orion_x

Trådstartare
Har lite problem med mitt halvblod. Vi fick in ett riktigt panghö i sommras, hästarna höll sig i otroligt bra hull på det.. enda tills det visar sig att mitt nya halvblod reagerar på höt och måste få hösilage istället. Eftersom vi nu får köpa in hösilage till henne så hämtar vi bara en bale i taget och har ingen analys på det.... Men hon äter sämre av det och har fallit ur lite sen hon började äta det, trots fri tillgång. På natten knaprar hon inte ens i sig 3 kg:eek: Äter lite bättre ute, men mycket ligger kvar ändå. Hon är dock dödligt pigg och tittig att rida så frågan är vad ska jag komplettera med? Hon får i nuläget lusern hackad strå till, men hon äter det inte jättegärna och det går inte få i henne så mycket. Började ge henne krafft groov 90, men den säcken är slut nu och jag funderar på om hon kanske skulle få nått annat istället. Kollade på ciytgross och de hade hippo-alfa-grov, tror jag det hette, till ett rätt hyfsat pris, eller ska jag fortsätta ge krafft groov, som är rätt dyrt:angel: . Min tränare föreslog kornkross. Så valet står mellan dessa tre. Hon behöver mer protein, hon har inget att ta av och bör inte tappa mer. Jättedum situation utan analys, jag vet, men så är läget just nu... och jag behöver gardera upp hennes foderstat så hon hellre får mer än för lite, utan att bli ruinerad:angel: :D . Hon får även ca 1liter (torr) betfor, som naturligtvis blöts innan hon får den.
Så vad kan bli bäst att lägga till? Utan att göra henne hetare?

Sv: faller ur

Vad är det som är så jättebra med höet? Är det hög kvot? Är hästen dammkänslig eller är det något annat den reagerar på? Verkar konstigt om hästen reagerar på protein, eftersom ni tillsätter det i foderstaten det minst skonsamma sättet, d v s via kraftfodret. Är du HELT SÄKER på att det inte fungerar med långsam tillvänjning på höet tillsammans med Mag/Tarm?

Generellt ger jag hellre lucern än Groov, Alfa etc eftersom lucern är snällt mot magen och räknas som grovfoder. Om hästen inte tycker om strå kanske du kan prova pellets? Om man väljer Kvarnbys Lucern får man mycket protein för pengarna, Kraffts innehåller lägre med protein...

Alfa fungerar fint på vårt kräsna fullblod, men det beror ju också helt på vad hästen behöver...

Hon är allergiskt mot damm/mögelsporer i höet, inte proteinet. Blev fel om det verkade så. Det jag menade var att hon höll sig i jättefint hull på vårt hö, men kan inte äta det pga att hon då får hosta och ökad slembildning så är tvingad till att ge hösilage, som inte verkar ha lika bra värden. Det räcker inte med lusernet eftersom hon inte vill äta tillräckligt mycket, syns genom att hon fortsätter tappa i sakta takt. Började dock gå upp igen på groov.

Lusern hackad strå skille jag ge som kompletterande stråfoder + olja. Olja är outstanding då det gäller att få upp hullet! Finns 5 liters kanistrar i en del matvaruaffärer. Billigt och bra!

Lusern hackad strå skille jag ge som kompletterande stråfoder + olja. Olja är outstanding då det gäller att få upp hullet! Finns 5 liters kanistrar i en del matvaruaffärer. Billigt och bra!

Detta stämmer sålänge som man kan kompensera den ökade energimängden från oljan med protein.

mvh Jessica

Har lite problem med mitt halvblod. Vi fick in ett riktigt panghö i sommras, hästarna höll sig i otroligt bra hull på det.. enda tills det visar sig att mitt nya halvblod reagerar på höt och måste få hösilage istället. Eftersom vi nu får köpa in hösilage till henne så hämtar vi bara en bale i taget och har ingen analys på det.... Men hon äter sämre av det och har fallit ur lite sen hon började äta det, trots fri tillgång. På natten knaprar hon inte ens i sig 3 kg:eek: Äter lite bättre ute, men mycket ligger kvar ändå. Hon är dock dödligt pigg och tittig att rida så frågan är vad ska jag komplettera med? Hon får i nuläget lusern hackad strå till, men hon äter det inte jättegärna och det går inte få i henne så mycket. Började ge henne krafft groov 90, men den säcken är slut nu och jag funderar på om hon kanske skulle få nått annat istället. Kollade på ciytgross och de hade hippo-alfa-grov, tror jag det hette, till ett rätt hyfsat pris, eller ska jag fortsätta ge krafft groov, som är rätt dyrt:angel: . Min tränare föreslog kornkross. Så valet står mellan dessa tre. Hon behöver mer protein, hon har inget att ta av och bör inte tappa mer. Jättedum situation utan analys, jag vet, men så är läget just nu... och jag behöver gardera upp hennes foderstat så hon hellre får mer än för lite, utan att bli ruinerad:angel: :D . Hon får även ca 1liter (torr) betfor, som naturligtvis blöts innan hon får den.
Så vad kan bli bäst att lägga till? Utan att göra henne hetare?

Min erfarenhet säger att hästar som får en taskigt sammansatt foderstat kan bli nervösa och rent nippriga. Var alltså inte rädd för att prova att ge henne mer mat i vilken form det än är, så länge hon äter av den. Det första steget måste ju ända vara att få i henne mat sedan kan man börja titta på kvoter och balanser.

Lucern är ju ett väldigt bra foder, men det hjälper ju inte om hästen inte äter det. :smirk:

Skulle nog försöka få tag i ett annat silage om det går, vissa hästar äter inte "dåligt" silage men "bra" funkar.

Sedan kan man ju fråga sig om det är damm eller mögelsporer hon reagerar på. Du kan ju alltid försöka få tag i ett annat hö och skicka in en hygienisk analys på det. Gör det även på det "dåliga" höet hon inte tål så har du ju ett riktvärde på hur höet inte får vara. Har du tur så är det ju möglet hon blir hostig av. Ett dammigt hö kan man vattna i absolut värsta fall, men ett mögligt är bara att kassera.

mvh Jessica

Hon har stått på hösilage innan hon kom till mig utan att bli hostig. Hos mig har hon ätit av två olika skördar hö och blivit dålig av bägge. Är ju svårt med höet nu eftersom det har varit en så dålig höst/vinter. Har redan testat att blöta höet, gjorde det innan i höstas, men sen när hon blev sämre så kollade vi henne på klinik och proverna där visar på att hon troligen är damm/mögelkänslig.
Hon har fått hösilage från fyra olika ställen hitills och äter dåligt av alla dessa. Hösilaget har då inte varit dåligt vad jag kunnat upptäcka.

Hon har stått på hösilage innan hon kom till mig utan att bli hostig. Hos mig har hon ätit av två olika skördar hö och blivit dålig av bägge. Är ju svårt med höet nu eftersom det har varit en så dålig höst/vinter. Har redan testat att blöta höet, gjorde det innan i höstas, men sen när hon blev sämre så kollade vi henne på klinik och proverna där visar på att hon troligen är damm/mögelkänslig.
Hon har fått hösilage från fyra olika ställen hitills och äter dåligt av alla dessa. Hösilaget har då inte varit dåligt vad jag kunnat upptäcka.

Tyvärr ser man inte alltid med blotta ögat om ett grovfoder är dåligt, dvs dammigt och/eller mögligt. Hästar kan märka sånt som vi inte märker. :crazy:

mvh Jessica

Med den bakgrundsinformationen, prova att ge lucernpellets istället för Groov. Det bör ge resultat. Behöver du mer energi, prova med olja (som någon innan skrev).

Med den bakgrundsinformationen, prova att ge lucernpellets istället för Groov. Det bör ge resultat. Behöver du mer energi, prova med olja (som någon innan skrev).

*knapplån*

Varför är man så snabb på att rekommendera olja så fort en häst faller ur? Olja är inte alltid det bästa att ge om man inte har väldigt hög Smrp/MJ-kvot i foderstaten eller tänker komplettera med protein.

Varför inte bara ge mer mat? Hästen borde gå upp i hull i vilken form än energin ges och mer grovfoder är det absolut bästa man kan ge, så länge hästen äter det vill säga.

mvh Jessica

I mitt fall skrev jag lucern, min erfarenhet är att lucern tillsammans med olja balanserar upp även snedbalanserat grovfoder, så länge man inte väljer kass lucern (Kvarnby har bäst protein för pengarna tycker jag)

Min häst hade problem med tarmarna, fick då rekomendationen att ge honom matolja. Han fick ca 4 dl/dag och lucernpellets, då det var dåligt med protein i höt. Gissa om han gick upp?!!:eek: Han blev jättetjock!!

Jo, jag har fodrat medelålders hingst med den blandningen. Han blev väldigt aktiv på sommaren och gick ner kopiösa mängder kilon och såg ut som spjälstaket. Det enda som fungerade någotsånär: lucern med olja.

hej allihop. jag shoppade på mig lite av varje. Hippo alfa groov, kornkross och lusenpellets av nått danskt märke. Små pelletar var det iaf. Hästen tittade lite susoekt på maten, kastade ut en del ur krubban, men jag hoppas hon kan tänka sig att äta det. Lägger eventuellt till olja sen, men innehåller inte det bara MJ och inget protein?

Eftersom du tillför protein via grovfoder får du vara på din vakt, det kan bli för mycket av det goda. Det är därför lucern är bra. Snällt protein.

Jag tror det finns en RISK att det blir för mycket protein via kraftfoder. Och stora foderbyten på kort tid. Det gäller ju att fasa in långsamt. Med så stora förändringar vet du ju inte vad det är som fungerar.

Med tanke på att du inte vet något om grovfodervärdena (som jag förstod det) hade jag varit väldigt försiktig. Det är inte kul med magproblem på häst som tappar, det blir snabbt ohållbart om man inte får dem att äta eller behålla maten.

Jo, jag har fodrat medelålders hingst med den blandningen. Han blev väldigt aktiv på sommaren och gick ner kopiösa mängder kilon och såg ut som spjälstaket. Det enda som fungerade någotsånär: lucern med olja.

*Lånar knapp*
Måste bara fråga....Vilken sorts olja isåfall? Matolja såg jag att nån härinne skrev... :confused: Det finns väl annat slags olja som säljs tex på andra foderfirmor? Vilken sorts olja? Sojaolja eller? Lite nyfiken här.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix