Fång - då och nu?

S

Sofia72

Hej!

Fång verkar vara oerhört utbrett nu för tiden. Jag tog bort min älskade häst 2000. Det var ingen diskussion med sänkning till sulan runt om. Men....är det inte vanligare med behandling på fånghästarna nu för tiden. Min erfarenhet är att förr avlivades hästar som idag hålls vid liv och säkert kan leva bra liv men med ständig koll.

Vad är anorlunda behandlingsmässigt? Varför i hela friden får "alla" hästar fång?

Är det så "enkelt" som fodret? Förr i tiden var det väl mer vanligt på/inom vissa hästgrupper, nu tycker jag att det är otroligt många halvblod. Beror det på okunskap/välmening hos hästägarna? En tanke jag haft är om det kan beror på att naturbetena står orörda medans "alla" vill ha sina hästar på kraftig vall? Vad tror ni?

Mvh / Fia
 
Sv: Fång - då och nu?

Jag trycker med det är konstigt att fler hästar får fång. Tycker även att det är skrämmande att det börjar gå från en ponnysjukdom till att drabba hästar av alla de slag.
 
Sv: Fång - då och nu?

En del beror säkert på att många hästar går på kraftiga vallar på åkermark nuförtiden. Det förekom ju inte så mycket förr då bönderna var rädd om den marken. Det borde forskas mer på grässlag passande häst som är lämpliga vid insådd.
 
Sv: Fång - då och nu?

Fick ta bort min gamla tant (eng fbl, 23½ år:love: ) 7 oktober 1996 på Ultuna pga kronisk fång. Hovbenet hade sänkt sig och höll på att punktera sulan:(
Vet ej varför hon fick det.:confused:
Första gången (september 1995) gick hon i sin vinterhage, stod inne på nätterna och åt "stallmat" sedan 1 mån innan. Samma sak hände näst år.
Hon var i normalt hull, reds och tränade (hopp/dressyr) medelhårt. Enda problemet hon hade var att hon var kronisk dammallergisk sedan alla åren på ridskolan, från 3 års ålder tills jag köpte henne som 18-åring. Gick som galoppör innan från 1 års ålder (reds in då).
 
Sv: Fång - då och nu?

Brukar unghästar få fång?
2-åringen i stallet (hbl med fbl i) fick fång förra sensommaren (slutet av augusti). Hade gått i en vinterhage hela sommaren pga skador. Vet sa att hon fick fången dels pga för mkt foder (nedbetad vinterhage, fick mkt kraft då), dels pga dåliga hovar (fblhovar).
Är nu skodd i fram, "frisk".
 
Sv: Fång - då och nu?

kan det inte också bero på att man avlar fram mer ädla hästar som inte tål så mycket och att dom hästar som fick fång i de vilda dog och inte kunde föra sina gener vidare. Bara en tanke
 
Sv: Fång - då och nu?

Vad jag har hört är fång på unghästar ovanligt men det börjar komma mer med tiden nu..

TS: Jag tror det är många faktorer. En är betet. MÅNGA släpper sina hästar poff pang på bete, ingen invänjning. Sen är de flesta betesmarker sådda, och då ofta med en gräsblandning innehållande rajgräs, som innehåller mycket fructaner. Vilket i sin tur är en stor fångfälla.
Okunskap vad gäller utfodring (fast ändå kämpar foderföretagen med att sprida kunskap...) och foderstatet med lite grov- och mycket kraftfoder är nog en stor fälla. Man vill ge mycket kraftfoder, och minimalt med hö. Jag tror att om fler lär sig orsakerna till fång så skulle fallen minska.
 
Sv: Fång - då och nu?

Rajgräs är ett nytt begrepp för mig. Finns det på gamla betesmarker i vilt tillstånd, eller är det något som bara förekommer om man har sått det?
 
Sv: Fång - då och nu?

bettysmatte skrev:
Rajgräs är ett nytt begrepp för mig. Finns det på gamla betesmarker i vilt tillstånd, eller är det något som bara förekommer om man har sått det?


Rajgräs finns inte i vilt tillstånd. Det är ett mycket högavkastande och energirikt grässlag, fullt av lättlösliga kolhydrater under våren. Används ironiskt nog också som fånggröda inom lantbruket, binder kvävet från luften bra.
Har visat sig innehålla mycket fruktan.
Passar inte som hästgräs tycker jag. Finns tyvärr med i de flesta färdiga betesblandningarna som finns att köpa för insådd.
 
Sv: Fång - då och nu?

Men om det skulle bero på det som ni säger så borde inte min ponny fått fång? Hon gick visserligen på "bete" men det var inte så mkt gräs o dessutom redan nerbetat av ett par kor. Åkern är inte gödslad på minst 7 år, så värdena i gräset kan omöjligen vara speciellt höga. :confused:

Hon fick 1 kg ponny Krafft om dagen, vilket inte är så mkt... o ensilage, men vi tar foderanalys så vi vet hur mkt hästarna ska ha...

Sen tränades/tävlades hon 5 ggr i veckan lite lagom hårt.

Jag tror fång är en ganska komplicerad fråga som säkert orsaks av flera faktorer:crazy:
 
Sv: Fång - då och nu?

Jag tror inte att kraftfodret är så stor bov.

När jag var ung så fick ridskolehästar o tävlingshästar MYCKET havre.
En 5-8 kg var inte ovanligt.

De fick inte fång, möjligtvis korsförlamning vid ojämn träning.

Det är nog många faktorer som spelar in, men jag tror att hösilaget spelar en stor roll i halvblodsfången.

Man hör inte talas om elit-ridhästar som drabbas av detta.
 
Sv: Fång - då och nu?

Självklart beror fång på en massa olika faktorer och i vissa fall kan man inte ens misstänka vad som orsakade det. Det kan däremot vara bra att tänka på vilket slags bete man släpper sin häst på och även vad man väljer för grässlag om man ska så in en ny vall. Det är ju lite dumt att välja rajgräs om man nu vet att det har ett så stort fruktan innehåll, ffa under vissa tider på dygn och år.
Ju fler faktorer man får reda på är en fångrisk, desto lättare att göra vad man kan för att undvika det.
 
Sv: Fång - då och nu?

Fång ÄR en ytterst komplicerad sjukdom, fråga oss som har fånghästar. Vi bör inte ge våra hästar ditt och datt, inte släppa på bete den tiden, inte låta de eta alls de timmarna under dygnet, långsamma foderbyten, man ska veta exakt vad alla foder innehåller i minsta detalj för att eventuellt våga överväga att fodra med det.. Det är ju inte bara det där rajgräset som är boven, men jag tror det är en del. Det finns så mycket saker som kan utlösa ett fånganfall.
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 656
Senast: pulkaskurk
·
Foder & Strö Vet inte om den här hamnar fel, i så fall får den flyttas. Min häst har sedan förra sommaren ätit eggersmanns kraftfoder vilket har...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: _Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp