Fällning?

asaria

Trådstartare
Snart är det dags för hästen att fälla sin vinterpäls..
Jobbig tid för både hästen och mig.. :smirk:

För nu när hon fäller får jag hår på exakt allt. Typ shabrak, mina kläder osv..
Eftersom jag andväder samma tvättmaskin till hästen som till mig och det är inte populärt om det blir massa hår kvar i maskinen..
Men det är ju jätte svårt att få bort det..

Någon som har ett tips för att få bort hennes vita hårstrån från min blåa fleeace tröja och alla shabrak?
Det är verkligen hemskt.. det måste ju finnas något sätt ? :confused:

Sv: Fällning?

köpa en sån klädrulle, sån med tejp på som man brukar använda på kläder. jag använde det o sen damsög jag lite innan jag stoppade in det i tvättmaskinen.:)

Men när det är så mycket hår krävs det ca 8 hårrullar ;)
Fast å andra sidan blir det ju rent..

Men finns det inget annat sätt man har missat ? :D

Istället för såna där klädrullar kan du ju linda bred tejp runt handen. Det bli ju lite billigare iaf ;)

Det är helt galet.. tänk så många som har det där problemet..
Och så finns det ingen mirakel grej som kan ta bort hår ?

Tejprulle är ingen mirakelgrej när man har ett helt shabrak som är vitt.. Det krävs väldigt mkt tejp/rullar då..

Snart dax för fällning :eek: min har fällt i 1,5 månad nu :mad: så jag spottar hårstrån varje dag :devil:

Okej, det var väll ett tag sen hon började fälla med..
Men varför finns det inte ett smart sätt att bli av med hår från kläder och dyl..
Jag menar, det finns ju typ prylar till allt..? Kan inte någon komma på eett bra sätt ? :D

Det finns en typ av små bollar som man lägger i tvättmaskinen tillsammans med tvätten. De ser ut som kardborrar. De samlar upp päls från djuren. Vi har haft det i flera år. Funkar ganska bra, bättre än inget i allafall.

Jag har fått ett tips att lägga in sådana tvättlappar i skumgummi, sådana man har till små barn. Dom gör att håren fastnar där istället. Nu är jag iofs kattuppfödare och där fått tipset men det borda fungera på fler hårtyper. Annars är en våt wettextrasa smart att dra av hår med. Själv har jag köpt en gummiaktig "kloss" som man får av håren med.
Hoppas mina tips kan komma till någon nytta.

asaria skrev:
Någon som har ett tips för att få bort hennes vita hårstrån från min blåa fleeace tröja och alla shabrak?
Det är verkligen hemskt.. det måste ju finnas något sätt ? :confused:
Va, tittar du inte på "Äntligen hemma"?
Där är ju den där äldre kvinnan som man får ha text tv på, för o fatta vad hon säger....:confused: :mad:
Hon tipsade om gummihanske, (du vet såna man har när man måste ränsa avlopp ex)när man skulle ta bort ex katthår från stolsitts...prova det...

Hon är ju den enda som är rolig....Diggar hennes dialekt. Eller brytning kanske.

En skumgummisvamp ska tydligen dra åt sig hår oxå. Har inte testat.

Andante skrev:
Jag har fått ett tips att lägga in sådana tvättlappar i skumgummi, sådana man har till små barn. Dom gör att håren fastnar där istället. Nu är jag iofs kattuppfödare och där fått tipset men det borda fungera på fler hårtyper. Annars är en våt wettextrasa smart att dra av hår med. Själv har jag köpt en gummiaktig "kloss" som man får av håren med.
Hoppas mina tips kan komma till någon nytta.

Det låter bra, var får man tag på dom?

Bullfia skrev:
Hon är ju den enda som är rolig....Diggar hennes dialekt. Eller brytning kanske.

En skumgummisvamp ska tydligen dra åt sig hår oxå. Har inte testat.
Jag provade men tyckte att gummihansken var bättre...:)

Tvättlapparna finns i vilken matvaruaffär som helst Gå till hyllan där de har blöjor mm för barn så hittar di dessa tvättlappar. men varför inte dammsuga hästens och dina kläder innen du tvättar. Har du torktumlare? Varför inte testa att köra sakerna där innan tvätt. Kanske inet ett smart tips om man bor i hyreshus men i egen maskin?! Glöm inte att ge hästen liet b-vitamin så mår den lite bättre då fällningen tar mycket på krafterna. Lycka till Låt höra av dig om vad du fick för resultat.

Självklart får hon b-vitaminer.. Min häst är en sån häst som verkligen tycker det är jobbigt att fälla.. Hon blir dubbelt så känslig och grining ;)

Men tack för alla tips. ska testa dom :) Allihopa ;)

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Ise
·
Övr. Hund Har haft en del hundar genom åren, korthåriga, långhåriga, trimraser osv. Så självklart har jag haft hundar som fäller! Trodde jag...
Svar
4
· Visningar
1 013
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 252
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 454
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama