Sv: Falsterbo

Tycker att det är ytterst konstigt att det inte finns regler för hur hårt man får spänna nosgrimman speciellt med tanke på att det blir avdrag om hästen gapar. Nu tycker jag inte att man ska rida med helt lös nosgrimma men så hårt som de sitter på de flesta GP hästar är för bra, en relativt tjock nosgrimma som ligger slimmad helt utefter nosryggen är för hårt. Det finns nog en hel del regler att se över inom dressyren (och även inom hoppningen där det förekommer minst lika mkt skit men det är en annan diskussion)

Ja, en nosgrimmeregel för hur hårt den ska vara spänd är på gång. Men det går lååångsamt inom FEI och inom den organisationen handlar det otroligt mycket om att inte trampa "fel" folk på tårna...

Jag kollade upp reglementet med en person (inte tävlande) som är ute i svängen och tydligen är det inte reglerat att hästskötaren är den som först går fram till hästen. Inte heller nosgrimmeregeln har röstats igenom i FEI så den får spännas så hårt ryttaren väljer... Vad det då gäller blod i munnen anses det heller inte vara ett problem om hästskötaren torkar bort blod eftersom det OM det är ett riktigt sår kommer att komma mer blod till kontrollen. Det ställer jag mig rätt skeptisk till då iaf den ryttaren jag tittade på tog nästan FEM minuter på sig att rida fram till stewarden (som tålmodigt väntade...).

Då är det nog annorlunda i fälttävlan.. den som tar i hästen före stewarden blir halshuggen.. typ.

Minns oxå efter en hoppning där ringade dom in en vid utgången och tog av benskydden och luktade i dom och kände och luktade på hästens ben..

Ingen koll verkligen. Såg i går hur en tränare stoppade grus i hästens mun 2 gånger på framridningen till dressyren. Blev helt paff, skulle ju ha filmat. Idiot. Annars har de varit en toppenvecka. Just nu lite blåsigt på läktaren och väldigt lite folk.

Nu kan jag inte mycket om dressyrtävling, men hur ska grus i munnen kunna hjälpa ekipaget? Snäll någon förklara!

Måste vara svårt att komma på något bra sätt att mäta bara tänker jag, något verktyg kanske som man måste kunna trycka in innanför kanske?

Ja, en nosgrimmeregel för hur hårt den ska vara spänd är på gång. Men det går lååångsamt inom FEI och inom den organisationen handlar det otroligt mycket om att inte trampa "fel" folk på tårna...

Känns som om det bara gäller dressyren isåfall.. dom andra grenarna trampar dom mer än gärna på tårna...

Måste vara svårt att komma på något bra sätt att mäta bara tänker jag, något verktyg kanske som man måste kunna trycka in innanför kanske?

Det är ett standardiserat redskap man funderat på i FEI om jag förstått det hela rätt. "två fingrar" är bra men fingrar kan ju vara olika tjocka..

*kl*

Det där med nosgrimmor tänkte jag på idag, det kom upp en jättevacker bild på MG´s underbara hingst Singular (?) idag på FB! Men tyvärr är nosgrimman så hårt spänd (achen) att man tydligt ser hur den går in i huden! :yuck::yuck: Hästen ser faktiskt ledsen ut i blicken & det skulle nog vem som helst göra med truten så hårt åtsnörad! :arghh:

Känns som om det bara gäller dressyren isåfall.. dom andra grenarna trampar dom mer än gärna på tårna...

Nja, FEI är ju ganska kraftigt politiskt styrt och de aktar sig för att trampa pengagivare på tårna. Tänker i synnerhet på hoppningen mest med Al Kahleid och Sharbatlys magiska hävning av deras avstängning som av en händelse var ungefär samtidigt som deras land gick in med ett gigantiskt sponsorkontrakt för superligan.

Allt som verkar handla om djurens välfärd sopas under mattan eftersom det finns så många skandaler kring doping och djurens välfärd kring FEIs ordförandes egna make tex. Kommer en sak fram så förskjuts fokus osv.

Och när jag var där sist för några år sen lyckades jag fånga på bild hur en kandarstång är böjd(!) i skänkeln.. Tänkte först att det kanske var nån nymodighet men är bara ena sidan.. Då drar man bra hårt?

Det borde ju också en steward se kan man tycka?

Det finns väl iof inget som reglerar det..

Det ska få hästen att inte gnissla tänder. En del hästar gör det och det får man avdrag för...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Med en hel del erfarenhet i bagaget ska Marina Mattsson nu ta sig an nya dressyrklasser under Falsterbo Horse Show. Den nya hästen...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Då var det dags för finalen av Falsterbo Grand Prix där 42 ryttare ska göra upp om första platsen. Klassen går över två omgångar där de...
Svar
0
· Visningar
113
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dags för nations cup i dressyr i Falsterbo och Sverige har ett spännande lag på plats.
Svar
0
· Visningar
115
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama