Fakta om vatten (!)

Sv: Fakta om vatten (!)

Självklart kollar man vattenkoppen. Min hästs är bäst i stallet och den ger 4,5 liter vatten :eek: Så hon har såklart hink också. Men de stackars ponnyerna får minsann klara sig med sina koppar. Och de rinner jättelångsamt. En del kommer det knappt något ur. Jag säger det igen: TUR att de har rinnande vatten i hagen.

4,5 l/min räcker inte för att en häst skall dricka ordentligt men har hon hink bredvid så är det ju inget problem.
PL

Angående att äta snö

Jag har läst någonstans att för att få i sig 1 liter vatten måste man (i detta fall hästen) äta 10 liter snö. DVS de orkar inte äta tillräckligt mycker snö för att tillfredställa vattenbehovet. Sedan minskar man kolikrisken ganska mycket genom att vattna dem med ljummet vatten.

Sv: Angående att äta snö

Snö kan ha väldigt olika densitet beroende på temperaturen när den föll o om den har töat ihop eller ej. 0,1 kan nog stämma bra på lös kallsnö.
PL

Angående vattenkoppar så har jag hört MINST 6 liter/minut för att hästen ska ha en chans att få i sig tillräckligt. Sen är det ju bara bra om den rinner fortare.
Har inte vattenkoppar själv och så länge det bara finns två hästar i stallet så ska det inte in några heller.

En tjej som jag kände för 10 år sen ungefär hade två hinkar till sina hästar, allt för att hon skulle vara säker på att de hade vatten hela natten...

//Lillan

Minst 8 är vad man rekomenderar idag o det är den siffran DSM gått på i sitt förslag till allmänt råd.
PL

Ok jag tänker int esäga emot dig... Det är ju någor år sen som vi sprang omkring på skolan och mätte trycket i vattenkopparna. Och jag kan säga att där var det katasrofalt ibland, har för mig att någon vattenkopp bara rann 2-3liter/min och ingen visste hur man skulle göra för att den skulle rinns fortare så tillslut fick vaktis komma ner till stallet...
Och så började de sätta uppvattenkoppar i hagarna också. Dem var jag aldrig med och mätte, men man kollade ju att de funkade och dem var det ett himlans tryck i.

//Lillan

ett tips om vatten inne iaf..
har du en vattenkopp..?..använd gärna en tunna med vatten i också.
det är bevisat att hästen dricker upp till 80% mer i tunna/hink än från en vattenkoppp.
jag lovar, det funkar!
såg aldrig min häst dricka förr..och han led av lite vattenbrist.

sen vattenkoppen är bara en "lat" uppfinning för oss människor.
djuren trivs inte alls med den.
de får ut bara ca 1,5 l vatten i minuten och sväljer dessutom en massa luft....sen..vem vill få ont i näsan av att dricka ?:idea:

Sv: Re: Fakta om vatten (!)

Samma problem hos oss. Jag fyller på till min pålle och hans hagpolare men i dom andra hagarna fylls det knappt på något vatten. En utav hästägarna påstår att hennes häst inte dricker inne om den får vatten ute. Vad gör det då menar jag? Förstår mig inte på vissa människor.

Men ändå var det så att min ena häst hellre åt snö än drack vatten ur vattenkaret i hagen i vintras.:D

Immer

En del hästar vill nog inte dricka vattnet om det stått ute över natten... Borde inte iskallt vatten (tänker på hinkar med isig yta) isa i tänderna på dem???

Å andra sidan så vet jag en häst som hellre går ner till bäcken och krossar isen för att dricka därifrån trots att ägarna bär ut vatten i hink...

//Lillan

Fast det du skriver är helt rätt ju. Iofs kan jag ju bara prata för mina djur. Men jag har uppmärksammat att när de är ute på sommarbete dricker de EN gång per dygn. På morgonen. Då dricker de massor så det gäller att ha fullt i karen. Men själv vill jag också ha vatten ute i hagarna. Känns mycket bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 954
Senast: Dopy
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar