Det är lägre moms på ryttarutbildning och kanske även ridhusavgift. Så därför står det nog som det gör. Tror det skiljer nästan 15% i moms på stallhyra och ridutbildning. Så att det står som det gör betyder att stallägaren får mer pengar in på samma intäkt från kunden.

Alltså skattebedrägeri med fängelse som påföljd. Anmäl.
 
Det är 6% moms på idrott, hyra av idrottsanläggning (ridhus) är också 6%. Men det beror på vad man ägnar sig åt i ridhuset också... Typ ponnyridning och liknande ska vara 25% moms. Hyr man ut ridhuset till tex hundträning är det också 25% moms.

Vanlig stallhyra är förstås 25%. Men om man hyr ut hela anläggningen inkl "omklädningsrum och förvaring av idrottsredskap" (paralleller till andra idrottsanläggningar) om det tex är en helgkurs så kan även boxarna gå in under 6% sa den jag pratade med på skatteverket, så det känns lite rörigt...

Men den fakturan du fick låter helt klart som att någon fuskar och försöker sno åt sig extra pengar...
 
Jag har hyrt 2boxar (hel in) av ett företag som arrenderar stallanläggningen. Dom har driver stallet som inakordering & utbildning, ridhuset har dom oxå arrenderat (ligger på en gård 200m) från stallet. (Annan ägandet än dem som äger stallet)

På samtliga fakturor sedan jan 2014 så har d skrivit ridhusavgift 8500kr 6% moms. Vi har varit ca 5-6st helinakorderingar.

Nu har stallÄgaren och vi anmält dem till skattemyndigheten, (d har slutat driva sin verksamhet)

vet Dock inte hur mkt som krävs för att de ska bli kollade av skattemyndigheten...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 144
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
442
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 976
Senast: Sasse
·
Äldre Fick en faktura idag som förfaller i slutet av mars. Fakturan är det inget konstigt med men längst ner står "Betalas inte fakturan i tid...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
13 860
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp