Färdigfoder

Evolution

Trådstartare
Vilket färdigfoder har högst energi (med kvot lägst 6)? Alltså vilket färdigfoder behöver man ge minst mängd av.

Vilket färdigfoder är mest prisvärt (mest energi/protein för pengarna)?

Vilket märke på färdigfoder tycker du är bäst rent generellt?

Detta är hypotetiska frågor bara, anta att mineraler och sådant är ok.:)
 
Det allra bästa, mest prisvärda, är att hitta ett grovfoder som täcker hästens behov, möjligen med tillskott av lite mineraler. Inte ens ett dyrt grovfoder brukar komma upp i samma kilopris som de billigaste kraftfodren.

Färdigfoder är ett uttryck som ger mig lite knottror.
Till katter och hundar köper man foder som täcker 100% av deras näringsbehov.
Till hästar fungerar det inte så, utan allt foder som köps i säckar är enbart tillskottsfoder, som ska komplettera det grovfoder man har för stunden. Och vilket tillskott - OM man ens behöver något - som passar bäst beror helt och hållet på vad grovfoderanalysen visar. Har man ett bra grovfoder så slipper man pytsa kraftfoder, vilket både är enklast och billigast.

Att svara generellt på vilket foder man tycker bäst om eller som är mest prisvärt är omöjligt, eftersom man inte vet vad det är man har behov av att komplettera med.
 
Finns ingen Färdigfoder!! for hästar. Hö och "Havre vid behov", mineral sten och ett suppliment om så behövs.
 
Tack för foderlektionen, ingenting var nytt och heller inte något jag undrade över :up:

Vilket foder på marknaden som har högst näringsvärde per kg samt per krona har ju ingenting alls med min grovfoderanalys att göra :)
 
Du fråga efter "Färdigfoder"!! jag och ameo sa sånt finns inte.
Vill du vet vilket Kraftfoder? är det nåt annat.
Allifall hel havre ha mest näring for det bäste pris per kg.
 
Jag gjorde för ett antal år sedan en jämförelse med srp/krona, ska se om jag hittar den. Energi har jag inte jämfört, men jag skulle gissa att olja från mataffären ligger bra till där.
 
Ja havre och olja är prisvärda råvaror :up: Jag har god koll på de flesta råvaror då det är vad jag brukar använda.:)

Men nu är jag intresserad av färdigfodren (som är ett vedertaget uttryck för kraftfoder i pellets och müsliform som du ju vet troxel. Kan du lägga ner den monologen nu? jag är inte ett dugg intresserad :)).

Däremot är jag som sagt intresserad av vilka fodermärken/sorter som är mest prisvärda samt vilka man kan ge minst mängd av, för att förtydliga; märken så som krafft, hippo, salsa, mustang, pavo osv. osv. och då såklart sorter inom märkena så som krafft groov 125, hippo grow alfa osv. :)
 
Ja havre och olja är prisvärda råvaror :up: Jag har god koll på de flesta råvaror då det är vad jag brukar använda.:)

Men nu är jag intresserad av färdigfodren (som är ett vedertaget uttryck för kraftfoder i pellets och müsliform som du ju vet troxel. Kan du lägga ner den monologen nu? jag är inte ett dugg intresserad :)).

Däremot är jag som sagt intresserad av vilka fodermärken/sorter som är mest prisvärda samt vilka man kan ge minst mängd av, för att förtydliga; märken så som krafft, hippo, salsa, mustang, pavo osv. osv. och då såklart sorter inom märkena så som krafft groov 125, hippo grow alfa osv. :)
Fast frågan är ju konstigt ställd, du kan ge så lite som ingenting av alla sorters kraftfoder som finns. Hur mycket/lite som behövs för att ge en individ en fullvärdig foderstat beror på individen och vad den får i övrigt. Som @ameo säger så behöver man ju inte ge något kraftfoder alls om man har ett bra grovfoder som täcker behovet, så det är ju det absolut bästa och billigaste lösningen av alla.
 
Fast frågan är ju konstigt ställd, du kan ge så lite som ingenting av alla sorters kraftfoder som finns. Hur mycket/lite som behövs för att ge en individ en fullvärdig foderstat beror på individen och vad den får i övrigt. Som @ameo säger så behöver man ju inte ge något kraftfoder alls om man har ett bra grovfoder som täcker behovet, så det är ju det absolut bästa och billigaste lösningen av alla.

Då kan vi ta siffrorna 50 MJ och 300 g smb rp. Eller kanske 72 MJ och 450 g smb rp eller varför inte 10 MJ och 60 g smb rp om det blir enklare då ☺ oavsett så går det åt mindre mängd med ett foder med högre värden än ett med lägre, eller hur. Således spelar behovet ingen roll när man bara ser rent objektivt på fodren. Inget konstigt alls ☺
Frågorna är som sagt hypotetiska så återigen spelar analys och behov ingen roll. Blir det enklare kan ni anta att det gäller Totilas och att höt har värdena 7 mj och 40 g smb rp, han äter 8 kg och har behovet 120 mj och 750 g smb rp. Så, vad täcker ni upp med om ni måste använda pellets eller musli och 1. Komma undan billigast eller 2. Ge minst mängd.☺

Samma frågor på annat sätt ☺
 
Då kan vi ta siffrorna 50 MJ och 300 g smb rp. Eller kanske 72 MJ och 450 g smb rp eller varför inte 10 MJ och 60 g smb rp om det blir enklare då ☺ oavsett så går det åt mindre mängd med ett foder med högre värden än ett med lägre, eller hur. Således spelar behovet ingen roll när man bara ser rent objektivt på fodren. Inget konstigt alls ☺
Frågorna är som sagt hypotetiska så återigen spelar analys och behov ingen roll. Blir det enklare kan ni anta att det gäller Totilas och att höt har värdena 7 mj och 40 g smb rp, han äter 8 kg och har behovet 120 mj och 750 g smb rp. Så, vad täcker ni upp med om ni måste använda pellets eller musli och 1. Komma undan billigast eller 2. Ge minst mängd.☺

Samma frågor på annat sätt ☺
Då rekommenderar jag dig att själv kolla upp vad de olika märkena kostar hos leverantör och utifrån analysen räkna ut vad hypotetiske Totilas behöver av respektive sort för att 1 komma undan billigast eller 2 ge minst mängd. Pris per produkt varierar beroende på volym och var du köper det, så gör matten själv? :angel:
 
Alltså vilket färdigfoder behöver man ge minst mängd av.
Du undrar vilket foder man behöver ge minst mängd av.
Jag svarade på det genom att tala om att du inte behöver ge något kraftfoder alls om du har ett bra grovfoder. ALLT hänger på vilket grovfoder du har, vad det har för värden. Det är omöjligt att svara på hypotetiska frågor om vilket foder man ska ge minst av.

Och vad gäller benämningen färdigfoder så vet jag ingen foderkunnig människa som säger så.
 
Behöver jag högoktanigt bränsle i form av kraftfoder brukar jag använda Hippo Alfa. Med olja om jag vill ha upp energin.

Såg nu att de har en müsli också, innehållande lusernhack. Klart intressant.

Bägge varianterna har smrp 135 gr och pellets 10,7 mj, müsli 12,4 mj.
 
Den mest prisvärda är den som har mest av det man vill ha, på minst mängd, som fyller de krav man har på resterande utfyllnad efter att grovfoderanalys är gjord.

Självklart är det då väldigt svårt att svara på då du bara nämnt energi. Med det som grund skulle jag helt klart välja havre och ev. komplettera med mineraler. Men av någon anledning verkar det viktigare att det är ett färdigfoder (färdigblandat kraftfoder med mineraler i) än att ha rätt foder?

Jag har istället allt skilt så det är lätt att ändra energi, kolhydrater, mineraler och protein vart efter det behövs.

Jag anser att färdigfoder är av ondo.
 
Den mest prisvärda är den som har mest av det man vill ha, på minst mängd, som fyller de krav man har på resterande utfyllnad efter att grovfoderanalys är gjord.

Självklart är det då väldigt svårt att svara på då du bara nämnt energi. Med det som grund skulle jag helt klart välja havre och ev. komplettera med mineraler. Men av någon anledning verkar det viktigare att det är ett färdigfoder (färdigblandat kraftfoder med mineraler i) än att ha rätt foder?

Jag har istället allt skilt så det är lätt att ändra energi, kolhydrater, mineraler och protein vart efter det behövs.

Jag anser att färdigfoder är av ondo.

Ett balancer som Multi Pro på Granngården kan vara ett bra
suppliment till havre.
Att det ska vara så dyr...169sk for en liter!! kan finnas biligare.
 
Eftersom ni hänger upp er så himla mycket så får jag väl lämna ut mer info än jag vill (och som jag inte tycker att jag ska behöva)

Här där jag bor kan man inte välja värden i sitt grovfoder man ska vara glad om man får tag på hö över huvud taget, det är det inte alla som får! Det finns TVÅ bönder att köpa hö ifrån, den ena brukar ha lite bättre värden (marginellt) men ofta mögligt, den andra har lägre värden men alltid fräscht. Inte så svårt val! Man gör sin analys på egen hand efter köp så värden vet man inte innan, men alla mina analyser under 10 år har alltid legat kring 7-8 MJ och 25-40 g smb rp. Jag behöver således alltid komplettera med protein. Skulle det inte bli så i år är ingen gladare än jag, men det har jag svårt att tro då bonden planerar sen skörd i år precis som vanligt.

Sen råkar jag ha en kräsen, svårfödd, växande stor unghäst med dålig aptit så oavsett hur bra värden grovfodret har måste jag alltid komplettera. Han har självklart alltid fri tillgång till hö vilket han äter 7-8 kg av per dygn i bästa fall på vintern. Vilket resulterar i att jag "alltid" (hittills) fått komplettera med stora mängder "krubbmat" (lusern + kraftfoder), och med tanke på att det är en rätt stor del av foderstaten så rättar liksom proteinet till sig självt efter några kg, annars toppar jag det sista med potatisprotein, eller åt andra hållet med olja om det blir för mycket protein = i stort sett vilket kraftfoder som helst med en kvot mellan 6-12 fungerar.

Utöver det äter han max 1-1,5 kg lusern/dygn vilket tvingar in mig mot andra fodermedel. Havre stoppar han vid ca 1-1,5 kg också. Lusern och havre i de mängderna täcker inte hans behov. Olja kan jag som ni vet inte ge obegränsat av.

Anledningen till att jag funderar över färdigfodren är att han tycker om Groov 125 men jag är inte förtjust i Krafft. Jag är inte förtjust i kraftfoder över huvud taget så tro mig, hade han inte behövt det hade jag inte gett det.
Självklart är han avmaskad, frisk och fått tänderna kollade.
 
@Evolution

Jag förstår problemet då jag också bor i ett område där man inte kan välja vad man vill ha för värden på höt.

Men jag står fast vid att göra på det sätt du redan gör. Skippa färdigfoder då du inte kan laborera med protein och kolhydrater som du vill.

T.o.m jag som har fjordhäst får lägga på lucern för att komma upp i de värden som jag behöver för dem. De är så gott som tabellhästar. Jag använder också sojamjöl.

Om jag får tro något så tror jag att färdigfoder ofta är mycket dyrare per kilo än om man köper en säck med ett enda foder i (fast det blir ju flera säckar med olika fodersorter) och sedan blandar i krubban själv.

Jag är nästan övertygad om att energin det krävs för att ångkokta färdigfoder (nästan alla är det) och reklam kostar mer än grundfodret i sig.
Ångkokt är det för, som företagen säger, att hästen ska tillgodogöra sig fodret bättre.
Detta är något jag funderar på ofta.....om hästar verkligen har ett tarmsystem som mår bra/bättre av det eller om de är byggda för att bryta ner foder när det är naturligt.
 
@Evolution

Jag förstår problemet då jag också bor i ett område där man inte kan välja vad man vill ha för värden på höt.

Men jag står fast vid att göra på det sätt du redan gör. Skippa färdigfoder då du inte kan laborera med protein och kolhydrater som du vill.

T.o.m jag som har fjordhäst får lägga på lucern för att komma upp i de värden som jag behöver för dem. De är så gott som tabellhästar. Jag använder också sojamjöl.

Om jag får tro något så tror jag att färdigfoder ofta är mycket dyrare per kilo än om man köper en säck med ett enda foder i (fast det blir ju flera säckar med olika fodersorter) och sedan blandar i krubban själv.

Jag är nästan övertygad om att energin det krävs för att ångkokta färdigfoder (nästan alla är det) och reklam kostar mer än grundfodret i sig.
Ångkokt är det för, som företagen säger, att hästen ska tillgodogöra sig fodret bättre.
Detta är något jag funderar på ofta.....om hästar verkligen har ett tarmsystem som mår bra/bättre av det eller om de är byggda för att bryta ner foder när det är naturligt.

Tyvärr är ju läget så att även efter att han fått allt han äter i form av hö, havre, lusern och maxdos olja så saknas fortfarande 25-30 MJ som jag inte vet hur jag ska få i honom på annat sätt än med Groov 125 i dagsläget.... :( skulle behöva ett grovfoder med 15-16 MJ / kg och det tror jag inte ens existerar....
 
Tyvärr är ju läget så att även efter att han fått allt han äter i form av hö, havre, lusern och maxdos olja så saknas fortfarande 25-30 MJ som jag inte vet hur jag ska få i honom på annat sätt än med Groov 125 i dagsläget.... :( skulle behöva ett grovfoder med 15-16 MJ / kg och det tror jag inte ens existerar....

Jobbigt!!
 
Vi har alltid ett "standardhö". Vilket inte räcker för mitt fullblod.
Då jag inte vill dutta med olika fodermedel eller ge stora givor kraft ger
jag antingen ett högproteinfoder +ett högenergifoder eller ett kombinerat.

Oftast blir det billigast med 2 olika men ska jag ha samma så är det avelsfoder som gäller. Hippo Alfa musli som redan nämnts, D&H har några varianter, stud balancer bla. Krafft muskel är också ett exempel. Hippo tycker jag hittills är mest prisvärt.
 
När jag vill ge ett energirikt foder utan att ha behov av proteiner väljer jag Vitafor Derby, för att stärkelsehalten i det är låg. Det funkar t.o.m. att ge min lite tunna fångponny.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: Habina
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 185
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp