Fälttävlansavel

Cat_and_rat

Trådstartare
För ett par år sedan startade ett fälttävlansprojekt som skulle leda till bättre fälttävlanshästar. Fyra hingstar ..få se nu..Leuthen, Landlord, Goldmine xx ...hmm kommer ej ihåg var utvalda och stona som deltog skulle ha egna meriter i grenen och vara fullblod tror jag. Avkommorna skulle visas upp, sättas i speciel träning mm. Är det någon som vet hur det gått med projektet ? :confused:
Det skulle vara roligt att veta hur det hela utvecklades.

Sv: Fälttävlansavel

Poohs fina hästar är kanske med o projektet? Iaf Nessan kanske? Eller är hon för gammal?

/C - funderar på när projektet drog igång...

Jag hade en del kontakt med projektet i början, det var 01 el 02 det startade. Nu ligger hemsidan nere och jag tror inte att det har fortsatt. Jag vet att Annika på Markebäck som ägde två av hingstarna visste precis lika lite som jag i fjol.

Synd på en bra idé!

Det är något nytt nu , finns info på ft sidan på Ridsportförbundet

Nej, jag har inte varit med i det projektet (och ja, Nessan är av för gammal årgång), nu verkar det ha dött ut..

Får se om det blir något med det nya ft-avelsprojektet i stället. Bra att det krävs meriter på stona, men om man har en mkt lovande treåring man vill betäcka så verkar den inte kunna vara kvalificerad om den inte har ett antal syskon som är meriterade i ft. Lite galet kanske? :confused:

Jag kan tänka mig att vara ansluten men det kommer inte att påverka MITT eget val av hingst, i så fall får det vara. Man har ju själv en plan med sin avel. :)

Ja som allt annat i ft så har det dött ut :smirk:

Men det gamla projektet ställde väl samma krav på stona som det nya, alltså minst plac i medelsvår för halvblodsston men nu kan även meriter i 130 hoppning ingå
Fullblods stona har dom lagt till med samma meriter eller meriter på galoppbanan vilket gallrar bort dom flesta.

Senast ändrad av en moderator:

Pooh skrev:
Jag kan tänka mig att vara ansluten men det kommer inte att påverka MITT eget val av hingst, i så fall får det vara. Man har ju själv en plan med sin avel. :)

Det verkar inte vara någon speciell hingst som är med som det var innan heller så det är ju bättre.

Ja, det är mkt bättre. :)
Frågan är väl hur man tolkar listan med "kraven" på hingstarna. Där står: "Hingstar skall ha följande kriterier rekommenderas" och 4 punkter. Ska man tolka det som att hingsten måste uppfylla alla 4 villkoren (det gör jag).
I så fall, hur många gk hingstar har vi som vid bruksprovet hade alla följande poäng:
minst 8 i ridbarhet av testryttarna, minst 9/9 och helst 9 av testryttarna i hoppning, minst 8 på galoppen, bra typ o extriör, högställd, liggande bog, smidig kropp...

Minst 9/9 i hopp och minst 9 av testryttarna är det inte många som har...

Och hur behandlas en hingst som tex French Buffet xx som själv tävlat 1.60 men inte gått igenom bruksprovsbedömnningen... :confused:

Jag får nog ringa och fråga! :)

Jag tolkar oxå att dom skall uppfylla alla 4 punkter men vilken hingst skulle det vara :confused: Sedan skall den ju passa stoet oxå , ärligt talat tror jag att detta projektet oxå kommer rinna ut i sanden :crazy:

Jag fattar inte heller hur dom menar , får man rabatt eller vad och av vem ?? Det enda som står att man får är VIP biljetter till tävlingar i Fälttävlan i Sverige :rofl: mmmmmmm yippie. :crazy:

Tack för alla svar.
Det här med att satsa på fälttävlansavel verkar vara riskabelt (trots alla fina svenska framgångar i grenen). Jag har fått intrycket att fälttävlansryttare sällan vill betala för en speciellt framavlad häst utan hellre köper billiga fullblod på chans ("de håller om de håller"). Men det kanske har förändras ?

Det börjar väl att förändras iallfall särskilt nu när ft är moderniserad och distanserna och steeplen är borttagen och banorna ställer högre krav på hopptekniken.

Jag tror inte på någon särskilt framavlad individ efter särskilda mått för ft för det mesta sitter ändå i hästens huvud nämligen hur modig och klok är den?? Det vet man inte förrän man är där på svårklassnivå och i fälttävlan är det mer så än i någon annan gren eftersom du aldrig kan testa på samma sätt som på en hopphäst eller dressyrhäst.

Finns hästar som "alla" trodde skulle klara svår klass galant men som viker sig när det väl gäller och det finns hästar som "ingen" trodde skulle gå svår klass men som växer med varje svår bana.

Det har förändrats mycket bara på de sista 5 åren...
Förr hörde man att de hästar som inte dög till dressyr eller hoppning i alla fall kunde bli fälttävlanshästar.

Och i dag letar fälttävlansryttare med ljus och lyckta efter kompletta hästar...
Svårklass hästen måste kunna hävda sig i Prix S:t G dressyr och msv hoppning, vara modig, klok och snabb.
Lätt som en plätt :confused:

Liknande trådar

Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Jonaz
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 697
Senast: Estivuz
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 569
Senast: Ramona
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur