fältävlansponny

B

Binobus

Jag ska köpa en fälltävlans häst men jag vet inte vad som är lämpligt till tärreng.?!!?
Jag skulle vilja veta vad ni har för sorts hästar/ponnyer till er fältävlan..

(Jag letar efter en d-ponny)

Sv: fältävlansponny

Jag har en d ponny, hon är ett sto imp. danmark och är knapstrub korsning. Hon är ganska gänglig i kroppen med långa bakben men ändå fint musklad (enligt mig). Jag har inte haft henne så länge så vi har inte kommit så långt än, men det går frammåt =)

Det man ska tänka på när man köper häst är väl inte att den ska se ut just så lr. så, utn att man trivs ihop. Men så kan du ju kolla speciellt på dem som både tävlat dressyr och hoppning eller visat förmåga för båda, lr. om den kanske tom har gått fälttävlan.

Ibland så kan man få möjlighet att prov hoppa hästen på lite terränghinder innan man köper den

Okej, Tack för förslaget :) Jag blir väldigt Tacksam

Jag har en New Forest, vet många NF som är suveräna fälttävlshästar, nu är ju min C-ponny men de finns ju som D-ponnyer också ;)

:) jag tävlade fälttävlan förut när jag red ponny och det viktigaste med en fälttävlansponny är att den är modig och hoppar på allt.....ingen vatenrädsla....vill man tävla högre klasser måste ju hästen även ha bra gångarter för dressyren...min ponny var korsning new forest och russ och han var SUPER:) i hoppningen och terrängen, men hade tyvärr ganska dåliga gångarter så vi blev aldrig topplacerade i dressyrmomentet....:smirk:

Jag har en vilde som är korsning fjording/NF. Hon är tro det eller ej den ultimata terränghästen. hon älskar att hoppa och är modig och uthållig, snabb och energisk. Hennes enda "problem" i fälttävlan är dressyren då hon inte har någon "tilltalande dressyrexteriör" eller flashiga gångarter...
Men med mer träning så kan även hon få bra poäng i dressyren det till trots om hon blir helt stadig i form, takt och rytm.

Det viktigaste när du skaffar en fälttävlansponny är iaf att det är en framåt och modig ponny som gillar att hoppa både vanliga och naturhinder. Dressyren går att jobba på med alla hästar och ponnyer, även om man har mer gratis på vissa.

Nä rjag letar fälttävlanshäst eller ponny så vill jag ha en individ som färdas lätt i galoppen gärna lite åt de hetare hållet.

En ganska lätt typ men de spelar inte så stor roll egentligen utan huvudsaken den färdas lätt.
Bra gång o hoppförmåga är ju bra, spec om man ska upp i klasserna.
Men huvudsaken ponnyn tycker de är kul , är modig och framåt samt rädd om benen i hoppningen :D

NF och Connemaror är ponnier som är framgångsrika inom fälttävlan , även irländska importer som oftast har connemara eller fullblod i sig.
huvudsaken är att ni trivs ihop.
Lycka till :)

En modig ponny som hoppar bra, har bra galopp och är välriden i dressyren. Sen är ju det allra viktigaste att man trivs med sin ponny.

Utbildar idag en PRE(andalusier) på 156cm för att rida lite deb/lätt klass på men främst ha som hopphäst. Detta är ju ett lite ovanligt hästval men vi trivs så bra med varandra så det ska nog inte vara några problem. Men jag tycker galoppen är viktig på en FT häst. Vinner otroligt mkt mark med min lilla flicka även jämnfört med tex. fullblod. Samt att hon går att korta upp på nån sekund och detta är en bra förutsättning för terrängmomentet. Sen är dressyren faktiskt ganska avgörande, iaf i lägre klasser där de flesta nollar hoppning och terräng.

Sen kan det ju vara bra att köpa en ponny som gått lite Ft då har man ju lite "garanti". Inte göra som jag: köpa ett oskrivet kort som var löshoppat en gång i sitt liv. Tack och lov är det inget jag ångrar.

Och stora hästar också :p
Vet en renrasig New Forest som var 165 :o

Nähä, sååå stor?! Det har jag nog inte hört talas om förr, det finns ju en och annan runt 155 cm, men ända upp till 165 var inte dåligt. Du kommer möjligen inte ihåg stammen?

Nej, men ja kanske kan kolla upp det, om han står kvar! Jag tror att han var över 160.
Kikar nu...
Nej, tyvärr är han tydligen avliden, så hans stam står inte kvar. Vet inte var hans stam var tyvärr. Men jag kan maila sektionen och fråga om du vill?!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar