fågelungar = husdjur?

W

wallerie

hej! idag blev jag helt förtvivlad! var ute och gick då jag träffade på en jätteliten fågelunge son i sakta mak kröp över vägen, ville givetvis ta med den hem och försöka få den att överleva men visste inte om det gick så jag lämnade den i hopp om att mammn skulle återvända. efter bara en liten bit till träffade jag på en annan fågelunge! fast denne hoppadefram och såg möjligen lite äldre ut men betydligt spinkigare! det fanns inte ett träd på säkert 50m avstånd så den hade nog hoppat en gaanska bra bit innan jag hitta han. men lämnade han åt sitt öde oxå :crazy::cry:

nu undrar jag:
kan man ta hand om en "vild" fågelunge och få den att överleva?
har nån erfarenhet av detta? vad matar man dem med?
hur ofta behöver de matas?
finns det chans att mamman kommer tillbaks?

tacksam för snabba svar!

Sv: fågelungar = husdjur?

har hört nåt om att man ska mosa maskar:eek:och blanda med vatten.
De behöver säkert ha en gång i timmen - varannan timme kanske..

Fast det måste ju bero på vad det är för sorts fågel. Det kanske är en som äter frön osv.

så här lyder sanningen: Många som hittar fågelungar tar hem dem i all välmening för att de ska överleva och bli vuxna fåglar. Tyvärr är det så att chansen är större att de överlever om man låter dem vara (föräldrarna är ofta i närheten även om de inte kommer fram) men de flesta vet inte detta. Man tar hem ungen och matar den enligt konstens alla regler men efter ett tag dör den. Kanske knuffades den ur boet för att det faktiskt var något fel på den eller så dog den v nån annan anledning. Dit jag vill komma är att det har varit väldigt många fågelungetrådar de senaste veckorna men det bästa är faktiskt om man låter fågelungen vara, eventuellt flyttar den lite om den råkar sitta mitt i vägen eller nåt men ta inte hem den!

Jag förstår att många gör det eftersom det verkar vara logiskt att den överlever lättare då men så är det alltså inte. Hoppas jag inte låter sur eller grinig nu bara för det är inte meningen :o

kan hända att dom har ramlat ur boet, men så länge mamman är i livet så tar hon hand om dom!

på mitt jobb finns det fiskmåsar med familjer, en dag när jag skulle gå över gårdsplan så blev jag näst intill attackerad av en måsjävel :p
såg senare små luddiga fåglar hoppa runt med en vaktande mamma på taket.

dessutom är det olagligt att ha vilda djur i hemmet! 24 el 48 timmar är det lagligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 979
Senast: fixi
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama