Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En kort och enkel fråga: Får ett företag skicka en faktura till kronofogden 4 dagar efter förfallodatum, utan att skicka någon påminnelse?
Om de skickar in den så kan du ändå bestrida den.Glömde en sak, fakturan är bestriden pga oklarheter...
fick trots det ett "hot" idag att den lämnas till kronofogden imorgon...
Glömde en sak, fakturan är bestriden pga oklarheter...
En kort och enkel fråga: Får ett företag skicka en faktura till kronofogden 4 dagar efter förfallodatum, utan att skicka någon påminnelse?
Glömde en sak, fakturan är bestriden pga oklarheter...
Vet ej, hotet som kom idag via mail var att den skickades till kronofogden imorgon om den ej var betald (förfallodatum den 25/10)Bara för att klargöra: Är fakturan skickad till ett inkassoföretag eller direkt till Kronofogden?
Okej, jag missade att du har bestridit fakturan. Om du har gjort det formellt och inte bara muntligt så ska de inte lämna det till inkasso. Gör de det ändå så ska du även bestrida fakturan du får från inkasso.
Är det ett seriöst företag eller misstänker du att de försöker lura dig/hota dig att betala?
Vet ej, hotet som kom idag via mail var att den skickades till kronofogden imorgon om den ej var betald (förfallodatum den 25/10)
Tack för svar!
Antar att det är ännu ett av deras "hot" för att jag är jobbig och ifrågasättande
Kände dock att detta blivit så stort (inte bara denna fakturan det gäller) så har bett on juridisk hjälp i fallet!
Fast det handlar ju inte om inkasso, det handlar om ett företag som skickar direkt till Kronofogden.
Det kan man mycket väl göra även om kunden bestridit kravet, men det är ju i vissa fall en omväg eftersom det ändå måste upp i rätten om fordran är stridig.
Jag gör dock själv likadant, lämnar till KFM och om den bestrids till KFM tar jag den vidare till Tingsrätten efter KFM. Då behöver jag bara begära verkställighet vid dom.
Fast skickar ett företag faktura till kronofogden så utför de en inkassohandling. Så visst handlar det om inkasso oavsett.
Fast det handlar ju inte om inkasso, det handlar om ett företag som skickar direkt till Kronofogden.
Vet ej, hotet som kom idag via mail var att den skickades till kronofogden imorgon om den ej var betald (förfallodatum den 25/10)