Fakta om vatten (!)

Ojojoj.. Borde skriva ut det du skrev o hänga upp i stallet...
Stallägaren har morgonfodring, och hon fyller inte på vatten, det ska kvällsfodringen göra.
O ändå finns det slangar som räcker ända ut till hagarna, bara o dra ut o slå på vatten... :smirk: Men det är för mycket jobb...
O hela tunnor/kar är för dyrt vettu. Snåla är dom oxå :crazy:
Vad jag vet nu så är det mina hinkar som står i hagen :smirk:

Tragiskt att inte "orka" för det är ju det det hela handlar om. Och det är klart att fyller man på vatten på kvällen mitt i smällkalla vintern så är vattnet fruset på morgonen. Då kan man ju helt klart få känslan av att det är onödigt arbete för vattnet "bara" fryser.

En liten annekdot i sammanhanget...Ingen av hästarna i mitt stall är i tävlingskondition, de fodras alltså med krafft foder endast på kvällen vid insläpp och alla hästar vattnas i hink inne. Utsläpp sker tidigt på morgonen och morgonhöet ligger ute i hagen när de kommer ut. Ändå! är det kö kring vattenbaljorna på morgonen. Alla hästarna börjar alltså dagen med att dricka ordentligt. Sen går de och äter sitt morgonhö...
Då har alla hästar ändå vatten kvar i sina hinkar inne, det borde betyda att de inte är törstiga vid utsläppet eller hur?
Ändå börjar de dagen med att dricka ordentligt, innan de börjar äta..
Det tycker jag ändå visar på hur viktigt vatten är även ute på dagen under vintern...

Jo, många av hästarna i stallet är likadana.
När det finns vatten i hagen ställer de sej o dricker det första de gör...
O finns det då inget vatten.. så förblir de törstiga... o ska gå o äta sitt middagshö ut.. *ryser*
Själv skulle jag bli tokig... Få hicka o massa sånt :smirk: :crazy:

Egentligen är det bara nått som vi hittat på... Tänk på att vildhästar ofta bara dricker en gång om dagen... kanske inte ens det om de inte hittar ett vattenhål.
D.v.s. hästen klarar sig utan vatten en hel dag men då måste man verkligen se till att de dricker MYCKET då det har tillgång på vatten...

Hmmm... :o Det lät visst som om jag tyckte det var helt ok att låta hästen stå utan vatten hela dagen...
Menade bara att många gräsätare däribland hästen bara dricker en gång om dagen i vilt tillstånd vill säga :)

Själv så ger vi såklart våra hästar fri tillgång på vatten dygnet runt... Och skulle vattnet ha frusit under natten ute så har vi en av hästarna som är smart och slår sönder isen... :D

Såg ett program om vildhästar i sydafrika som kom till vattenhålet o drack ca var 4:e dag. Visst, de överlevde men inte mer. Fy vad de såg ut.
Helt klart ska djur ha fri tillgång till vatten dygnet runt så de själv kan vattna sig vid behov.
// Linda

Sv: Fakta om vatten (!)

Att säga att vattnet fryser är ju en så dum bortförklaring så det finns inte... Det kan tom. räcka med en liten träbit i vattnet osm guppar runt, så fryser det inte på ett tag iaf.

Vi bär alltid ut några hinkar med varmt vatten på morgonen om det är minusgrader. Hästarna står nästan på kö för att dricka det varma vattnet trots att de hade rumstempererat vatten i stallet... Så fryser det inte på ett tag med, och tar bort ev. is som redan fanns i baljan :)

Och har man flera små hinkar fryser det inte lika lätt som i en balja heller.

Finns massor av sätt att göra det här med vatten smidigt. T.ex. fylla upp dunkar och ställa vid hagen, med nån filt över så det inte fryser. Brukar alltid ta med en extra tunna ut på sommaren, det är ju längre till hagarna då ;) Så är det bara att fylla på när man hämtar sin älskling.

*kl*
Hela denna djävla vintern har jag ensam fått fylla 60 liter vatten varje dag, trots upprepade påminnelser! :mad:
Varför är det inte lika självklart för alla att se till att hästarna har vatten??
Det är ju lika självklart som att de får mat!

Helt rätt att vilda hästar ibland har begränsad tillgång på vatten. Men de har dessutom, i alla fall vintertid även begränsad tillgång på foder.

Våra tamhästar har en onormal tillgång till en enorm mängd foder på en och samma plats som de kan äta av utan att vandra en meter. Med så mycket mat på en och samma plats så är förmodligen tillgången till vatten betydligt viktigare för tamhästen än för den vilda hästen.

Mer foder in kräver ju också mer vatten in.....

Sv: Re: Fakta om vatten (!)

mahlmt skrev:
Såg ett program om vildhästar i sydafrika som kom till vattenhålet o drack ca var 4:e dag. Visst, de överlevde men inte mer. Fy vad de såg ut.// Linda

Varför kom de bara dit och drack var 4:e dag? Var det något som hindrade dem, eller behövde de inte dricka oftare?

Immer

Nu är det länge sedan men det handlade om flera olika flockar. De möts ju inte gärna än om de är dödstörstiga. De vandrade en hel del (långt) för att hitta mat.
Vattnet var uppumpat från brunn (hjälp från människor) så det fanns inget annat vatten att hitta.
// Linda

Ja, tänk att det ska vara ett sånt problem med att ge hästarna vatten. Har det också i mitt stall, finns en som inte gett hästen vatten i sin hage på hela vintern.. Hon säger att det inte behövs för att hästen äter snö.. Sen får hästen bara en liten hink vatten i boxen.. och det är en stor häst.

Själv bär jag som många av er andra ut hinkar med vatten.. jaha.. är det minusgrader.. men det fryser ju inte på en gång. De har i alla fall druckigt mer än hälften innan det frusit till..

Hon tycker jag gör onödigt jobb... sen undrar hon också varför jag inte vill dela hage o jobb med henne.. Det är ju som sagt inte bara det med vattnet... Visst, synd om hennes häst men det är hennes ansvar faktiskt. Vet att det låter hårt, men man måste ju ta sitt ansvar! :)

Det är faktiskt ingen ursäkt att det är -20 ute.

Läste någongång någonstans, att om hästar ska täcka sitt behov av vatten genom att äta snö, så måste dom äta ca 200 kg snö!!! Lycka till, den häst som orkar det...
Tror att det faktiskt kan vara rimligt, för om man får in en snöklimp så blir vatten fläcken efter den, avsevärt mindre.
Kan vara ett bra argument, när hon säger att hästarna kan äta snö. Men varför inte kolla; fyll en tio liters hink med snö och låt det smälta ner, så ser man vad det blir i vätska

Kratus skrev:
Och skulle vattnet ha frusit under natten ute så har vi en av hästarna som är smart och slår sönder isen... :D

Så gör min=) fast han tar i så jävligt att han ibland välter hinken=) hade hinkar under vintern för att de kändes lättare att ta in en hink å tina än ett badkar=) men nu har vi baljor eller badkar å nu lär ju inte vattnet frysa... fast skulle hästarna bli utan vatten en dag så dör dom nog inte, för vi har en bäck i varje vinter hage av nån konstig anledning å dom är välfyllda me vatten nu=)

Har man skaffat häst får man banne mig se till att den får (rent!!) vatten och mat varje dag! Finns folk som inte bryr sig om att byta vatten inne i hinken på flera dagar! Vad säger man? Dålig stil är bara förnamnet!!

Kanske ansåg det vara behövligt! Verkar vara aktuellt, då andra svarar!?

Jag har hört att en häst som blir utan vätska i tio dagar är så gott som död.
Och varför inte vattna hästarna? Vi har en stor och en liten hemma och det räcker oftast med att bära ut en vattenhink till dem, ibland behövs två.
Men jag vet att alla i stallet inte är lika noga med det och det stör mig.
Om jag tar in hästen och ser att det inte finns vatten i hagen erbjuder jag henne vatten inne i stallet, jag brukar också försöka bära ut en hink eller två till dem.

Och som någon pratade om, rena vattentunnor/hinkar/kar är ju också viktigt. Jag skulle personligen inte vilja dricka ur ett glas som var alldeles grönt i botten, men en del hästar ska tydligen acceptera det!!!

Hästar som får foder men inte vatten riskerar också i större utsträckning att få foderstrupsförstoppning, kolik och liknande.
Men det är kanske lättare att ringa och få ut en veterinär än att bära ut några vattenhinkar???

//Lillan

Knapplån.
I förslaget till nya djurskyddsbestämmelser för häst står det att hästar skall ha fri tillgång till vatten när temperaturen är över noll, vattnas minst två ggr per dygn när den är under noll.
Vidare står det att vattenkopp BÖR ge minst 8 l per min.
Det är större risk att en häst med en vattenkopp med för liten kapacitet får i sig för lite vätska än en som får fri tillgång på vatten 2 ggr per dygn.
Hur många av er därute kar kollat hur mkt vattenkoppen ger.
Vad beträffar snö är min personliga erfarenhet att snö kan ge ett bra vattenbidrag om den är ren.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 954
Senast: Dopy
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar