Sv: Fallet Silver i hovrätten
Man vet aldrig hur SH tänker dömma och det är omöjligt att i detta skede ana hur det kommer bli den 25/11 kl 11:00. Det kändes ändå bra att av de 5 som satt där framme så var 3 st kvinnor. Min förhoppningen är att någon av dessa kvinnor kanske dessutom rider, eller i en perfekt värld, är/har varit en ponnymamma.
Enligt allt som jag, som Silvers ägare, har lärt mig under dessa 2 långa år, så kan inte Tingsrättens dom höjas i hovrätten. Det finns en form av rättskydd som innebär att om "den tilltalade" (dvs gärningsmannen) överklagar så som i detta fall, så kan inte straffet skärpas. Om däremot jag, eller åklagaren, hade överklagat Tingsrättens dom, så kunde detta ha skett. Då kanske en följdfråga är varför jag inte överklagade? Jag blev rådd av mitt målsägandebiträde (advokat) att inte göra det för om det hade blivit en friande dom så hade jag blivit skyldig att betala alla rättegångskostnader, inkl försvarsadvokatens arvode mm.
Åklagaren kunde också ha överklagat, men eftersom han fick vad han begärde i Tingsrätten så fanns det inget att överklaga.
Det positiva i allt detta elände är att det nya vittnet (brodern) gjorde ett mycket negativt intryck då han motsa sig själv gång på gång och måste av rätten anses helt oseriös.
Gärningsmannens vittnesmål var lika dåligt som i Tingsrätten och klingade av desperata förklaringar om märkliga komplotter, så jag tror knappast de kan döma till hans fördel.
Nu återstår bara att invänta domen den 25/11. Håll tummarna att denna man döms och att han får sona sitt brott, trots att det blir alldeles för lindrigt i allas våra ögon!
Om inget annat, så har poliserna i vårat avlånga land äntligen börjat ta dessa fruktansvärda brott mot våra älskade hästar på allvar och numera åker de ut och gör seriösa brottplatsundersökningar i många fall. Kanske att på något sätt så får vi våran upprättelse i att fler gärningsmän döms och att Silvers död därmed inte var helt fördjäves!