Fälltävlansponny

B

Binobus

Jag ska köpa en fälltävlans häst men jag vet inte vad som är lämpligt till tärreng.?!!?
Jag skulle vilja veta vad ni har för sorts hästar/ponnyer till er fältävlan..

(Jag letar efter en d-ponny)

Sv: Fälltävlansponny

ja har en kraftig Connemara korsning i terrängen. Absolut inte någon het och hetsig sak :P Hon kan ju iallafall gå Mvs B med ok resultat så ja tror man inte måste ha någon super het sak för att rid FT. Inte på ponny iallafall. Men min ponny ställer alltid upp för mig men hon e klok så hon e inte sån där som bara kastar sig över hindrena utan att veta att hon fixar de och de tror ja e en viktig egenskap. :D
Lycka till med hästletandet

Du måste ju i första hand leta efter en allsidig häst. Alltså okej dressyr, okej banhoppning och okej terräng. Det är ju grunden för en bra fthäst, att den är jämn i alla moment.

För själva terrängmomentet krävs en bra galopp, bra inställning till hinder, ska de orka en hel bana kan man inte ha en häst som konstant överhoppar sig, den måste vara försiktig men inte feg. Det är ju en fördel om hästen går lite av sig själv vad det gäller tempo, fruktansvärt jobbigt att driva hästen runt en hel bana!

Äsch, massor av saker som borde skrivas mera... Men jag orkar inte. Dock måste jag säga det att en bra terränghäst är inte alltid en sån som går som tåget på ALLT och hoppar i ALLA lägen. Jag är livrädd för sådana hästar och anser att det endast är dem extremt rutinerade och begåvade ryttarna som kan rida såna hästar, för att det händer olyckor annars, om dem alltid går på och inte har någon spärr alls. Jag resonerar så att jag tar mkt hellre ett stopp än en omkullridning.

Det finns ju alla sorter, men påfallande många av de bästa är connemara eller korsning med sådan och fullblod eller sv.halvblod som t.ex Mustang, Lillefot och Casper. Naturligtvis finns det en massa New Forest, men de senaste åren har det varit ganska tunt med dom i eliten, förr vimlade det av NF från Fredriksberg... Div. andra korsningar (som t.ex gotlands korsningarna) och importer finns det också gott om. Det viktigaste är ju individen och bra såna kan du hitta inom alla raser, men skulle jag avla för FT så fick det nog bli ett fint litet connemara sto till Nostradamus:love:

Jag har ett New Forest sto som är underbar i terrängen :love: Hon är jämn i alla tre diciplinerna, och det tror jag är viktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar