fälttävlansskydd

Sv: fälttävlansskydd

Du har länk på PM:p

Marvin: De verkar helt ok, men jag föredrar nog ändå skydd med kolfiberskena vid senorna. Dessa verkar bara ha gele vad jag förstår?
Men har inte sett dem "på riktigt" så det blir ju lite svårt att bilda sig en uppfattning:D

Tips, sök på Premiere Equine om du vill ha liknande skydd i ungefär samma prisklass:) Så får du lite mer att välja på:D

Tack för länken!

Ang vitt, fråga fio hur det känns att bli mobbad för vita terrängskydd a la dressyrtant :angel: :D

Jag älskar Dalmar-skydden! Ska köpa sådana näste gång :) Men vita skydd är ju såååå snyggt! Så länge de är vita vill säga :grin:

*delvis kl*

Vad tycker ni övriga om Dalmarskydden? Jag har sett att de är rätt välanvända men personligen tyckte jag :eek: när jag klämde på dem i butik. Får nog googla dem igen och kolla in bakskydden.

*kl*

Jag är likte nyfiken på dom här NEW skydden, är mest inriktad på banhoppning och rider mest ut i skogen för skojs skull, hoppar lite stockar och klättrar ganska mycket, det är min terräng det! ;):D

Hur är dom i storleken? Min donna har långa smala ben och har stl F på sina vanliga senskydd från Hööks och M på Veredus Carbon Gel.

Och vilka boots är egentligen dom bästa när man ska rida ut/i terrängen?

(I hagen har hon gummiboots, räfflade från Sprenger)

Min har F i eskadrons senskydd (lite för långa men funkar helt ok) och M i veredus som sitter med lagom (kan vara liite kortare men ändå bra nu). Han har M i sina NEW airflow. De åkte ner endel i början men nu sitter de som slickat - enda skydden jag använder till ALLT nu för tiden :love: De kunde varit lite kortare men sitter bra runt om.

Däremot M på bakbenen sitter inte alls bra - går inte att använda öht. Därför letar jag lite bakskydd. Nu är det bästa jag kan åstadkomma veredus young jump och jag är egentligen för mesig för att hoppa terräng utan riktiga skydd (även om det fått fungera över sommaren - helt utan bakskydd).

Jag gillade globus neoprenboots. Till hästkräket fick skav av dem oxå (mest bak) :cool: Mao - inga boots alls längre! Mjuka, billiga gummiboots kan nog funka dock men vet inte om de skyddar så mycket.

För funkade dock PC-boots av samma modell som Rebeccas finfint. De sitter verkligen om gjutet pga en STOOR kloss i karleden. Men de ger oxå skav numera. Hans far hade dem dock i hagen varenda dag och vid ridning utan minsta skav.

Min häst försöker nog tala om att han vill bli dressyrhäst - inga skydd tillåtna :angel:

+ RebeccaJoli

Ni har övertygat mig, låter kanon! :laugh:
Jag kan vara lite mesig i skogen och vill därför ha bra skydd på benen för att verkligen kunna slappna av när man ska rida på lite så att säga! Min donna fick dessutom en tråkig spricka (rund inbuktning på ca 3-4mm och kanske lika stor som en 50 öring) i hoven när hon snubblade till och smällde hoven i en större sten så numer är boots ett måste när vi ska ut!

Tack för länken!

Ang vitt, fråga fio hur det känns att bli mobbad för vita terrängskydd a la dressyrtant :angel: :D

Asch! Jag lekte faktiskt dressyrtant på heltid en gång för "länge" sedan:eek:
Dessutom kanske det kan få min hästa att visa upp sina dressyrkunskaper lite bättre även i FT-dressyren:p

Sen är det ju en heeelt annan sak om man har dem på en häst som faktiskt har 4 vita ben, då framhäver man ju liksom bara hästen:angel::D Har man dem på en grålle så blir det ju dressyrtants varning:devil:

Jag älskar Dalmar-skydden! Ska köpa sådana näste gång :) Men vita skydd är ju såååå snyggt! Så länge de är vita vill säga :grin:

Jag är också stort fan av dem! Dock har det varit lite varierande kvalitet på dem jag har haft:cool: Därför lutar jag nu mer mot PEs skydd, har båda sorterna just nu. PE fram och D bak. De Dalmar skydden jag har nu har hållt väldigt bra! Dock har de tidigare slitits lite för fort, visserligen mkt använda men för det priset tycker man att de ska hålla:grin:

Och som sagt, PE finns i vitt:D Skulle ju kunna ha de gamla skydden på träningar och köpa vita till tävling, då kanske färgen håller lite längre:idea:

I-lands problem....:p

Horze skydden var ju kanonbilliga, men vad kostar NEW skydden? Har förstått att dom är lite dyrare! :D

Nog för att priset på att skydda hästen aldrig kan bli för högt men med tanke på ny sadel som kommer nu osv så kanske man borde hålla lite i pengarna! ;)

+ Marvin

Har köpt CSO till frambenen på Tradera ganska nyss. Känns som att det är en skena över senan, iaf inte bara gel. Dock hade jag nog velat att skenan gick lite längre ner, den slutar nästan ovanför kotan. Har dock inte erfarenhet av hur det "brukar" vara på fälttävlansskydd.

Pållen är ca 156 cm med smäckra ben och jag har storlek M som är lagom. Som jämförelse är Veredus stl M och Eskadron full för stora, och stl S resp ponny är lite korta/små.

Har även ett par fälttävlansskydd från Hööks i stl M, dessa är väldigt lika CSO i modell och storlek, men CSO är "stadigare" i materialet.

Har mätt skydden baktill över senan och de är 23 cm totalt. Det är lika långt som Veredus-senskydden, men eftersom det inte är någon "skål" runt kotan som på vanliga senskydd så funkar det (det är framförallt den som är för stor på Veredusskydden även om någon cm kortare på längden inte hade gjort något).

Konstiga? Nä, min häst är nog konstig :p

På frambenen passar M honom bra (efter ett tags användning). På bakbenen är M på tok för långa, där hade han nog behöv SW typ? Men jag tror inga skydd som är uppskurna, som NEW, passar honom.

Vill du prova kan jag ta med dem till skåne (airflow, M på alla fyra) men det kanske inte hjälper så mycket :p

De nya på hööks sitter nog bra, tänkte på att du sökte skydd som inte glider, de har nämligen neopren på insidan, och så är det ju coolt att de finns i både svart, blått och rött. Jag gillar dock inte att där inte är någon ventilation i dem, hade siktat in mig på röda men det blir inget. Billiga som fan va de oxå!

KL

Ska köpa Terräng skydd till min polle då vi ska debutera i år =) men han har kraftiga ben och set är svårt att hitta vanliga skydd som sitter bra på honom spec bak, men är intresserad av dom equine premier hur är dom i storlek? går dom att reglera ngt står lite i valet och kvalet då jag vill ha skydden till unghästen oxå som har bra mkt mindre ben vad ska jag välja? några som går att reglera och ändra storlek på vore ju toppen dom kan ha lika långa skydd båda går med samma eskadron skydd, men catagos dressyrskydd är förstora bak på unghästen men bra på den stora ( dåligt köp eg skulle satsat på en unghäst som har samma storlek som gamlingen =P)

stora hästen klarar sig dock bra med vanliga senskydd + kotskydd han e säker på foten, dock är unghästen lite mer överalt med sina ben kanske bara skall satsa på ett par till honom?

Konstiga? Nä, min häst är nog konstig :p

På frambenen passar M honom bra (efter ett tags användning). På bakbenen är M på tok för långa, där hade han nog behöv SW typ? Men jag tror inga skydd som är uppskurna, som NEW, passar honom.

Vill du prova kan jag ta med dem till skåne (airflow, M på alla fyra) men det kanske inte hjälper så mycket :p

Näe, att det är i skåne hjälper tyvärr inte så mycket. Men vad har han för storlekar på skydd i övrigt? Min har full i det mesta.

Full i eskadron senskydd är lite för långa men funkar.
Cob/M (?) i Veredus senskydd är kortare än eskadrons och funkar bra. Hade kunnat vara liiite kortare utan att bli för korta. Spänns på mellanhålet.

Full eskadron bak är bra.
Största storleken (M?) i veredus young jump är på gränsen till små men funkar.

Style terrängskydd är ponny runt om.

Jacsondamasker är full bak ok, ska nog ha M fram?

Hmm, vad finns det mer? :p

Tack för tipset! Kikade på dem i butik och de röda var ju häftiga :D

Dessvärre var även de bakskydden lite uppskurna på insidan som NEW, vilket jag tror går helt bort. Och jag håller med dig om ventilationen + att de kändes väldigt täta. Men billiga, ja det var de sannerligen!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 975
Senast: Zpunk
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 146
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar