Godkänner/accepterar man inte en faktura om man betalar den?

Jag vet bara om de som gått den vägen just för att inte hamna hos kronofogden, så jag antar det funkar att bestrida den ändå. Är det inte nånstans man kan betala in såna fakturor till, eller gäller det bara när det gäller hyror kanske?

Jag hade i ts sits kollat upp sånt här för länge sen iofs och inte väntat till sista sekund med det, för att vara på den säkra sidan och inte sätta mig själv i skiten.

@Gnist Jag har noll koll :o. Har dock fått för mig att man aldrig ska betala och sedan försöka rätta till nåt utan får man en felaktig faktura så bestrider man helt enkelt.

Nån med mer koll får gärna svara om den vet hur det ligger till :).

Jag vet bara om de som gått den vägen just för att inte hamna hos kronofogden, så jag antar det funkar att bestrida den ändå. Är det inte nånstans man kan betala in såna fakturor till, eller gäller det bara när det gäller hyror kanske?

Jag hade i ts sits kollat upp sånt här för länge sen iofs och inte väntat till sista sekund med det, för att vara på den säkra sidan och inte sätta mig själv i skiten.

Man hamnar inte "hos" Kronofogden om man bestrider fakturan på ett korrekt sätt. Sedan kan man tvingas att betala den ändå så klart och efter en tingsrättsförhandling riskera att åka på att betala rättegångskostnader, m.m. Men det är en annan sak.

Skickar företaget en till kfm så gör de. Däremot så får man ju inte en betalningsanmärkning bara för det och vi vet ju inte heller hur fakturan är bestriden än i just det här fallet och som sagt; Jag hade kollat upp sånt här för länge sen, vilken bästa vägen är att gå för att inte sätta mig själv i skiten.

Vanligast för att slippa hamna hos kronfogden vid såna här situationer är väl att betala fakturan, bestrida och dra det vidare om man är oense om specificeringar och kostnader?.

Min erfarenhet från just byggbranschen är att man aldrig betalar för något man anser att man inte fått. Är ett jobb dåligt utfört så håller man inne pengar som motsvarar kostnaden att rätta till felet.

Det är nästan omöjligt att få en byggentreprenör att rätta till saker när de redan fått fullt betalt.

Min erfarenhet från just byggbranschen är att man aldrig betalar för något man anser att man inte fått. Är ett jobb dåligt utfört så håller man inne pengar som motsvarar kostnaden att rätta till felet.

Det är nästan omöjligt att få en byggentreprenör att rätta till saker när de redan fått fullt betalt.

Ibland är det lättare att diskutera om man visat goodwill genom att betala.

Men vanligast och bäst är nog att bedöma andelen och betala därefter. Att inte betala alls för att man inte är helt överens kan skapa onödiga låsningar och konflikter.

Ibland är det lättare att diskutera om man visat goodwill genom att betala.

Men vanligast och bäst är nog att bedöma andelen och betala därefter. Att inte betala alls för att man inte är helt överens kan skapa onödiga låsningar och konflikter.
Eller så är företaget nöjt med att ha fått pengarna och vägrar diskutera vidare - och du kan se dig i månen efter dina pengar...

Den här broschyren ger rätt handfasta tips och råd om vad man skall kolla när man anlitar hantverkare... Står väldigt matnyttigt under rubriken pris och betalning

http://www.mittbygge.se/Global/Konsumentverket/kov_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010.pdf
Klippt från den länkade broschyren, texten stödjer det jag skrev:

Har inte du och hantverkaren kommit överens om när du ska betala har hantverkaren rätt att kräva betalning efter att arbetet är slutfört. En bra grund- regel är att aldrig betala i förskott utan bara betala för slutfört och godkänt arbete. Om något har blivit fel har du rätt att hålla inne den summa som det är rimligt att det kostar dig att få felet åtgärdat eller få arbetet slutfört. Har du betalat i förskott har du inte den möjligheten. Vid större arbeten kan ni komma överens om att du betalar efter hand som delar färdig- ställs, besiktas och godkänns. Kom överens med hant- verkaren om en betalningsplan och vad som ska vara
uppfyllt för betalning. När arbetet är slutfört bör du stämma av med hantverkaren att det ni har kommit överens om är utfört och att det är utfört på rätt sätt.

Tänk på att du enligt lag har rätt att få en specific- erad faktura och att du inte behöver betala förrän du har fått den.

Glömde en sak, fakturan är bestriden pga oklarheter...
fick trots det ett "hot" idag att den lämnas till kronofogden imorgon...
Du bestrider bara fakturan, eller snarare skulden, från kronofogden så måste det dras genom tingsrätten för att fastställa skulden.

Jag hade betalt fakturan i ett delbelopp. Betalt för det man har kommit överens om.
I detta fall är jag lite fundersam. Kanske hantverkaren har varit tvungen att göra jobbet på ett annat sätt för att få till det bra och kunna lämna garanti. Därmed blev uppdraget dyrare. Därmed inköptes annat material.

Svarar alla

Nu är det så att fakturan är på ett, för mig, stor belopp, 6 siffrigt, på saker jag aldrig beställt, aldrig godkänt kostnader för, men viktigast som jag inte har fått!!!
Trots att detta är en stor summa, så har en annan byggfirma lämnat en offert på att rätta till och ge mig det jag beställde från början och den offerten är på dubbla summan... Så NEJ det ska inte betalas "i goodwill" Nu har jag ju som sagt lämnat ärendet till en jurist och därifrån fick jag också informationen att en bestriden faktura enligt god inkassosed INTE lämnas vidare till KF!

Jag har redan sedan dag ett "stridit" mot dessa byggarna men eftersom det inte är jag som är beställare utan ett försäkringsbolag så har jag mest bankat huvudet i väggen...

Och detta med kryddade fakturor för att det är försäkringsbolagen som betalar, det är ett jävla aber, rent ut sagt. GISSA en gång varför försäkringspremierna blir högre och högre... Det är INTE för att det är många skador, utan just för att företagen som anlitas har lärt sig att de kan krydda fakturorna och göra lite som de vill bara för att försäkringsbolagen är inblandade.
Jag ringde och skällde ut firman som gjorde om vårt vattenskadade badrum när de hade tagit betalt för onödigt många resor (man åker inte flera mil ut på landet och jobbar i två timmar och sen fortsätter nästa dag...) och diverse annat. Fick då svaret att "det spelar väl ingen roll, det är ju försäkringsbolaget som betalar". DÅ tände ameo på alla cylindrar samtidigt - och vips dök det upp en korrigerad faktura på ett betydligt lägre belopp.....

Och detta med kryddade fakturor för att det är försäkringsbolagen som betalar, det är ett jävla aber, rent ut sagt. GISSA en gång varför försäkringspremierna blir högre och högre... Det är INTE för att det är många skador, utan just för att företagen som anlitas har lärt sig att de kan krydda fakturorna och göra lite som de vill bara för att försäkringsbolagen är inblandade.
Jag ringde och skällde ut firman som gjorde om vårt vattenskadade badrum när de hade tagit betalt för onödigt många resor (man åker inte flera mil ut på landet och jobbar i två timmar och sen fortsätter nästa dag...) och diverse annat. Fick då svaret att "det spelar väl ingen roll, det är ju försäkringsbolaget som betalar". DÅ tände ameo på alla cylindrar samtidigt - och vips dök det upp en korrigerad faktura på ett betydligt lägre belopp.....

Ungefär som när man anlitar Strömsholms Djursjukhus. Dom hjälper nog till att höja folks premier rejält... Tråkigt, sorgligt och fult!

Ungefär som när man anlitar Strömsholms Djursjukhus. Dom hjälper nog till att höja folks premier rejält... Tråkigt, sorgligt och fult!
OT

På det ämnet finns en annan sak, som får mig att gå i taket, och det är när man hör att veterinärer/kliniker tar olika betalt för samma behandling, beroende på om djuret är försäkrat el ej... :mad::rage:

Mest skrämmande i den här soppan tycker jag är att försäkringsbolaget INTE bryr sig... de rycker på axlarna när jag framför mina åsikter... De är tydligen inte heller rädda om pengarna!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under...
Svar
15
· Visningar
676
Senast: tinaiva
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
520
Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur