Piquer

Trådstartare
Om man driver en verksamhet, helinakordering/utbildning, har F-sedel, varför skriver man då ridhusavgift på fakturan?

Ridhusavgift 5000kr

Thats it.
 
Vad menar du nu? Alla inkomster i verksamheten genererar i moms redovisning, kan det vara svaret du söker?
 
Borde ju stå stallhyra 5000kr inkl moms

Inte ridhusavgift 5000kr..

Aja tyckte d var märkligt.
 
Det är lägre moms på ryttarutbildning och kanske även ridhusavgift. Så därför står det nog som det gör. Tror det skiljer nästan 15% i moms på stallhyra och ridutbildning. Så att det står som det gör betyder att stallägaren får mer pengar in på samma intäkt från kunden.
 
Va? Moms är ju inte FÖRETAGETS pengar, det är SKATTEVERKETS pengar. Tar gärna emot information om momssatsen du påstår föreligger för stallhyra (ridutbildning handlar om ridlektioner för ryttare, inte utbildning av hästen).
 
Momsen ska vara specificerad på fakturan, både belopp och procentsats. Självklart ska man inte godkänna en faktura som inte är uppställd enligt lagkraven, det förutsätter jag är en grundläggande faktiskt.
 
Va? Moms är ju inte FÖRETAGETS pengar, det är SKATTEVERKETS pengar. Tar gärna emot information om momssatsen du påstår föreligger för stallhyra (ridutbildning handlar om ridlektioner för ryttare, inte utbildning av hästen).
@athena förklarade så bra hur jag menade. Jag vet inte om det är vanligt, men jag tror det händer att hästbranschfolk fakturerar lite som de tycker gagnar dem? Stallhyra har ju moms på 25%. Stallägaren betalar bara in 6% i moms om den redovisar sina intäkter som ridhusavgift eller ryttarutbildning.
 
Jag kollar fakturan och återkommer.

Kommer få en ny vilken dag som helst.

Tack för svar iaf.
 
Det står 6% moms på samtligas (stallhyror) som är fakturerade som "ridhusavgift".

Nu har iaf vi & stallägaren kontaktat skattemyndigheten, så de som drivit verksamheten på anläggningen åker förhoppningsvis på en revision.
 
Utöver den (inte helt tillåtna) skatteplanering som det visat sig vara, så skulle det möjligen också kunna vara så (i ett annat fall än detta) att man i verksamheten inte vill skylta med att man har fler inackorderade hästar än man har tillstånd för.
 
Ursäkta trådkap :o Men utbildning visste jag att det är 6% moms på, men varför är det 6% på ridhusavgift och 25% på stallhyra? Hur motiveras det? Är det för att ridhuset härör till utbildning på något sätt? :confused: Gäller samma momssats för hyra av paddock, banhyra för t ex en terrängbana, hoppgräsbana o s v? Förstår även att svaret är olika beroende på vem som äger anläggningen, t ex förening eller privat. *Nyfiken!* :o:p
 
Det står 6% moms på samtligas (stallhyror) som är fakturerade som "ridhusavgift".

Nu har iaf vi & stallägaren kontaktat skattemyndigheten, så de som drivit verksamheten på anläggningen åker förhoppningsvis på en revision.

Det är alltså inte stallägaren som du hyr box av?
 
Rätt vanligt fenomen inom hästvärlden. Vet många anläggningar som har en kallhyra på 200.- och en ridhusavgift på 3000.- dvs en kallhyra på 3200.- där endast en bråkdel är för boxen.

Tyvärr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 144
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
442
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 976
Senast: Sasse
·
Äldre Fick en faktura idag som förfaller i slutet av mars. Fakturan är det inget konstigt med men längst ner står "Betalas inte fakturan i tid...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
13 860
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp