Fälttävlansnewbies

Idag tränade vi terräng för Chefen i Öved. Jag är ju så fasligt rädd för deras trakhener (eller alla, haha) så det kändes som ett måste för att ens våga starta :o Annars är jag inte sådär känslig för att aldrig tränat på banan innan egentligen även om det ändrats lite de senaste veckorna.

Tiger har nämligen blivit så SPÄND och sjukt TITTIG. Alltså jag lyckades inte ens galoppträna när vi red ner till vår superfina sandslinga häromveckan :cautious: Han har tom varit tittig under Chefen på dressyrbanan. Blandat med att han kändes megatråkig på connemaragrejen förra helgen så beställde jag direkt tid till Spångfors o vi kommer hinna dit innan Öved så vi får väl se om vi kommer till start eller inte :D Chefen kontrade dock bara med "Har han varit i såhär hög kondition innan då?" och eh, nä det har han ju inte... Men ni som vet våra senaste 2 år fattar ju att man kan bli nojig för mindre. Han har gått lite blandat lugnare eftersom vi gjorde det där fälttävlansmärket med terräng 2 dagar på raken o helgen efter åkte i väg på connemaragrejen (som i sig inte är något jobbigt dock) men hos Chefen har han känts bra o varit jättefin. Sedan kom osteopaten ut på åb (inte Stefan dock) så då lyckades jag missa stilterrängen. Jag har så bra fokus på att tävla så det inte är sant alltså! Har inte hunnit med att lära mig hoppa en 95-bana heller för jag tycker han fått hoppa för mkt veckorna innan så jag hoppas att Chefen har tid på måndag :p

Jaja. IDAG kändes han iaf helt fantastik :love::love::love: Det började med att han inte ville stanna efter hindret när vi hoppade fram så jag red direkt på nästa hinder, så där ni vet när man ska hoppa några hinder bredvid varandra först ena, sedan nästa osv så man kan rida som på en stor volt o bara välja vilket av dem. Vanligtvis så är jag lycklig över att vi orkat över första o kanske kan galoppera lite vettigt efter o sen vill jag skritta lite innan jag fattar galopp igen för fortsätter jag bara galoppera så blir hästen tolv meter lång o seg o bara allt bli blä. Ni förstår att jag haft problem va?? Nu var det bara o försöka hänga med o försöka tänka på att inte hänga i tyglarna som @Wilisia fick mig o fatta när hon hoppade honom, SÅ JÄKLA KUL:banana::banana::banana:

Tittigheten gav 2 stopp på den där blå båten o grinden efter där jag nog borde stöttat honom lite mer men jag trodde faktiskt han bjöd, o så tittade han sista språnget. O en gång där jag var lite elak o inte förberedde så noga på en palissad, jag övar liksom dagligen på att faktiskt inte hålla på att förebereda in absurdum utan att han faktiskt ska kunna vara lite på hjälperna även om vi skrittat. Han är faktiskt 12 år :p O hoppa ner i vattnet var också läskigt första gången. Vet inte om vi hoppat ner i vatten innan. Annars kände vattnet faktiskt bra! Dessutom ville han galoppera så fort jag kortade tyglarna och jag behövde bara smacka på för att få igång galoppen någon gång! Också det sjukt cool känsla att jag kunde vara lite lugn o han ville själv :love:

Avslutade med sista hindren på banan efter lite kritik från Chefen o fick så jäkla bra språng! Den där hemska lådan från lite mjuk mark kändes ju inte ens stor då :wtf:

Jag startar på söndagen @the_connemara är du på plats? Har du lust att grooma lite mellan dressyr och hoppning? Jag kan klara mig själv som vanligt men det underlättar alltid med lite hjälp :)

Jag ska försöka vara där på söndagen :) fm i alla fall. Blir första året jag inte är med och hjälper till ett enda dugg :(, jobbar hela tiden..

Igår blev han rädd för min svamp när jag hade för mkt vatten, då fick jag fånga bakbenet bara för att jag inte pallat sätta fast honom :rofl: Brukar sköta mig bättre när det är fler folk på plats dock :p
ja men det är ju fullt förståeligt att tiger måste sätta ner foten och visa sin matte att man inte kan ta mycket vatten på svampen bara sådär :p.

Men @fio har du inte pli på din grå?
Åke är typ i chock om jag har någon med mig. :p
Eller - han är mest nöjd med att det kanske är nån man får bita på då för mig får han inte tugga på... :angel:

:arghh: vill oxå hoppa terräng men inga träningar när jag kan..
Vi får hålla oss till P&J ist. Var på en igår och ponny fick A++ i uppförande vid transport. Han lastade sig själv stod som en ängel på släpet medans jag gick banan trots att jag öppnat lilla luckan både fram och bak. Efter hoppningen gick han på direkt igen och stod lugnt och fint med både skötardörr och frontramp öppen medans jag tittade klart på hoppningarna :love:
( jag brukar inte våga öppna något i släpet när vi kommit fram för han brukar köra jämfotahopp direkt då. Samma om man går efter ha lastat på).
På tävlningsplatsen fick han bara ett knäppryck men fokuserade då på att hitta högt gräs lite avskilt så han vågade kissa:p Felfri i båda rundorna men första kändes hattig, korsgalopp och dåliga avsprångspunkter. Andra (efter kisspause) gick han fram mer och vi fick ett fint flyt :D

Nästa vecka ska vi på dressyr-kurs:nailbiting:

Men @fio har du inte pli på din grå?
Åke är typ i chock om jag har någon med mig. :p
Eller - han är mest nöjd med att det kanske är nån man får bita på då för mig får han inte tugga på... :angel:

Det har jag ... men jag är så trött på att göra allt själv. Alltid! Det är mest det... Nu är det ju lyxigare med den stora transporten och enklare då sadelkammaren är längst bak.

Det har jag ... men jag är så trött på att göra allt själv. Alltid! Det är mest det... Nu är det ju lyxigare med den stora transporten och enklare då sadelkammaren är längst bak.
För mig är det trevligt om nån vill filma, hjälp behöver jag inte. :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka