Fälla "Fortare"

K

Karin-80

Har en åring som skall ställa ut i april... men han har hur mkt päls som helst, har någon något förslag på att få igång fällningen??+:idea:

Sv: Fälla "Fortare"

Prova att täcka den. Då blir det för varmt för all päls.

Foderjäst och ta med gummiskrapa och ryktsten varje dag!
Kämpa! :)

Det är bl a ljuset som styr pälsfällning och när dom ska börja sätta päls har jag läst.

happy10 skrev:
Det är bl a ljuset som styr pälsfällning och när dom ska börja sätta päls har jag läst.

Det stämmer MEN man kan påverka tjockleken på pälsen o så genom att täcka hästen.

Vill man att den ska fälla av pälsen fort så ska man givetvis borsta, borsta, borsta så man får bort det.
Men jag tror inte man kan påverka NÄR dfen börjar fällningen.

Alkemisten skrev:
Prova att täcka den. Då blir det för varmt för all päls.

Vad taskigt, då kommer den ju gå omkring och ha det obehagligt och varmt och kladdigt ända tills fällningen är klar :confused:

det som hjälpt mina pälsbollar har varit b-vitamin. har två shettisar som annars fäller ända in i augusti men om de får b-vitamin så är de klara framåt juni. och dom har MYCKET päls att göra av med!

När min häst fick laser över hela kroppen började han fälla så han hårade ner hela golvet! Hyr dit en laserterapeut!

Som någon tidigare skrivit så är det antal ljustimmar som styr när fällningen sätter igång.

Se till att hästen får tillgång till optimalt antal ljustimmar.... Om om möjligt.. förläng dygnet konstlad väg genom att ha bra ljussättning i stallet och låt lyset vara på några timmar längre än vanligt.

Detta triggar igång fällningen.... sen är det bara att se till att pälsen kommer av.

Personligen har jag aldrig upplevt fällningen som jobbig. Nordisen brukade sätta igång och fälla i mitten av mars... Det tog drygt en vecka sen hade hon fällt klart.

syrran skrev:
Personligen har jag aldrig upplevt fällningen som jobbig. Nordisen brukade sätta igång och fälla i mitten av mars... Det tog drygt en vecka sen hade hon fällt klart.

:eek: På en vecka?!? Och dessutom en nordis!
Det brukar ju ta hela våren, tycker jag. Minst 1månad! (jag hade också en nordis)

Vad gör du med den eftersom den fäller så snabbt och "enkelt"??

har inga direkta tips mer än att borsta och ge b-vitaminer...
en av mina hästar fäller alltid otroligt sent, han är inte klar förrän i juli och börjar inte förrän i maj, tidigast... den andra hästarn fäller jätte mycket redan nu...
har inget emot fällning, då är ju våren på väg =) men det tar ju flera månader att få bort allt...
och han som är så sen, tycker han borde tycka det är varmt i maj med så mkt päls..... ojoj

Jag hade en häst som vägrade att fälla. Jag provade med b-vitamin i fodret, men detta fungerade ej, så jag kontaktade veterinären.
Hon sa att hon skulle komma ut och ge hästen b-vitamin i spruta(direkt i blodet) och efter 1,5 vecka var all vinterpäls borta!:bump:
Testa detta!

milly skrev:
:eek: På en vecka?!? Och dessutom en nordis!
Det brukar ju ta hela våren, tycker jag. Minst 1månad! (jag hade också en nordis)

Vad gör du med den eftersom den fäller så snabbt och "enkelt"??

Ingenting antar jag.... För jag gör verkligen inget speciellt vid fällning.

Lång och daglig utevisstelse samt att jag bor rätt långt söderut och vårvärmen brukar komma fort när väl vinter släppt sitt grepp.

Korsningstoet är inte heller någon långfällare... Så jag vet inte vad jag gör:confused: Har aldrig funderat på det eftersom fällningen passerar näst intill obemärkt :angel:

rätt mat och b-vitamin, mkt rykt jag tror att i april kommer pälsen vara borta, det går snabbt när pälsen väl kommer igång, min ska ställas ut i början av maj, hon har också masor. :D

Vetegroddolja ökar pällsfellning mm är kanon, jag har bla shettisar som är väldigt sena på att släppa men ger jag det så går det mycke bättre lycka till. mvh Jessi

B-vitamin spruta! Får göra de på min, annars har han kvar massa tussar av vinterpälsen ända till juli!

Jag skulle vänta, i april brukar en del raser redan ha fällt, beroende på vart man bor i landet förstås. Annars är mitt råd att antingen klippa och täcka eller inte ställa upp på utställningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 173
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 274
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar