Fågelholkar

Ramona

Trådstartare
Vilka fåglar flyttar in i de olika holkarna?

Vilka vill ha en fristående holk på eget träd och vilka kan tänka sig att bo i de där "lägenhetskomplexen" som finns?

fh50c.jpg

111hus_ladyley09.jpg

896291_366_244.jpg

Vilka fåglar är bra att ha i trädgården över huvud taget? Själv har jag alltid haft svalor i stallet och jag hatar dem över allt annat. De smutsar ner, de krockar med en när man går in eller ut genom dörren etc.

Svalor vill jag undvika, om de inte är bra för någonting. Men vad är de extra bra för? Förutom att det innebär tur att ha svalor i stallet.

Sv: Fågelholkar

Det är väl inte så dumt med lite tur?

Men om inte det räcker så är svalan en trägen arbetare och en enda svala fångar insekter i hundratusental under en säsong.

Mitt hjärta bor i en gammal gård,
en gammal gård på slätten,
med vita längor och svalebon
under takens mossgröna brätten

Jag skulle gärna vilja ha upp lite fåglar som tar möss, jag vet att ugglor gör det, finns det fler?
O hur får man hit just den typen av flygfä man vill? :-)

Det översta komplexet gillar jag!

Störs du av mycket mygg ska du nog ta hand om dina svalor. De äter mängder.

Tornfalk hade jag här under många år, men jag såg inte till dem i sommras. Väldigt trevliga med sitt kii-kii-kii-kii läte och de tar många möss och andra smågnagare. Det går att bygga holkar åt dem också.

Sparvugglan är nog också bra på att fånga möss.

Vad för holk ska jag ha till svalorna om jag inte vill att de bygger eget i stallet?

Det är olika arter, hussvalan bygger sina bon utanpå husen och ladusvalan inne i ladorna och stallen. Jag tror det är svårt att få dem till att ändra på detta men man kan kanske styra lita var ladusvalan bygger sitt bo genom att spika upp stöd för nya bon, så gjorde man förr men kanske främst för att locka fler svalor att häcka.

Vilka fåglar flyttar in i de olika holkarna?

Vilka vill ha en fristående holk på eget träd och vilka kan tänka sig att bo i de där "lägenhetskomplexen" som finns?

Har svårt att tro att någon fågel skulle föredra "lägenheterna". Enskilda holkar är nog att föredra, tror att lägenheterna mest är till för att se snygga ut för oss människor.

Spelar det någon roll när på året man sätter upp fågelholkarna? Alltså, jag fattar ju att de som kommer tillbaka till Sverige på våren gärna vill ha en bostad, men kan fåglar flytta mitt under säsong så att säga?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 309
Senast: lirco11
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka