Fäller ej all vinterpäls !?

T

Tess_

Har en islänning som fortfarande ej fällt all vinterpäls än. Han får B-vitamin, kan jag göra nåt annat ? Har ni några bra tips ? Han bytte stall i vintras, men det är nog ungefär samma temp. Han har gått på bete sen maj. Svenskfödd.
//Tess

låter lite som min..han verkar tro att det är en ny istid påväg..men det är väl bara att låta det vara alt klippa om han far illa av det.. :crazy:

Ja, det kanske kommer en istid, de vet väl bäst :) Det ser ju så himla tråkigt ut, men han är pigg och glad //Tess

En utav shettisarna, en åring har mkt päls kvar men i dag fick hon en b-vitaminspruta så hon kanske fäller bättre.
Hon är ju ordentligt avmaskad i alla fall så det borde ju inte vara det.

När jag köpte min isl.valack så flyttade jag honom till ett nytt stall och en ny (inte så trevlig) hagkompis, detta var i januari. Under våren fällde han en del päls, men sen i juni började han sätta päls igen... gick med typ halv vinterpäls hela den sommarn :crazy: vet trodde att det var hormonellt pga flytten och att han inte trivdes på nya stället. (jag behöver väl inte påpeka att vi flyttade? :smirk: )

Så kanske är det bara att din häst kommit lite i obalans efter flytten?

Min shettis har kvar en hel del päls men med tanke på att sommaren inte kommit till Skåne ännu så är det kanske inte så konstigt!

*trött på regn*

Det verkar som fler än min häst har satt en liten ny päls på vårkanten. jag skulle tro att de har att göra med att det faktiskt har varit ganska kallt på nätterna.Nu när värmen kommer fäller han den igen.Det är det enda jag kan tänka mig. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd