mizz_beauty

Trådstartare
Jag funderar lite över hingstval inför 2009 och känner att det inte finns så många hingstar till mitt ena sto. Så jag börjar fundera lite över fryst till henne.

Men vad tror ni? Hon hade ett föl som fyraåring och har sen tävlat framgångsrikt i hoppning. Vi köpte henne i nov 2006 och hon betäcktes året efter, hade en infektion som behandlades och blev dräktig på andra betäckningen och på ett språng.

Det andra stoet som betäcktes med samma hingst blev inte dräktig och hingsten visade sig sen ha testikelcancer.

Så frågan är vågar man?

Vad blir det för ca kostnader? Jag har kollat runt lite men de flesta har inte priser på sina sidor.

Sv: Fai

Tror att det hänger mer på seminveterinären än något annat om ska våga chansa på fryst eller inte. Det behövs en duktig och engagerad veterinär för att få ett bra resultat. Med en sådan kan det rent av bli billigare med fryst.
Tror att du kan räkna med ungefär den dubbla veterinärkostnaden för seminering med fryst.

Tror att det hänger mer på seminveterinären än något annat om ska våga chansa på fryst eller inte. Det behövs en duktig och engagerad veterinär för att få ett bra resultat. Med en sådan kan det rent av bli billigare med fryst.
Tror att du kan räkna med ungefär den dubbla veterinärkostnaden för seminering med fryst.

Vad är en ok dräktighets%?
Stationen jag har som första hands val hade i år 92% på färskt (74% på första brunsten) och 75% på fryst 9/12. 140 ston födelade på 69 hingstar.

Det är jättesvårt att säga om en dräktighetsprocent är bra eller dålig. Det beror ju så mycket vilka hingstar och deras fertilitet och då givetvis även på stona. En station kan ju faktiskt ha en urusel veterinär med turen att få ston som är "frögurkor" och att stoägarna valt hingstar med bra fertilitet. Medans en väldigt skicklig veterinär kanske får massor av krångelston som inte blivit dräktiga på andra ställen.
Men du kan ju höra dig för om vad stationen har för renommé innan du bestämmer dig. Ibland kan det ju faktiskt vara lönt att skicka iväg stoet en bit för få "rätt" veterinär.

Den stationen du tänker på är erkänt duktig på FAI.

Jag har pratat med flera hingsthållare som sysslar med FAI, samtliga pratar enbart varmt om denna stationen.

Jag har i år betalat ca 5000kr för färsk och ca 10000kr för det frysta till stationen.
Då är casslick och bakt prov inräknat.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
50 381
Senast: insearchof
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 123
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31