Fång av förgiftning?

r_freddy

Trådstartare
Min lilla plutt har nu åkt på fång.
Enligt veterinären så kommer sig detta av någon form av giftiga rötter som de nu på hösten sätter i sig :crazy:
Han får inget kraftfoder eller något sådant och är inte överviktig.

Någon som har hört talas om detta :confused:
Veterinären har tydligen åkt på en massa sånna här fall de senaste veckorna.
Han går nu på medicin. Upptäckte fången väldigt tidigt, sån tur var.

Men hur länge brukar det dröja innan man kan rida igen?

Varför jag frågar är att han just nu är hos tränare, undrar om jag ska ta hem honom eller inte :cry:

Tacksam för all hjälp :bow:

Sv: Fång av förgiftning?

Min fick fång av att äta ekblader...

Ta hem hästen, han kommer inte vara ridbar på länge länge....

Ta hem hästen om du har möjlighet. Det är lång konvalecens efter fång, räkna med 6 månader iaf.

Min lilla plutt har nu åkt på fång.
Enligt veterinären så kommer sig detta av någon form av giftiga rötter som de nu på hösten sätter i sig :crazy:
Han får inget kraftfoder eller något sådant och är inte överviktig.

Någon som har hört talas om detta :confused:

Fång beror ju på att något stör hästens mage. Något som orsakar en kraftig jäsning i grovtarmen och därmed sker en ansamling av mjölksyra som sänker pH i blodet. Detta kan i sin tur leda till att det frigörs gifter som i sin tur orsakar störningar i blodcirkulationen - och det kan utlösa fång. (källa: Hästens näringsbehov och utfodring)
Den allra avnligaste orsaken till förgiftningen är ju lättjästa kolhydrater i t ex gräs men fång kan orsakas av vad som helst som ger störning i hästens mage (stärkelse är en annan vanlig faktor som ska minimeras/uteslutas ur fångbenägna hästar foderstat).

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 782
Senast: Efwa
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 411
Senast: alazzi
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 660
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?