Fälttävlansnewbies

Jag älskar också att åka själv, min ordning hela tiden. Jag klarar liksom inte av o göra två saker samtidigt så det blir alltid kaos med hjälp :rofl: Men samtidigt så är det ju trevligt o träffa hästkompisar :)

Jag är bara lite orolig för hur man gör när det är ont om plats, jag vill inte ha hästen bunden där bak. Sådant löser sig ju alltid lätt på träning.

Jag är bara lite orolig för hur man gör när det är ont om plats, jag vill inte ha hästen bunden där bak. Sådant löser sig ju alltid lätt på träning.

Jag brukar säga till parkeringsvakterna när jag kommer att jag är själv och att jag behöver utrymme på sidan av bilen/transporten. Antingen får de låta mig parkera lite mer "luftigt" eller ställa mig på en kant eller nåt. Det brukar lösa sig.

Jag brukar säga till parkeringsvakterna när jag kommer att jag är själv och att jag behöver utrymme på sidan av bilen/transporten. Antingen får de låta mig parkera lite mer "luftigt" eller ställa mig på en kant eller nåt. Det brukar lösa sig.

Det brukar jag oxå göra.. men sen förstår du så åker folk hem och så kommer det nya inför terrängen och då är parkeringsvakterna borta.

Jag håller med om att det är viktigt med sin egen ordning och att ha koll på allt. Fast för mig känns det inte som en motsättning med att ha någon hjälp med sig, allt går till på precis samma sätt som när jag åker ensam, förutom att saker blir smidigare och går lite snabbare, och jag kan oftast koppla av mer mentalt. Framförallt tycker jag att det gör stor skillnad att ha någon med som man kan bolla saker med, götta sig när det gått bra och oja sig när det gått dåligt.
Jag håller med Fio, jag klarar mig bra själv på tävling men det tar onödigt mycket kraft från själva tävlandet för mig. Sen kan jag hellre åka ensam än med någon som har noll koll eller som inte är något vidare stöd. Jag är rätt så avundsjuk på alla som har någon självklar som alltid följer med, ett orosmoment mindre liksom! Logistiken kan ibland göra att jag känner mig rätt så slut innan jag ens börjat rida.

Sen är jag givetvis tacksam att mina föräldrar inte intresserat sig så mycket, för det har gjort att jag blivit tvungen att klara mig själv och det är ju också en bra egenskap ;)

Senast ändrad:
Det är enklare att åka själv :p, tills man ska ha det där i bilen och bilarna står tätt, eller då hästen envisas med att snurra runt runt när man försöker få sadeln att ligga rätt, eller när man bara vill ha ngn som kan hålla mobil och nycklar.. annars så är det bäst om så få som möjligt försöker blanda sig i :p.
Är bra när man kan sno andras medhjälpare ;).

Jag håller med om att det är viktigt med sin egen ordning och att ha koll på allt. Fast för mig känns det inte som en motsättning med att ha någon hjälp med sig, allt går till på precis samma sätt som när jag åker ensam, förutom att saker blir smidigare och går lite snabbare, och jag kan oftast koppla av mer mentalt. Framförallt tycker jag att det gör stor skillnad att ha någon med som man kan bolla saker med, götta sig när det gått bra och oja sig när det gått dåligt.
Jag håller med Fio, jag klarar mig bra själv på tävling men det tar onödigt mycket kraft från själva tävlandet för mig. Sen kan jag hellre åka ensam än med någon som har noll koll eller som inte är något vidare stöd. Jag är rätt så avundsjuk på alla som har någon självklar som alltid följer med, ett orosmoment mindre liksom! Logistiken kan ibland göra att jag känner mig rätt så slut innan jag ens börjat rida.
Jag vill ha hjälp, har alltid haft och vill gärna fortsätta så. Mina hjälpare är dessutom väldigt väldrillade så de gör ändå allt på mitt sätt och gör att jag inte behöver komma ihåg allting. Vi gör tillsammans en tidsplan (men jag bestämmer! :p ) och sedan så bara löser sig allting. Sjukt skönt och jag är så tacksam att min familj tycker att det är roligt att åka på hästtävlingar! :love:

/Lady_S

Ni verkar ju vara proffs hela högen, får man komma och hoppa in med två RIKTIGA newbie-frågor? :)

Jag har ridit två terrängträningar nu, och det är skitläskigt och jätteroligt :bump:
På senaste träningen överlevde vi bland annat en stock jag inte vågade hoppa sist, dike, hinder i vatten och annat skoj.
Det jag funderar över, är brodd och skydd.

1. Brodd - hur broddar ni? På gräsbana, lite kuperad. Kan enligt uppgift bli hal framförallt vid längre tids torka. Vissa rider helt obroddat, vissa har gräsbrodd, vissa vinterbrodd etc. Hur tänker ni?

2. Skydd bak? Ponnyn har nu gått med terrängskydd + boots fram, inget bak. De "proffsigare" ryttarna har i regel skydd runt om på sina ponnyer. Bör man ha det? Riktiga terrängskydd eller något annat?

Jag kan säga att det är rätt påfrestande mentalt att vara både hästskötare och ryttare på stora 3 dgr tävlingar. Inte nog med den mentala pressen det innebär att tävla, du ska fodra, mocka, tvätta häst promenera, borsta, brodda, smörja, hämta vatten, rida, gå terrängbanan, tävla, promenera igen, ut och beta mm mm. Allt det ggr 3 typ. Som ryttare att bara fokusera på själva tävlandet, det vet jag inte hur det känns... Blev otroligt tydligt på en tävling i Bonn i Tyskland där bara en enkel jävla grej blir jobbigt, man skulle lämna in passet på vägen in för att göra dressyrtestet (jättekonstigt att man skulle det dock) och jag fick gå dit innan till en Fei steward som bara tittade helt storögt och fattade inte alls vad jag menade med att jag inte kunde rida omkring med passet innanför fracken när hästskötaren kunde lämna in det.. Nej för hästskötaren rider här serru!!

Så ja, jag är tacksam för all den hjälp jag kan få även om jag klarar mig själv.

Sen oxå det som @emma-vsm var inne på.. bara att ha någon i sin ringhörna liksom, det är ju plättlätt att utföra stordåd då.. istället för att bara känna sig så jävla trött hela tiden..

Buhu x2 ;)

Vad snällt!! Är ju ffa mellan dressyr o hoppning om man ska byta utrustning. Till terrängen kan man ju bara plocka fram vad man ska ha tänker jag i mitt huvud :D Alltså jag älskar verkligen att åka på äventyr med bara lilla grå :love:

Ni verkar ju vara proffs hela högen, får man komma och hoppa in med två RIKTIGA newbie-frågor? :)

Jag har ridit två terrängträningar nu, och det är skitläskigt och jätteroligt :bump:
På senaste träningen överlevde vi bland annat en stock jag inte vågade hoppa sist, dike, hinder i vatten och annat skoj.
Det jag funderar över, är brodd och skydd.

1. Brodd - hur broddar ni? På gräsbana, lite kuperad. Kan enligt uppgift bli hal framförallt vid längre tids torka. Vissa rider helt obroddat, vissa har gräsbrodd, vissa vinterbrodd etc. Hur tänker ni?

2. Skydd bak? Ponnyn har nu gått med terrängskydd + boots fram, inget bak. De "proffsigare" ryttarna har i regel skydd runt om på sina ponnyer. Bör man ha det? Riktiga terrängskydd eller något annat?
Välkommen hit!

1. Det beror på, min häst har ganska bra koll på sina ben så, jag brukar undvika det om jag inte känner att det är nödvändigt. På den typen av underlag som du nämner, skulle jag nog välja vanliga gräsbrodd.

2. Återigen, beror på din ponny. Själv började jag med både boots och terrängskydd bak och fram, men fick skippa allting på bakbenen för hon var väldigt irriterad av dem. Har inte skydd bak i hoppningen heller.

Välkommen hit!

1. Det beror på, min häst har ganska bra koll på sina ben så, jag brukar undvika det om jag inte känner att det är nödvändigt. På den typen av underlag som du nämner, skulle jag nog välja vanliga gräsbrodd.

2. Återigen, beror på din ponny. Själv började jag med både boots och terrängskydd bak och fram, men fick skippa allting på bakbenen för hon var väldigt irriterad av dem. Har inte skydd bak i hoppningen heller.

Tack!
"Vanliga gräsbrodd", de är högre än vinterbrodd, eller? Varför skulle du välja såna?
Som jag förstått det rider de flesta (även fast det verkar variera ganska mycket) med vinterbrodd (2 på varje hov) men det kanske inte spelar någon roll?

Bakskydd har jag inte heller i hoppningen och hon har inte varit i något med bakbenen. Jag känner bara att eftersom hindren är fasta vill jag skydda så mycket det går, men det kanske är jag som är paranoid bara?

Tack!
"Vanliga gräsbrodd", de är högre än vinterbrodd, eller? Varför skulle du välja såna?
Som jag förstått det rider de flesta (även fast det verkar variera ganska mycket) med vinterbrodd (2 på varje hov) men det kanske inte spelar någon roll?

Bakskydd har jag inte heller i hoppningen och hon har inte varit i något med bakbenen. Jag känner bara att eftersom hindren är fasta vill jag skydda så mycket det går, men det kanske är jag som är paranoid bara?
Jag som oxå är ny på terräng, 2 träningar och en P&C i år, har kört på blindbrodd. Lika höga som vinterbrodd men inte vassa. Har funkat på blöt bana, dock inte lerig men regnade, och torrare gräs, banhoppning. Ang. benskydd har jag oxå funderat, blev höga terrängskydd runt om, ponnyn gillar inte de bak först men vänjer sig efter typ 5min.

Jag åker oxå alltid själv, på gott och ont. Skönt som någon sa att bara ha sig själv att hålla reda på men tråkigt att inte ha någon som kan peppa, hålla knäppa kissnödiga ponnys:banghead:, filma mm. Just att inte ha någon som kan hålla är svårt när man haft en häst som inte kan stå på släpet mellan klasserna utan att få knäppen.
Under en period red jag alltid till tävlingarna(lokala), stod nära 2 större anläggningar, pga lastproblem. Då var det svårt att visa passet innan man lastade ur:angel:

Jag som oxå är ny på terräng, 2 träningar och en P&C i år, har kört på blindbrodd. Lika höga som vinterbrodd men inte vassa. Har funkat på blöt bana, dock inte lerig men regnade, och torrare gräs, banhoppning. Ang. benskydd har jag oxå funderat, blev höga terrängskydd runt om, ponnyn gillar inte de bak först men vänjer sig efter typ 5min.

Okej :) "Vår" bana blir nog inte jättelerig så lätt, så få borde det kanske fungera med blindbrodd? Eller de minsta/lägsta gräsbroddarna? Tycker de där riktigt rejäla gräsbrodden känns lite läskiga :nailbiting:

Det brukar jag oxå göra.. men sen förstår du så åker folk hem och så kommer det nya inför terrängen och då är parkeringsvakterna borta.

Solstol bredvid bilen! :angel: Det gäller att bre ut sig! :D

Annars tänker jag att de får skylla sig själva och knör in min häst mellan bilarna för att brodda ändå.

@Miljon Jag använder oftast mina vanliga isbrodd även på gräs. 10 mm höga. Har även lite mindre gräsbrodd som jag använder om det är lite djupare med lera. Har aldrig använt de stora gräsbroddarna.

Angående skydd så hade jag terrängskydd runt om och boots fram på min holländska häst som är känslig för sår och stryker sig. Provade en period boots bak, men hon stod och stampade som en arg kanin hela tiden, så hon fick slippa dem. :D

Min irländare har gått hela sitt liv utan skydd och överlevt rävjakter och annat, henne har jag bara terrängskydd på fram för säkerhets skull. Men har tränat helt utan också, en gång när jag glömde dem hemma. Hade jag inte gjort med min andra häst!

Även om jag inte borde åka ensam till tävling, för att träns går sönder, hästen drar etc, så har jag nu insett att det är för mig ändå bäst att göra så. Åka ensam alltså. Då behöver jag bara förhålla mig till mig själv och hästen. Jag kan inte göra som @emma-vsm verkar kunna. Jag vill hela tiden att de andra ska ha det bra, vilket gör att minst 40% av energin går åt till att tillfredsställa någon annan... Och det är ju jag som ska tävla!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka