Fanfanfanfan !!!!!!!!!!!!

Hambo

Trådstartare
Jag har varit borta i 2 timmar, när jag kommer tillbaka så går min fånghäst och äter FRUSET GRÄS .
Han har rymt från sin fånghage .
FANFANFAN, kedjan med låset som stänger hagen låg långt in i hagen
Troligtvis började han bli hungrig och väntade och under tiden roade han sig med låset .
Nu är det bara att hålla tummarna, så inte ett nytt anfall är på g
Hej från en förbannad Hambo

Sv: Fanfanfanfan !!!!!!!!!!!!

oops! fast det är ju å andra sidan inte så mycket protein nu i gräset, kanske värre att det är fruset,"gas o knipvarning"
håller tummarna:confused:

Inte är det väl proteinet man får fång av? :confused: Eller? Har aldrig haft fånghäst iofs.

Proteiner kan väl ha en del i det hela att göra, men numera så säger man ju att det är kolhydrater, dvs socker som är bovet, och fruset gräs är sockerrikt har jag förstått det som!

Jäkla otur du har. Dock tycker jag att ni borde klara er. Det har ju varit kallt ett tag nu och processen avstannar väl så småningom. I alla fall säger min hovslagare att när det börjar frysa ska vi vänta cirka en vecka med att släppa ut på morgonen. Sedan säger hon att det inte är så farligt. Kan vara fel men vår fångponny går ute på gräs nu och hon klarar sig. Hon är dessutom oerhört känslig. Håller tummarna för er.

.....så har vi också fått höra....."fångisarna" har gått i hela hagen & gnagt nu snart 2 veckor
utan munkorg...efter ägarnas beslut med råd av vet. då det var riktigt kallt ca 1v & än så
länge verkar det lungt....även om det frusna inte har hållt i sig
så ska det vara "dött gräs"...men visst är man orolig
ändå å går å känner på hovar å så...lite halvnojjig....då de ändå går & betar hela dagarna
fast det inte "bör vara något att ha" så att säga - man undrar ju..........snurrigt det här !!!!!!

för länge sedan (-80 talet och tidigare) sa alla vet. att man skulle undvika protein. numera har alla vet. jag pratat med sagt att det är ofarligt och att det är farligt med sockret i gräset (fruktaner) säd (vad det nu va i säden, kommer inte ihåg) och ev. för hög energivärde i grovfoder samt om magen blir i olag som utlöser.

I säden är det stärkelsen som ställer till det.

Parrafinolja ?
Vad gör det ?
Vad lustigt att ni föreslår det för alldeles nyss föreslag jag till min pappa att han skulle ge det till en kolikhäst ! Så han är på väg för att köpa det .
Jag är inte orolig för kolik men FRUKTANET i det gröna goda gräset han åt .
Vet föreslog helt sonika att han inte skulle få någon mer mat i dag !
Men han får liiite kvällsmat
Just nu står han och sover och verkar jättenöjd !
Hästf...n
Hej från Hambo

Paraffinet gör att tarmen ej kan ta upp födointaget- lägger som en hinna,
i kolikfall vill man rensa kanalen med det.

Apoteket säljer bara halvlitersflaskor. Jag brukar köpa literflaskor av Vet.

Tror du att det är försent att göra det ca 17.30 ?
Det borde vara försent eftersom jag hittade honom betandes ca 13.00
Hej från hambo

Man kan köpa parafinolja i en målaraffär oxå, mycket billigare än tidigare nämnda ställen. Man ska bara tala om att man ska ha det till häst, så det ska vara kemiskt rent.

precis som axel säger, försök att få i den paraffinolja. jag har en liter ståande, just in case.

en annan sak som du bör göra är att kyla hovarna. på det sättet kan du stoppa fånget om du börjar tillräckligt tidigt. kyla kyla allt du orkar, antigen med vatten eller is.

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Spännande och intressanta hus till salu, del 2
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur