sommaren och sedan fick mer sparsamt med mat på vintern. Mina har alltid fått bra med hö på vintern, mer än vad jag kan tänka mig att man kunde förse sina djur med förr. Om man ser till storleken på loften i förhållande till antalet djur man ställde i stallet (ett par kor, några hästar, grisar osv) och sedan tänker att de har haft både hö och halm till djuren där, så hade det utrymmet inte räckt långt för mig åtminstone. Några månader på sin höjd.

Om det nu inte beror på något helt annat. Tryckta stolpar som de gnager på, vattenkar i plast som inte är avsedda för livsmedel, den minskade användningen av avmaskningsmedel de senaste 7 åren osv.

Somliga har Strasser på hjärnan.

Inflammationen ska kontrolleras, inte tas bort helt. Inflammation är en nödvändig del av läkningsprocessen. Antiinflammatoriska läkemedel hämmar denna process.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24553548

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20363203

Prostaglandiner är biologiskt aktiva substanser som bildas i vävnader och som är nödvändiga för reparation av skadade vävnader. Vid ett inflammationstillstånd stimulerar de en utvidgning av blodkärlen och har därmed en positiv effekt på blodcirkulationen.

Användning av NSAID (Non Steroidal Anti-Inflammatory Drugs), dvs. icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel, reducerar bildandet av prostaglandiner och hämmar därmed cyklooxygenas (COX). COX är ett enzym som bl.a. är involverat i inflammatoriska processer i kroppen. Enzymet förekommer i två olika former, COX-1 och COX-2. COX-1 finns i de flesta vävnader och är nödvändigt för vävnaders normala funktion. COX-2 produceras bara vid exponering av substanser frisatta från immunceller, dvs. de produceras som svar på en skada. Det är produktionen av COX-2 man vill hämma för att begränsa inflammationen. Problemet med NSAID är att dessa läkemedel även hämmar COX-1 vilket i sin tur fördröjer/förlänger kroppens läkningsprocess.

Djävulsklo är att föredra om hästen behöver något smärtlindrande medel eftersom den endast verkar blockera COX-2.

NSAID har även andra negativa effekter. De försämrar motiliteten både i tunn- och grovtarmen. Långvarig användning av fenylbutazon har visat sig hämma produktionen av kortkedjiga fettsyror och minskar blodflödet i tarmslemhinnan vilket kan ge upphov till inflammation (right dorsal colitis).

http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19781215000013

“Biverkningar: Gastrointestinala besvär.”

Förlåt, nu var jag otydlig. Jag menade att jag upplever att det är fler stora hästar än tidigare som drabbas av EMS och får fång. Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan. Hon är född här hemma och jag upplever inte att jag någonsin har utfodrat henne så att hon skulle behöva få en metabol störning av maten.

Det finns en hel del som tyder på att insulinresistens kan vara ärftligt. Det kan komma smygande och det är nog inte helt lätt att upptäcka detta i tid. Hästar med anlag för detta bildar snabbt depåer och är mycket känsligare för kolhydraterna än vad andra hästar med, i vårt sett att se det, normal insulinfunktion. Man tror att denna egenskaper kan finnas bevarad som en anpassning till en omgivning med brist på föda. Jag tror att man måste ha varit i kontakt med en EMS häst för att inse hur pass känsliga de är.

Detta kan drabba alla hästraser även om det verkar som om det är vanligare bland vissa ursprungliga raser tex en del ponnyraser. Jag är inte så insatt i aveln bland de stora hästarna. Det är ju också möjligt att ev ökade fånganfall bland stora hästar beror på något annat.

Det är inte lätt med fång. Det är en komplex sjukdom som kan bero på många olika faktorer och där symptomen oftast inte märks förrän anfallet redan är i gång. Förloppen är olika för olika hästar. Det märks ju också på antalet trådar om just fång här på forumet.

Inflammationen ska kontrolleras, inte tas bort helt. Inflammation är en nödvändig del av läkningsprocessen. Antiinflammatoriska läkemedel hämmar denna process.

Nu har jag inte ngn medicin utbildning. Men jag är nog tillsatt insatt i fysiologi för att inse att detta med hur kroppen påverkas av olika substanser är mycket komplicerat.

Jag har endast läst abstrakten till de två studierna som SÄ länkar till och har inte tid att läsa hela artiklarna. Men jag undrar trots det om man kan dra slutsatsen att NSAID inte är bra vid fånganfall pga den antiinflammatoriska effekten.

Den ena studien handlar om benfrakturer: "We recommend avoiding NSAID in traumatic LBF."

Den andra om antiinflammatoriska läkemedel för idrottsmän:
"We do not recommend their use for muscle injuries, bone fractures (also stress fractures) or chronic tendinopathy. In all cases, if chosen, NSAID treatments should always be kept as short as possible and should take into account the specific type of injury, the level of dysfunction and pain"

Det finns kanske någon som kan svara. Kan man dra den slutsatsen att NSAID inte är lämpligt vid ett fånganfall?

Att dessa läkemedel påverkar tarmen är nog något som de flesta känner till. Det är naturligtvis en allvarlig risk som man hela tiden bör tänka på.

Vad är det jag gör fel, för något är det ju helt klart.

Det finns två helt avgörande faktorer som måste vara på plats för att en IR-häst med laminitis/fång ska kunna rehabiliteras: foderstaten och hovarna.

Beträffande foderstaten kan du läsa här vad som är viktigt:

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance/treatment-of-insulin-resistance

Beträffande hovarna så ska skorna av och hovarna verkas på ett särskilt sätt så att belastningen på hovväggen, särskilt i tån, tas bort eller kraftigt reduceras.

http://ecirhorse.org/index.php/laminitis/realigning-trim

Sen ska hovarna skyddas t.ex. med hovboots och inlägg (pads) el.dyl.

Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan.

Det du skriver här är i mina ögon en rejält överviktig häst. Det går att påverka med en väl anpassad foderstat där mineralbalanserna är mycket viktiga. Helst kalcium/magnesium-kvoten bör inte överstiga 1,5.

Det finns två helt avgörande faktorer som måste vara på plats för att en IR-häst med laminitis/fång ska kunna rehabiliteras: foderstaten och hovarna.

Beträffande foderstaten kan du läsa här vad som är viktigt:

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance/treatment-of-insulin-resistance

Beträffande hovarna så ska skorna av och hovarna verkas på ett särskilt sätt så att belastningen på hovväggen, särskilt i tån, tas bort eller kraftigt reduceras.

http://ecirhorse.org/index.php/laminitis/realigning-trim

Sen ska hovarna skyddas t.ex. med hovboots och inlägg (pads) el.dyl.
En god hovis vet nog...

Det är inte bara att hoven inte längre inte tål belastning, utan att ett gult serum o ibland blodblandat som samlas i hovkapseln o inte kan ta sig ut. Ett övertryck bildas precis som med en böld.
Vi vet alla hur ont det gör o ponera då att ha det i blånaglarna som ballerinan står på- som hästen gör.

du kan se att det gör att sulan buktar o att den blir gul. nu pratar vi fång som ger komplikationer.

Det hovisen gör är att försvaga tåväggen ( resektion av varierande grad) så vätskan kan dunsta o att fortsatt brytning av lamellerna inte kan ske.
Sulan ska ej röras o ska hållas torr o tjock för att kunna stå emot ev. penetrering av hovbenet.

Har hästen jätteont så kan den inte verkas o ska givetvis få smärtlindring så detta kan göras.
NSAID ges ju i första hand just för att lindra smärtan.

Djävulsklo är att föredra om hästen behöver något smärtlindrande medel eftersom den endast verkar blockera COX-2.

Eftersom jag inte diskuterat Strasser på flera år så tolkar jag din reaktion som ett ja!
Så du menar att ett naturpreparat utan någon egentlig dokumentation kontrollerar inflammationen medans dokumenterade nsaid hämmar!
Du har rätt i att att hämmande av inflammation kan vara negativt för läkning men det kan även smärta. Med tanke på vad man vet om vad som händer i hoven vid fång så är den negativa effekten troligen minimal.
PL

Senast ändrad:

Här håller jag med dig till 100%,, och det gäller främst utifrån din egen hjärna..

Du har rätt i mkt av vad du skriver när det gäller den teoretiska delen,, tyvärr så saknas både förståelse för att omvandla den teoretiska kunskapen till den praktiska lärdomen med allt vad den innefattar i både erfarenhet och främst egen självkretik för det praktiska utförande och resultat.

Tyvärr så framgår det med tydlighet att en teoretiker (nog så väl pålästa) sällan eller för att inte säga aldrig i praktiken kunnat påvisa resultat som främjar den enskilda individens välbefinnande och främst framtida långvariga välbefinnande..

Det finns för den som är intresserad många fallbeskrivningar och djurskyddsärenden att ta del av.

Med stadig menade jag att hon har nacke, är "flat" över ryggen och har fettdepåer vid rumpan.

Hej!

Det där är ju en klockren beskrivning på en häst med överviktsproblematik. Jag har själv suttit i liknande sits, min häst var också "grov" med "muskler", sen lärde jag mig se vad det egentligen handlade om... Jag hade turen att min häst inte fick fång, men det hade ju lika gärna kunnat gå som med din.

Min häst är nu nedbantad och tycks ha fått ordning på ämnesomsättningen- kan äta betydligt mer än innan, men något obegränsat bete det får hon inte då sväller hon direkt igen. Tyvärr behöver såna "stadiga" hästar bantas rätt rejält för att inte bli sjuka igen och det tar tid. Min gick i ett år innan hon såg normal ut igen och då fick hon massor med motion och mat precis på ts-gränsen för sin vikt. Hon låg under behovet av energi, men över på protein. Det finns bantningstrådar härinne- lär i dom så kommer du förstå och också kunna få hjälp och peppning av andra som varit eller är i samma sits som du.

Lycka till!

/Lavinia

Här håller jag med dig till 100%,, och det gäller främst utifrån din egen hjärna..

Du har rätt i mkt av vad du skriver när det gäller den teoretiska delen,, tyvärr så saknas både förståelse för att omvandla den teoretiska kunskapen till den praktiska lärdomen med allt vad den innefattar i både erfarenhet och främst egen självkretik för det praktiska utförande och resultat.

Tyvärr så framgår det med tydlighet att en teoretiker (nog så väl pålästa) sällan eller för att inte säga aldrig i praktiken kunnat påvisa resultat som främjar den enskilda individens välbefinnande och främst framtida långvariga välbefinnande..

Det finns för den som är intresserad många fallbeskrivningar och djurskyddsärenden att ta del av.
Varför länkar du inte till alla dessa fallbeskrivningar och djurskyddsärenden då, om du nu vet vilka det är? :confused:

Vad gäller djävulsklon så hade jag hemma och resonerade som så att antiinflammatoriskt och smärtstillande inte kunde göra någon skada i det här läget.

Detta hade jag dock varit försiktig med..akta så att det inte på något sätt kan motverka den medicin som hästen får i övrigt eller hindrar läkning.
Jag hade aldrig vågat mig på naturläkemedel i ett sådant skede då det saknas dokumentation över sådana medel..man gissar vad det kan vara bra för men mer än så finns inte, i värsta fall kanske det förvärras för att man så lite vet.. och absolut ingen information finns hurvida det går ihop med andra läkemedel eller om det är direkt motverkande om det ges samtidigt.
Bara ett tips.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 110
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 584
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka