Fakta om dressyr!

P

pampen

Jag ska hålla ett tal/ föreläsning om dressyr i skolan :) . Nån som har några tips på vad jag ska ha med och hur jag ska förklara det för att folk ska förstå vad jag snackar om? :bump:

Sen undrar jag också om någon skulle kunna berätta lite mer om dressyrens historia osv. det har varit lite svårt att hitta fakta...

:bow: tack! :bow:

Sv: Fakta om dressyr!

Du kan väl vissa en film. Så att vanligt folk kan se rörelserna och hur hästarna fungerar. För det är någ svårt att veta vad en piass är om man inte får se hur den görs. Kan ni inte åka på en tävling eller om du har en häst som du kan vissa på. Det skulle vra lite små roligt (skratt). Men det går väl inte skolan med på???.....eller.....

Tyvärr så ska det inte vara så långt, utan bara fem minuter i skolan, så problemet är liksom att förklara på kort tid utan att alla tror att man e helt sjuk, för det kan ju låta lite kul, rida runt på en häst och göra små konster :D

pampen skrev:
Jag ska hålla ett tal/ föreläsning om dressyr i skolan :) . Nån som har några tips på vad jag ska ha med och hur jag ska förklara det för att folk ska förstå vad jag snackar om? :bump:

Sen undrar jag också om någon skulle kunna berätta lite mer om dressyrens historia osv. det har varit lite svårt att hitta fakta...

:bow: tack! :bow:

Jag har själv hållit ett liknande föredrag under rubriken passion i livet..

Jag tog mycket ifrån kyra!

Berättade om att hästarna av naturen bär 70% av sin kroppsvikt på frambenen och dressyr handlar om att förflytta hästens vikt bakåt för att hästen ska hålla! Det står mycket bra i kyras bok! Finns att låna på biblan om du inte har den själv.

Sedan visade jag en kort filmsnutt (tror det var en kür från flyingedagarna), så att de skulle få se hur det såg ut!

Du kan ju leta i biblioteket...
Eller på ridsport.se
Eller som amalia säger lät ju bra!
Lycka till! :)

Hej!
För ca.1 månad sen höll jag en presentation om dressyr för min klass, PÅ ENGELSKA, mindre bra..
självatexten va på klingande Svengelska, men pga. mitt exeptionella uttal och innehållet i texten gav hon mej VG.
Men det gramatiska i texten va inte värt många poäng!!!

Jag berättade lite av varje, lite historia... om hur typ gamla soldater ville ha kontroll över hästasrna och att det såg skräckinjagande ut när dom gjorde piruetter och sånt..
Och sen berättade jag vad dressyren har för påverkan och hur mycket det betyder för mig.
Och sen berättade jag dressyrtävlingar, hur det bedöms, vad man ska tänka på, vikten av att ha en bra häst, m.m. m.m.

lycka till !

Tack så mycket, jag kommer nog lägga upp det på ungefär samma sätt, lite historia och sedan hur det är att tävla dressyr, funderar på att ta med ett protokoll också så de får se hur ett sådant ser ut:D

Aah presis, jag tog även med alla papper man behöver för att tävla, hästpass, licenser, mätintyg m.m
Så att dom fick se att det var mer än att bara komma dit, att det faktissst e avancerat ;)

Liknande trådar

Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
990
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: Ninnurur
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar