Fakesilver eller ej?

MsSleepalot

Trådstartare
Vad betyder det om silvret på ett träns är "silver plate over brass"?

Är det då sån där ful typ som "folie" överdrag? Eller ser det ut som silver men långt ifrån samma kvalitet som fin silver på träns?

Sv: Fakesilver eller ej?

Vad betyder det om silvret på ett träns är "silver plate over brass"?

Är det då sån där ful typ som "folie" överdrag? Eller ser det ut som silver men långt ifrån samma kvalitet som fin silver på träns?

Ser ok ut fån början, men blir lätt förstört tyvärr...:smirk:

Hej

Silver Plate over Brass innebär att ett tunnt lager silver är lagt ovanpå mässing. Ibland undrar man om det verkligen är silver eller bara ett material som påminner om silver??. När det är nytt kan det se rätt bra ut men hållbarhet och kvalitet är inte att vänta sig om det inte kommer från en känd tillverkare som t.ex Montana Silversmiths. Weaver använder en del sådant och de har bra kvalitet - det finns säker många fler - men det finns också tillverkare (framför allt i Packistan och Indien) som tillverkar träns m.m som inte håller lika bra och är av mycket dålig kvalitet.

Marty

Okej tack för svaret:bow:
Det är alltså vad som kallas typ "folie" liknande material ovanpå?

Tanken är att endast ha ett sånt träns till tävling, men det kanske håller sig dåligt? Vad händer med silvret då, viks det eller blir "utsuddat"?

Okej tack för svaret:bow:
Det är alltså vad som kallas typ "folie" liknande material ovanpå?

Tanken är att endast ha ett sånt träns till tävling, men det kanske håller sig dåligt? Vad händer med silvret då, viks det eller blir "utsuddat"?

Det "mörknar" och tappar ofta flagor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18