Trolla

Trådstartare
En kort och enkel fråga: Får ett företag skicka en faktura till kronofogden 4 dagar efter förfallodatum, utan att skicka någon påminnelse?

En kort och enkel fråga: Får ett företag skicka en faktura till kronofogden 4 dagar efter förfallodatum, utan att skicka någon påminnelse?

Japp, din fodringsägare behöver inte skicka ut någon påminnelse på din förfallna räkning utan kan skicka den omgående till kronofogden om du inte betalat. Enbart vid parkeringsavgifter måste man skicka ut en påminnelse om obetald avgift... Det finns att läsa på kronofogdens hemsida... betalar du innan du får ett utslag så får du ingen betalningsanmärkning...

Glömde en sak, fakturan är bestriden pga oklarheter...
fick trots det ett "hot" idag att den lämnas till kronofogden imorgon...

Så fort du får ett brev från KronKalle om din faktura så bestrider du den till Kronofogden.... Då måste motparten avgöra om han/hon vill dra ärendet till tingsrätten där tingsrätten avgör om skulden är legitim eller ej.....

Okej, jag missade att du har bestridit fakturan. Om du har gjort det formellt och inte bara muntligt så ska de inte lämna det till inkasso. Gör de det ändå så ska du även bestrida fakturan du får från inkasso.

Är det ett seriöst företag eller misstänker du att de försöker lura dig/hota dig att betala?

Okej, jag missade att du har bestridit fakturan. Om du har gjort det formellt och inte bara muntligt så ska de inte lämna det till inkasso. Gör de det ändå så ska du även bestrida fakturan du får från inkasso.

Är det ett seriöst företag eller misstänker du att de försöker lura dig/hota dig att betala?

Lång och invecklad historia som jag inte vill gå in på nu, men det får väl räknas som ett "seriöst" företag även om jag börjar tvivla... Dock är det faktura på saker som jag aldrig beställt eller godkänt! (gäller ett bygge...)

Har just kontaktat en jurist i fallet :D

Vet ej, hotet som kom idag via mail var att den skickades till kronofogden imorgon om den ej var betald (förfallodatum den 25/10)

Okej. Då ska du kontra med att enligt god inkassosed så får inte bestridna fakturor skickas till kronofogden. Så om de vidhåller den ursprungliga summan och inte godtar de felaktigheter som du påtalar så får de pröva frågan i domstolen. De kan kontakta ett inkassoföretag för att få hjälp med att stämma dig, men inkassoföretaget får inte ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden - det strider också mot god inkassosed.

Tack för svar!

Antar att det är ännu ett av deras "hot" för att jag är jobbig och ifrågasättande

Kände dock att detta blivit så stort (inte bara denna fakturan det gäller) så har bett on juridisk hjälp i fallet!

Tack för svar!

Antar att det är ännu ett av deras "hot" för att jag är jobbig och ifrågasättande

Kände dock att detta blivit så stort (inte bara denna fakturan det gäller) så har bett on juridisk hjälp i fallet!

Det är nog väldigt klokt att ha en jurist i ryggen. Byggärende låter som om det kan röra sig om en del pengar. Lycka till! :)

Fast det handlar ju inte om inkasso, det handlar om ett företag som skickar direkt till Kronofogden.

Det kan man mycket väl göra även om kunden bestridit kravet, men det är ju i vissa fall en omväg eftersom det ändå måste upp i rätten om fordran är stridig.

Jag gör dock själv likadant, lämnar till KFM och om den bestrids till KFM tar jag den vidare till Tingsrätten efter KFM. Då behöver jag bara begära verkställighet vid dom.

Fast det handlar ju inte om inkasso, det handlar om ett företag som skickar direkt till Kronofogden.

Det kan man mycket väl göra även om kunden bestridit kravet, men det är ju i vissa fall en omväg eftersom det ändå måste upp i rätten om fordran är stridig.

Jag gör dock själv likadant, lämnar till KFM och om den bestrids till KFM tar jag den vidare till Tingsrätten efter KFM. Då behöver jag bara begära verkställighet vid dom.

Fast skickar ett företag faktura till kronofogden så utför de en inkassohandling. Så visst handlar det om inkasso oavsett.

Portalparagrafen i Inkassolagens definierar inkasso på följande sätt:

"indrivning av egen eller annans fordran genom krav eller annan inkassoåtgärd (inkassoverksamhet). Med inkassoåtgärd förstås åtgärd som innebär annan påtryckning på gäldenären än angivande av tid för betalning eller uppgift om att fordringen, om den inte betalas, kommer att överlämnas till någon annan för inkasso".

Vanligast för att slippa hamna hos kronfogden vid såna här situationer är väl att betala fakturan, bestrida och dra det vidare om man är oense om specificeringar och kostnader?

Känns som att det varit någon form av "tjafs" kring fakturan från att den kom tills den skulle varit betald och att företaget helt enkelt därför går direkt till kfm för att ha chans att ha en chans att få sina pengar, helt enkelt att de upplever kunden som en sådan som är krånglig och troligtvis inte kommer betala sin faktura och därför skippar påminnelse och sådant.

Så kort sagt; ja, företag får skicka direkt till kfm utan omvägen om inkassobolag när man som kund inte betalar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under...
Svar
15
· Visningar
676
Senast: tinaiva
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
520
Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V