Fallit ur :(

N

novaa

Nu på sista tiden har min häst börjat falla ur i hullet. Hela sommaren och hösten var hon i bra hull
så det är förmodligen proteinvärdet i höet som är för lågt. Just nu äter hon kornkross, betfor,
mineraler (Kraffts blåa) och hö.

Men nu till frågan; Vad är bäst Krafft Protein eller Lucern?
Tänkte att eftersom hon förmodligen fallit ur pga proteinbristen
så är det nog vettigast att ge henne
ett proteinrikt foder som tillskott.

:)

Sv: Fallit ur :(

Håller med fragansia, har du ingen analys, så gör en. Annars har du ingen susning om hur mycket protein du ska lägga till.

håller med! lusern är ju ett snällt foder för magen.

jag har själv gett mina lusern när de fallit ur, och de är fina nu :D

håller med de andra!!!
mina hästar tappade jättemkt hull förra året men sen började jag ge lusern hackad strå o nu är dom så fina.

lusern är ett bra foder jag kompletterar med linfröpellets o kornkross havrekross ibland.
o så hösilage och så tuggar dom fortfarnade på betet som finns kvar hehe.
jag har inte haft dom så länge så när jag fick dom var de vanvårdande o såg hemska ut.
risiga o matta i pälsen o inte pigga alls.det var två staket jag fick hem.

det var hemsk det var det värsta jag vatt med om!!!
och jag började ge lusern hackad strå o b-vitaminb oxå o nu är dom underbara i hullet o i pälsen visst dom behöver mera hull men dom är ändå mkt fina

Som de andra sagt - om inegn analys finns och du inte vill göra en så rekommenderas LUSERN eftersom det inte finns några risker med det (att överfodra protein).
Lägg till ett par kg lusern så ska du se att hästen lägger på sig igen. Minst 1kg måste du nog ge för att det ska ge nån effekt!

Hur mycket av respektive foder får hon i dagsläget? (korn, betfor, hö)

Tack för alla svar!
Nej, någon analys finns inte på höet jag köper inte själv utan vi tar alla hö från samma person.

Just nu får hon (sammanlagt per dag):
7 kg hö
2 kg kornkross
5 dl betfor (torr)
1 dl mineraler

Nu har hon också i ett par dagar fått ½ kg lusern (hackad strå) som jag tar från en i stallet i utbyte mot mineraler.

På lördag ska vi iväg och handla foder :D

Jag har haft jätte stora problem med mitt fullblods-sto.
Hon rasa i vikt nr hon togs ur träning och gick inte upp ett dugg. Jag försökte med allt ! Lucern, obegränsat med grovfoder .. o.s.v
Sen en dag kom jag och prata med en gammal bekant som oxå är återförsäljare av st Hippolyts foder. Hon berättade att en häst kan magra av för mycket protein Och hon rekommendera mig att ge majs (värmebehandlad) Och nu har hon fått det ca 4 veckor och har redan börjat ta sig :) Jag är inne på min andra säck majs nu och kan varmt rekommendera det !!!

Tack för alla svar!
Nej, någon analys finns inte på höet jag köper inte själv utan vi tar alla hö från samma person.

Just nu får hon (sammanlagt per dag):
7 kg hö
2 kg kornkross
5 dl betfor (torr)
1 dl mineraler

Nu har hon också i ett par dagar fått ½ kg lusern (hackad strå) som jag tar från en i stallet i utbyte mot mineraler.

På lördag ska vi iväg och handla foder :D

Nu vet jag inte vad det är för häst det handlar om men om det är en stor häst så är det alldeles för lite hö! SÄRSKILT om den tappar hull.
Kan helt enkelt vara så att hon får för lite mat ö h t. Du skulle kunna pröva i första hand med att öka höet med minst ett par kg om dagen så får du se! I andra hand lägga till även lusern.

Skulle gladeligen öka på hennes grovfoder OM det var möjligt. Går inte att ge henne mer då jag inte kan få tag på mer hö helt enkelt. Därför tänkte jag att lucern kan vara ett bra altenativ, eller krafft protein då.

Skulle gladeligen öka på hennes grovfoder OM det var möjligt. Går inte att ge henne mer då jag inte kan få tag på mer hö helt enkelt. Därför tänkte jag att lucern kan vara ett bra altenativ, eller krafft protein då.

Då ska du absolut köpa till LUSERN och ge minst ett par kg om dagen (på så sätt får hästen i sig mer grovfoder också vilket behövs om det nu var en stor häst). Dyrt, ja, men ett måste om du inte kan få tag på mer hö och för det andra för att hästen tappar hull.

Japp, handlade foder i lördags. Det blev lucern. :) Så just nu äter hon 1,5 kg sånt om dagen också. Ska öka på höet 1 kg i månadsskiftet och lucernen ska jag öka med allt eftersom :D

Nu vet jag inte vad det är för häst det handlar om men om det är en stor häst så är det alldeles för lite hö! SÄRSKILT om den tappar hull.
Kan helt enkelt vara så att hon får för lite mat ö h t. Du skulle kunna pröva i första hand med att öka höet med minst ett par kg om dagen så får du se! I andra hand lägga till även lusern.

jag håller med helt klart

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 353
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 273
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar