Sv: Falsterbo

Var där igår och såg Sara Algotsson, första gången hon satt på hästen och de kom 10:a p.g att hästen rev ett hinder (tror jag) och stannade på ett. Men det syntes tydligt att hon både red bättre och hade mer rutin än de andra deltagarna! Hade hästen inte stannat hade de nog placerat sig men det är sånt som händer! Såg även henne gå banan haha :) Snacka om att ha kameran i högsta hugg!

Första gången var det inte, hon tävlade Matilda i en vanlig hopptävling i Tyskland förra veckan ;)

/Ninnurur som har missat Globen, Scandinavium och nu också Falsterbo denna säsong och är inte måttligt irriterad över det :mad: :D

Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad att funktionärerna inte har nån j-la koll... Har hållt på att få spel på dom de senaste två dagarna eftersom dom verkligen har noll koll. Fruktansvärt tråkigt med hästen och reklamen för Falsterbo är inte så himla toppen.

*kl*

Vad tycker ni andra om unghästfinalerna? Jag är lite kluven. Femåringarna var fina, men ingen superhäst i sexårsfältet. Även om Pas Partout blev lite av en favorit.

Ingen koll verkligen. Såg i går hur en tränare stoppade grus i hästens mun 2 gånger på framridningen till dressyren. Blev helt paff, skulle ju ha filmat. Idiot. Annars har de varit en toppenvecka. Just nu lite blåsigt på läktaren och väldigt lite folk.

Jag var på plats igår och fastnade för detta ekipage.

1005743_361594653943760_1650213728_n.jpg

Trevlig form och ridning även om det såg ut som hästen var väldigt stark till en början.

Jag satt och funderade en stund på vem jag öht skulle fråga angåenden reglementet huruvida hästskötaren får ändra på nosgrimman innan stewarden har kollat hästen. Kom fram till att jag inte hade en aning om vem... Förra året såg jag även en hästskötare torka blod ur en hästs mun efter ritten innan stewarden kom... Det borde vara reglerat att INGEN får röra hästen nosgrimma/betsling/torka den innan stewarden har gjort sin koll.

*kl*

I övrigt är jag allmänt ganska besviken på årets tävlingar.

Var det inte det vår unga EA åkte dit för 2009?

Jo det var det eller snarare modern .synd att allt tenderar att tystas ner och sen finns det inte .
Tycker det är skandal att man inte viker sig dubbel baklänges för att hitta ngn att rapportera till om man ser sånt på en framridning. Hur svårt kan det vara att få namn och kontakt uppgifter till överdomare ?
Även om de som sett det nu kommit hem osv hade jag anmält det i efterhand . Även om inga bevis finns så faktumet att folk visar reaktion är det som spelar in i längden . Jmf med att ta Svensson reaktionen och bara " jag såg det och har synpunkter men vad ska man göra " .

Jag sa till ansvarig vid framridningen i dag, så de skulle hålla extra koll på ekipaget. Kan tillägga att hon blev mkt upprörd och skulle hon se detta skulle hon utan tvekan ingripa. Pratade med en hästskötare som jobbar mkt utomlands. Hon berättade att vi en kontroll på en annan tävling fick inte stewarden upp nosgrimman på en häst för att den satt så hårt. Men då plockar hästskötaren upp en tång ut fickan och draaaar upp nosgrimman.

Var det inte det vår unga EA åkte dit för 2009?

Jo visst var det så. Länk till artikel angående den ryttarens avstängning. Den avstängda moderns reaktion är helt bananas. "Vaddå grus?? Klart det finns grus. Det finns ingen sån regel attman inte får stoppa grus i munnen på hästen." Med den attityden i sporten är det inte konstigt att djurrättsaktivisterna får vatten på sin kvarn. För mig som älskar sporten är det otroligt sorgligt:(.

Såklart det är sorgligt som jag skrev ! Men ännu mer sorgligt är ju Svensson attityden att man inte rapporterar men sen ändå klagar passivt . Det är faktiskt det dvs gemene man som skapar kultur . Hoppas du förstår vad jag menar ?
Man vill väl men lika sjutton är folk extremt passiva och det är mängden som formar .

Ja jag förstår absolut vad du menar:). Du har dessutom helt rätt och vanligen är jag den där skitjobbiga som ifrågasätter allt (big woop), och är heller inte rädd att ifrågasätta auktoriteter. Vad det gäller nosgrimmorna så är jag inte säker på hur reglementet ser ut och blodet jag såg förra året är ju helt omöjligt att bevisa. Hade jag varit snabbare upp med luren för att ta en bild än vad hästskötaren var med trasan hade det varit annorlunda..

Stewarden borde stå så att ingen kan nå fram till hästen före..så har det alltid var när jag ridit.. men så länge ryttarens goda namn går före hästens väl vet jag inte om det någonsin kommer förändras...fördjävligt rent ut sagt!

Jag kollade upp reglementet med en person (inte tävlande) som är ute i svängen och tydligen är det inte reglerat att hästskötaren är den som först går fram till hästen. Inte heller nosgrimmeregeln har röstats igenom i FEI så den får spännas så hårt ryttaren väljer... Vad det då gäller blod i munnen anses det heller inte vara ett problem om hästskötaren torkar bort blod eftersom det OM det är ett riktigt sår kommer att komma mer blod till kontrollen. Det ställer jag mig rätt skeptisk till då iaf den ryttaren jag tittade på tog nästan FEM minuter på sig att rida fram till stewarden (som tålmodigt väntade...).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Med en hel del erfarenhet i bagaget ska Marina Mattsson nu ta sig an nya dressyrklasser under Falsterbo Horse Show. Den nya hästen...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Då var det dags för finalen av Falsterbo Grand Prix där 42 ryttare ska göra upp om första platsen. Klassen går över två omgångar där de...
Svar
0
· Visningar
113
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dags för nations cup i dressyr i Falsterbo och Sverige har ett spännande lag på plats.
Svar
0
· Visningar
115
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama