Ja jag håller faktiskt med om det. Allting är jättelätt så länge man slipper göra det själv.... Man får givetvis ha åsikter om dålig och hård ridning men från det till att hävda att allting är så himla enkelt och undertonen att alla som slipper göra det själv kan och vet allting så mkt bättre är sanslöst arrogant.
Så du menar att jag är arrogant för att jag anser att det inte är särskilt svårt att behandla hästarna respektfullt i miljöer/situationer som stressar dem?
Det handlar om vardagshantering, hur man förhåller sig till hästen i ALLA situationer dagligen, i allt från hur man närmar sig hästen ihagen, sätter på grimman, sadlar, lyfter hovar, lastar, sitter upp, leder hästen till hur man hanterar STRESS när och var den nu uppkommer, uppsuttet eller på marken, att man har en strategi som man följer, konsekvent, en strategi som fungerar. och att man följer den DÄR och DÅ. Inte sen, när man kommer hem i sin vanliga trygga miljö, utan I STUNDEN när det händer, ALLTID....DET avgör hur "lätt" det sen blir tex i Falsterbo...
Sen kan man undra hur tex Alizee Froment kan rida dressyr på en arena, med fullpackad publik, jubel och stoj och ljus, massor av ljusfenomen....i halsring..(på slutet av filmklippet)..OM det nu ska vara så himla svårt för dom som har allt tid i världen (proffsen) att träna och hjälpa sina hästar att klara av det dom sen utsätter dom för.
http://www.hippson.se/hippson-tv/lar-kanna-gp-ryttaren-och-frihetsdressoren.htm
Det handlar inte om att är "svårt", det handlar om INSTÄLLNING och bara INSTÄLLNING till vad hästen och träningen av den handlar om...som dom säger i filmklippet (på slutet) "You have to love your horse for who he is, NOT for what he gives you...then the feeling is totally different...."
Det handlar om förtroende och respekt mellan häst och ryttare. Det är LÄTT att åstadkomma om man bara VILL.