Fällning av vinterpälsen?!

M

MALINox

Båda våra pållar har börjat tappa vinterpälsen den senaste veckan. Ffa på halsen och bogarna.Fick ta några tag med ryktstenen idag eftersom det inte gick att borsta som normalt!

Är det fler som börjat tappa? Tycker det känns lite tidigt, med tanke på att det varit ganska kallt och ruggigt väder senaste veckan!

Sv: Fällning av vinterpälsen?!

Började för ett bra tag sedan faktiskt.

Mitt sto började fälla för en månad sen och fäller kopiöst. Vallacken som är spårklippt började fälla nu i veckan. Det har ju med ljuset och inte med vädret att göra. Jga har dessutom mitt sto på lösdrift så hade jag fått bestämma hade hon väntat med fällningen ett tag, men det lyssnar hon inte på! ;)

Min valack började fälla i början av Janauri. :angel:
Shettisen brukar vänta ett tag.. hon brukar vanligtvis inte ha fällt klart till midsommar ens.

Min pojk började fälla för ca 1 månad sen... men NU är det som värst. Det bara rasar av... :angel: Nice när man vill rida barbacka... haha.

Min häst började fälla för 1-2 veckor sedan, vilket är normalt för honom. När en häst börjar fälla beror dels på ljuset, och dels på individuella variationer. Att det varit kallt och ruggigt (eller varmt och soligt) har alltså inte med saken att göra.

Min började fälla lite smått för några veckor sedan men nu har han kört igång rejält.
Framförallt på rumpan rasar det stora lass :rofl:
Tycker det är väldigt tidigt eftersom vi har vinter läääänge till...:cry:

Min travare började fälla i förra veckan. Som sagt så har det ju med ljuset att göra :D

Min sköthäst började fälla för några veckor sedan. För att vara arab har han ovanligt mycket vinterpäls, han ser ut som en igelkott när det är som värst, trots att han har täcke ;)
Det bäste vore om man kunde klippa honom, men han är livrädd för klippmaskinen :crazy:

Alla araber jag träffat har fått jättemkt vinterpäls på vintern. :D
Tror det har ngt att göra med att de ofta är lite klena (inte så robusta) och då måste anlägga mer päls i isoleringssyfte.

Hade själv ett arabsto och hon sog ut som en mammut på vintern. :o

Lord Owen skrev:
Tror det har ngt att göra med att de ofta är lite klena (inte så robusta) och då måste anlägga mer päls i isoleringssyfte.

Det kan säkert stämma :idea:

Okey....jo jag vet att det har med ljuset att göra, men våra brukar ändå behålla den lite längre när det är kalla vintrar!
Tycker visserligen att det är skönt att den börjar försvinna, klippte inte pållarna i höstas eftersom de var skadade båda två, det har jag fått ångra typ 10 ggr om :crazy:

våra hästar har inte börjat fälla riktigt än men det är många andra hästar i stallet som har gjort det...

Här fälls det alltid för fullt den här tiden på året. Jag har hört att välfodrade hästar börjar fälla på trettondagen :) - får de inte tillräckligt med protein håller de pälsen längre.

Jag har till och med märkt att fällningen sätter in högväxeln när det varit soligt, vilket kan bli udda så här under januari och februari för när det är soligt - så är det också KALLT (de kallaste dagarna är ju de då det är helt molnfritt). När jag då tar in hästarna - från -25 grader eller så, så fäller de för fullt.... De skiter helt enkelt helt i vilken temperatur det råkar vara, det är ljuset som avgör och tydligen hjälper solstrålar till :p :D

MALINox skrev:
Båda våra pållar har börjat tappa vinterpälsen den senaste veckan. Ffa på halsen och bogarna.Fick ta några tag med ryktstenen idag eftersom det inte gick att borsta som normalt!

Är det fler som börjat tappa? Tycker det känns lite tidigt, med tanke på att det varit ganska kallt och ruggigt väder senaste veckan!
Visst tycker man det är tidigt på grund av den ihållande vintern, men mina bruka börja fälla vid den här tiden, sen blir de lite känsliga när man borsta dem....bra att tillsätta lite b-vitaminer då...;)

Det om protein kan jag tro på för storhästen för mkt protein (har aldrig varit särskilt svårt med kvoterna till honom) och börjar fälla tidigt. Shettisen är otroligt svår att fixa med rätt kvot MJ/smrp till (säger ju sig självt med så liten häst..) och hon har i alla fall förra året (har bara haft henne sedan våren -05 så vi får se hur det ser ut detta år..) kvar pälsen till midsommar. :cool:

Ja, nu i Januari/Februari är det helt konstigt för solen lyser som bara den men det är som kallast och då börjar de fälla som fasiken. :p

Min fäller i pannan och på huvudet.. Han är täckesklippt, står utan täcke på natten (varmstall) och går med vintertäcke i hagen.

Hästarna i stallet började fälla förra veckan. Skäcken började fälla de vita håren först. Några dagar senare fällde den borkfärgade. De två bruna hästarna har inte kommit i gång riktigt än.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 673
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar