Men den kommer ingen och tittar på ändå!Usch nä, film vill jag inte vara med på. Inte dressyren iallafall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men den kommer ingen och tittar på ändå!Usch nä, film vill jag inte vara med på. Inte dressyren iallafall.
Jag är bara lite orolig för hur man gör när det är ont om plats, jag vill inte ha hästen bunden där bak. Sådant löser sig ju alltid lätt på träning.
Jag brukar säga till parkeringsvakterna när jag kommer att jag är själv och att jag behöver utrymme på sidan av bilen/transporten. Antingen får de låta mig parkera lite mer "luftigt" eller ställa mig på en kant eller nåt. Det brukar lösa sig.
Jag vill ha hjälp, har alltid haft och vill gärna fortsätta så. Mina hjälpare är dessutom väldigt väldrillade så de gör ändå allt på mitt sätt och gör att jag inte behöver komma ihåg allting. Vi gör tillsammans en tidsplan (men jag bestämmer! ) och sedan så bara löser sig allting. Sjukt skönt och jag är så tacksam att min familj tycker att det är roligt att åka på hästtävlingar!Jag håller med om att det är viktigt med sin egen ordning och att ha koll på allt. Fast för mig känns det inte som en motsättning med att ha någon hjälp med sig, allt går till på precis samma sätt som när jag åker ensam, förutom att saker blir smidigare och går lite snabbare, och jag kan oftast koppla av mer mentalt. Framförallt tycker jag att det gör stor skillnad att ha någon med som man kan bolla saker med, götta sig när det gått bra och oja sig när det gått dåligt.
Jag håller med Fio, jag klarar mig bra själv på tävling men det tar onödigt mycket kraft från själva tävlandet för mig. Sen kan jag hellre åka ensam än med någon som har noll koll eller som inte är något vidare stöd. Jag är rätt så avundsjuk på alla som har någon självklar som alltid följer med, ett orosmoment mindre liksom! Logistiken kan ibland göra att jag känner mig rätt så slut innan jag ens börjat rida.
Jag brukar säga till parkeringsvakterna när jag kommer att jag är själv och att jag behöver utrymme på sidan av bilen/transporten. Antingen får de låta mig parkera lite mer "luftigt" eller ställa mig på en kant eller nåt. Det brukar lösa sig.
Välkommen hit!Ni verkar ju vara proffs hela högen, får man komma och hoppa in med två RIKTIGA newbie-frågor?
Jag har ridit två terrängträningar nu, och det är skitläskigt och jätteroligt
På senaste träningen överlevde vi bland annat en stock jag inte vågade hoppa sist, dike, hinder i vatten och annat skoj.
Det jag funderar över, är brodd och skydd.
1. Brodd - hur broddar ni? På gräsbana, lite kuperad. Kan enligt uppgift bli hal framförallt vid längre tids torka. Vissa rider helt obroddat, vissa har gräsbrodd, vissa vinterbrodd etc. Hur tänker ni?
2. Skydd bak? Ponnyn har nu gått med terrängskydd + boots fram, inget bak. De "proffsigare" ryttarna har i regel skydd runt om på sina ponnyer. Bör man ha det? Riktiga terrängskydd eller något annat?
Välkommen hit!
1. Det beror på, min häst har ganska bra koll på sina ben så, jag brukar undvika det om jag inte känner att det är nödvändigt. På den typen av underlag som du nämner, skulle jag nog välja vanliga gräsbrodd.
2. Återigen, beror på din ponny. Själv började jag med både boots och terrängskydd bak och fram, men fick skippa allting på bakbenen för hon var väldigt irriterad av dem. Har inte skydd bak i hoppningen heller.
Jag som oxå är ny på terräng, 2 träningar och en P&C i år, har kört på blindbrodd. Lika höga som vinterbrodd men inte vassa. Har funkat på blöt bana, dock inte lerig men regnade, och torrare gräs, banhoppning. Ang. benskydd har jag oxå funderat, blev höga terrängskydd runt om, ponnyn gillar inte de bak först men vänjer sig efter typ 5min.Tack!
"Vanliga gräsbrodd", de är högre än vinterbrodd, eller? Varför skulle du välja såna?
Som jag förstått det rider de flesta (även fast det verkar variera ganska mycket) med vinterbrodd (2 på varje hov) men det kanske inte spelar någon roll?
Bakskydd har jag inte heller i hoppningen och hon har inte varit i något med bakbenen. Jag känner bara att eftersom hindren är fasta vill jag skydda så mycket det går, men det kanske är jag som är paranoid bara?
Jag som oxå är ny på terräng, 2 träningar och en P&C i år, har kört på blindbrodd. Lika höga som vinterbrodd men inte vassa. Har funkat på blöt bana, dock inte lerig men regnade, och torrare gräs, banhoppning. Ang. benskydd har jag oxå funderat, blev höga terrängskydd runt om, ponnyn gillar inte de bak först men vänjer sig efter typ 5min.
Det brukar jag oxå göra.. men sen förstår du så åker folk hem och så kommer det nya inför terrängen och då är parkeringsvakterna borta.