Fältsits/tvåpunktssits

G

guzzi my love

Jag är så dålig på att stå i tvåpunktssits.Jag kan inte hålla balansen.Har ni några bra övningar för att träna balansen och tvåpunktssitsen?:(

Sv: Fältsits/tvåpunktssits

träna träna träna ;)

och tänk att balansen ska vara i stigbyglarna, lockas inte att knipa dig fast med knäna

Som med allt är det bara träning som gäller.
När du är ute och rider, stå upp i galoppen och pröva i trav (det väldigt jobbigt ;) )

Jag brukar öva i snabbtraven på min tösa..
Blir jobbigt efter några meter :P
Men det funkar riktigt bra =)

Testa vet jag..

Vi har en galopplänga på 5 km eller en grusväg är det..Alltså har inte haft dålig balans i det men dels tränade upp det mycket genom att stå upp 1 mil fram och tillbaka på den vägen;) Kändes som ja i benen i början men nu är det ingen fara..men det är bara att träna på;)

övning ger färdighet. träna att ha RIKTIGT korta läder & rid men armarna rakt ut för att just träna styrka och balans.

Gör såhär:
Du sitter i sadeln med hoppläder. KORTA de ytterligare 4 hål! Sen står du i fältsits i först skritt, sen trav o till sist galopp.

Börja med 3 minuter i varje gångart, läng sedan lädren till dina "normala" hoppläder. Du ska se att det går lättare!! Det krävs mycket för att stå balanserat i alla gångarter, men om du tränar detta regelbundet, så kan jag nästan lova att det blir bättre- det hjälpte mig att få bättre sits o balans i alla fall!

Allteftersom du får styrka så kan du ju länga tiden lite. detta gör man bara korta pass, absolut inget man tränar timvis!
Ha gärna ngn på marken som kan säga till om du lutar dig för mkt fram osv...

glömde att säga att du SKA PRESSA, PRESSA, PRESSA ner hälen neråt, framåt. ALLT ska sitta i hälarna. När jag fattade hur mkt jag skulle pressa hälarna så hittade jag balansen MKT fortare o lättare!

Jag hade tidigare problem med balansen, och det återspeglar sig ju i hela ridningen - oavsett om det är dressyr eller hopp.

Ett tag red jag nästan bara barbacka, alla gångarter, vilket bättrar balansen betydligt men även ger starkare benmuskler. Komplettera detta med att rida lätt utan stigbyglar.

Annars så håller jag med att det gör mycket att korta stiglädren en fem-sex hål och sedan rida. Kanske över bommar?
Det är en rätt bra övning om du dessutom sträcker ut armarna åt sidorna..

Molin skrev:
Jag brukar öva i snabbtraven på min tösa..
Blir jobbigt efter några meter :P
Men det funkar riktigt bra =)

Testa vet jag..

De som läser till hippologer får rida 1 1/2 timme i jockeyläder istortsett varje vecka.. DÄR kan man prata jobbigt..

Ut å galoppera, och stå upp, när du blir trött så står du ännu längre!! som sagt, allt tyngd i stigbyglarna, lika mkt i båda!!

Börja med att arbeta i skritt. Stå upp i tvåpunktssits och ta gärna mantag med båda händerna tills du känner att du har balansen. Slappna av i ben och knän, känn att hela tyngden kommer i stigbyglarna (hälarna). Böj på knäna, känn att du fjädrar i fotleder och knän (ungefär som när du åker skidor i svart puckelpist). Rak rygg, blicken framåt-uppåt mellan hästens öron. Andas djupt och lugnt, känn att din balanspunkt sjunker.
När det känns bra i skritt med mantag, prova att släppa ena handen och hålla den rakt ut. Byt hand. Känns det stadigt och bra, prova att släppa båda händerna och håll armarna rakt ut. När det fungerar och du kan stå upp i balans, prova att göra likadant i skritt över bommar på marken och låga cavaletti.
Fungerar detta bra gör du samma sak i trav, först på plan mark, sedan över bommar.
Öva även tvåpunktssits vid klättring, både uppför och nedför. I nedförsbackar ska du inte luta dig lika mycket framåt, men känn att du kan stå upp i balans utan att nudda sadeln med ändan. Det är en bra övning för att hindra dig från att sätta dig för tidigt i landningen efter hinder.
När detta fungerar bra övar du tvåpunktssitsen även i galopp (samma metod som skritt och trav, först på plan mark, sedan över bommar, cavaletti och låga hinder), ta gärna hjälp av någon som longerar dig.
Har du hittat bra balans över enstaka låga hinder, prova studsserier och andra hinderserier med armarna rakt ut. LYCKA TILL!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 247
Senast: Robina
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka