Så mkt skit som Charlotte Dujardin fått i dressyrtrådarna här under åren från vissa lodplanstalibaner så är jag glad att hon nu lyfts fram som ett ideal!
Är det så? Varför? Inte orkat följa alla (så många....) turer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så mkt skit som Charlotte Dujardin fått i dressyrtrådarna här under åren från vissa lodplanstalibaner så är jag glad att hon nu lyfts fram som ett ideal!
Bilder som är speciellt utvalda för att det ska se så illa ut som möjligt.
Orkade inte kolla på alla men det var ju DW på alla bilder och han har inte varit med i nån negativ bemärkelse.Här är bilder från samma tillfälle. Tagna av en fotograf med en annan agenda än JÅ. Ingen är neutral och denna fotograf vill antagligen ta så fördelaktiga bilder som möjligt för att få sälja, men jag skulle tro att denna fotograf är lite mer opartisk än JÅ iallafall.
http://webshop.equipe.com/meetings/18115/photos
Bilder utvalda att belysa ett problem JÅ vill lyfta upp. Men ingen vill diskutera problemet.
Som jag skrivit några gånger tidigare: se hela bedömningen på film på clipmyhorse istället för att utgå ifrån några bilder som är speciellt utvalda för att försöka få något att framstå i dålig dager.Orkade inte kolla på alla men det var ju DW på alla bilder och han har inte varit med i nån negativ bemärkelse.
Man måste ju nyansera det. Allt är inte svart vitt. Bara för att man erkänner att ibland ser det onödigt hårt och bändande ut betyder ju inte det att alla ryttare visade den typen av ridning. Det är verkligen inte alla som är med på JÅ s bilder.
Och det är därför jag reagerar. Alla behöver inte rida så och varför gjorde vissa det?
.
Tycker du inte att det blir lite märkligt när inte ens JÅ vill diskutera problemet?, eller antagligen inte kan.
http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2016/10/Perfekt-ryttare-kan-fa-jackpot/
Som jag skrivit några gånger tidigare: se hela bedömningen på clipmyhorse istället för att utgå ifrån några bilder som är speciellt utvalda för att försöka få något att framstå i dålig dager.
Om man av någon konstig anledning ändå föredrar bilder så finns länkar till bilder på de diskuterade ekipagen längst ner i artikeln på tidningen Ridsport (se länk överst i detta inlägg).
Så kände jag oxå.
Det var inte den trevligaste ridningen som visades upp av några av ekipagen.
Charlotte var föredömlig.
Jag var där.http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2016/10/Perfekt-ryttare-kan-fa-jackpot/
Som jag skrivit några gånger tidigare: se hela bedömningen på film på clipmyhorse istället för att utgå ifrån några bilder som är speciellt utvalda för att försöka få något att framstå i dålig dager.
Om man av någon konstig anledning ändå föredrar bilder så finns länkar till bilder på de diskuterade ekipagen längst ner i artikeln på tidningen Ridsport (se länk överst i detta inlägg).
Jag orkar inte titta på alla hennes bilder heller?Himla smidigt resonemang förresten. Man "orkar" inte titta igenom andras bilder och man vill inte "slösa" på ett gratiserbjudande för att se filmen. Man orkar bara titta på en viss persons utvalda bilder. Ett utmärkt exempel på begreppet faktaresistens.
Ja, och för att kunna diskutera nyanserat så behöver man ha så bra information som möjligt. Vilket man inte har om man varken var på plats eller sett filmen. Det är @the_connemara och andra som inte var på plats, och som dessutom vägrar att titta på filmen, men ändå vill haka på drevet och "förfära sig" över hur hemska ryttarna på JÅs bilder är. Det är de som jag riktar mig mot.Jag orkar inte titta på alla hennes bilder heller?
Och tycker jag nyanserat många gånger att allt inte var dåligt?
Och har redan sett det. Har egna fina bilder oxå. Alla ekipage hade bra stunder.
Borde ju gå att diskutera med lite... nyans.
Om man bara får rida om man är så skicklig att man aldrig får hästen bakom lod, då skulle ridsporten dö ut. Jag tror att väldigt få av oss här på buke skulle få sitta på en häst då. Därför blir iaf jag väldigt intresserad av hur det ser ut när ni själva rider. Dvs det handlar inte om att man inte får kritisera andra om man inte rider perfekt själv, utan jag är verkligen genuint intresserad av att få se någon som kan rida ett godkänt dressyrprogram på hyfsad nivå utan att någon gång, i någon fas i utbildningen eller i någon situation, hamna i de lägena som visas på JÅs bilder.
Du kan registrera dig för en gratis provmånad. Så om du är genuint intresserad av att se hur det egentligen såg ut så är det bara att sätta igång att titta.
Därför att man kan behöva friska upp sitt minne. Det är väl ganska väldokumenterat att människor minns vad de vill minnas och inte vad som faktiskt skedde. Och för att många inte verkar ha sett det live utan bara utgår från några väl utvalda bilder. Såg du det i verkligheten eller på film @the_connemara ? Eller har du bara tittat på JÅs bilder och tycker saker utifrån dem?
Ja, och för att kunna diskutera nyanserat så behöver man ha så bra information som möjligt. Vilket man inte har om man varken var på plats eller sett filmen. Det är @the_connemara och andra som inte var på plats, och som dessutom vägrar att titta på filmen, men ändå vill haka på drevet och "förfära sig" över hur hemska ryttarna på JÅs bilder är. Det är de som jag riktar mig mot.
Klart det händer alla ryttare att hästen ibland hamnar lite bakom lodplanet.
Men hästarna på bilderna är inte bara lite bakom lod. Och det är definitivt inte bara svaga unghästar det "drabbar", även gp hästar "råkar" hamna kraftigt bakom lod och ihopdragna, med vissa ryttare.
Enda gången min häst hamnar så mycket bakom är om han kliar sig på bringan... Jag skulle aldrig kunna dra ihop honom så mycket, då skulle han börja rygga eller resa sig i protest. Att röra sig med en så överböjd hals är helt onaturligt för hästen. Det är obekvämt och de ser ingenting. Det är en inlärd position och inget som bara råkar hända.
Det är skillnad på att en svag häst tidvis dippar in med näsan och en ryttare som metodisk rider hästen kraftigt bakom lod. Det är det sistnämnda vi kritiserar!