Falu Gruva?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag har inte besökt Falu gruva sen vi var där med skolan när jag var liten. Men har känt länge nu att det nog vore kul med ett besök där. Är det någon här som har varit där på senare år? Är det värt det? :) Och vad får man inte missa sen av det som tydligen finns ovan jord också? Hoppas någon har svar :)

//r

Hej alla,

Jag har inte besökt Falu gruva sen vi var där med skolan när jag var liten. Men har känt länge nu att det nog vore kul med ett besök där. Är det någon här som har varit där på senare år? Är det värt det? :) Och vad får man inte missa sen av det som tydligen finns ovan jord också? Hoppas någon har svar :)

//r

Klart att det är värt det! Kan ju iofs vara lite partisk som en geolog som gjort examensarbete om gruvan och tjänstgjort vid provborrningar där... :angel: :D

Se till att ha god tid på dig, det är inte kul att stressa. Det finns en promenad runt gruvan som är intressant och väldigt trevlig. De i receptionen är väldigt trevliga och duktiga så det är bara att fråga dem om det är något man undrar över. Sedan är det som sagt väldigt intressant att gå under jord och har du inte varit där på många år kan jag säga att gruvturen är omgjord och mycket bättre nu. Kolla gärna hemsidan för mer information: http://www.falugruva.se/

Det går att äta en enormt god lunch där (Geschwornergården) och fiket i Gjuthuset är också bra (samt har en mycket bra byggnadsvårdsbutik).

Jag har varit där ganska nyligen. Det var väldigt intressant, jag och sambon fick typ en egen tourguide eftersom vi var dom enda som hade bokat haha! Det är svalt där nere, men det blåser ju inget så jag uppfattade det inte som så kallt och hade nog klätt mig lite för varmt.

Jag har inte varit nere i gruvan, för jag har vissa klaustrofobiska tendenser och tycker det är läbbigt att vara under jord. Men jag var vid Falu gruva på konferens 2016 och synade museet i sömmarna medan övriga var i gruvan. I museet fanns bland annat en liten (!) utställning om gruvponnyer och den tycker jag inte den som är hästintresserad ska missa.

Jag har varit där ganska nyligen. Det var väldigt intressant, jag och sambon fick typ en egen tourguide eftersom vi var dom enda som hade bokat haha! Det är svalt där nere, men det blåser ju inget så jag uppfattade det inte som så kallt och hade nog klätt mig lite för varmt.

Jo, så här års brukar det vara rätt tomt, jag har också gått på sådana visningar :D

Jag var där i somras för första gången, absolut värt entrén! Och intressant med en guidad underjordstur för den som vill förkovra sig eller påminna sig något om en mycket viktig del ur Sveriges historia. Eller bara ta tillfället att besöka underjorden en stund, om man inte har svårt för det. :)

Promenerade också turen runt Stora Stöten och kikade på byggnader och utsiktsplatser utmed vägen. Jag är också generellt road av muséer så jag suger gärna åt mig överallt där det finns någon liten skylt och information.

Tack allihopa för svaren! Det låter som om det är värt det, då ska jag se till att det blir ett besök där snart! :) :) Någon som råkar ha koll på det vegetariska utbudet på restaurangen och cafét?

//r

Jag har varit där många gånger under skolåren men var där igen med min son för 5 år sen och igen med sambon för två år sen.
Sååååå sevärd. Mycket faschinerade både att skåda och historien. Speciellt Fet-Mats, den arme kraken :)

@Voff Fet-Mats! Så var det, vi satt och pratade om honom idag jag o några vänner, men kom inte på namnet. Och tack, jo de sa det också tidigare idag.... Då borde det funkar på lördag :)

//r

Googla honom så hittar du honom på bild.
Helt sjukt hur läge han fick ligga här och där i gruvgången, stå utställd, ligga i bortglömda karonger, vara begravd, flyttad osv innan han äntligen fick en sista vila :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
303
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 513
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar