Fälttävlansskydd

sassiball

Trådstartare
Jag behöver skaffa nya benskydd till min häst och tänkte på fälttävlansksydden som de säljer på höök, eller någon annan modell.

Får man ha dem på hopptävling? jag tänkte även på så kallade teknikskydd, jag funderar på om det är sådana jag köpt? vågar därför inte ha dem på tävling. Hur ser man att det är teknikskydd? För man får väl inte ha det i unghästklasser? min jär 6 år och jag rider avd B.

Hoppsan såg nu att de visst hette terrängskydd och inget annat.

Sv: Fälttävlansskydd

JagoGPhoppatiAhla.jpg

De här skydden, Copperfield, köpte jag på Gekås. Är det teknikskydd? de ser inte riktigt ut som vanliga kotskydd eftersom de går lite högre. Frågan är om jag får använda dem på tävling?

Vad har ni annars för benskydd? Min häst är väldigt rädd om sig och dessutom inte jättemycket hoppad. Jag tror att jag vill ha ett skydd som skyddar hela benet, eller bör hoppskydd alltid ha öppen framsida?

Teknikskydden bak är dom som går runt om kotan som ett U sas och med stretch i spänner så att du kan dra åt dom riktigt hårt ( det är då dom har e eventuell effekt) vad jag har lärt mig.

Det du ska tänka på med alla bakbensskydd är att dom får INTE va med stretch på unghästarna oavsett hur dom är utformade!

Terräng skydden från hööks är det ingen stretch i, jag har ett par sådana men jag skulle nog inte själv använda dom vid banhoppning, känns lite " to much" tycker jag.

Ok, tack för att du förklarade! det är nog stretch på de här tror jag, ska kolla sen. Vad rekommenderar du då? Jag vill egentligen ha höga bakbenskydd som skyddar hela benets insida i alla fall, men funderar ändå på om man skulle ha öppen framsida? finns det sådana skydd?

Nähä, då kan jag alltså inte ha fälttävlansskydd när jag hopptävlar? trodde bara det var teknikskydd man inte fick ha..

hittade i TR att bakbenskydd måste vara mellan 5-16 cm höga och ej resår. Men det stod inget om frambenskydd.

Senast ändrad:

Framskydd får du ju ha men då är det väl bättre att ha vanliga öppna senskydd?

Ja det är det nog. Jag kör på de röda jag har på bilden och så lämnar jag helt enkelt bakskydden hemma.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix