färdigfoder eller eget mix.

B

bussig

Kunde vara kul att se vilket ni annvänder. Utan att hoppa på någon vad som är bra eller dåligt. Kör på ...Själv har jag färdigfoder + kornkross, betfor.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Mycket diskutioner ang. detta nuförtiden i mitt liv. Jag har en ettåring som äter müsli, kornkross och havre. Men det gör han inte länge till då jag har planer på att gå över till Krafft Pluss Grön och ge det och havre.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Fodersorter jag använder mig av:
Betfor och Fibergi Bas.

Fodersorter jag använt mig av tidigare år:
Havre, Krafft Protein, Fibergi Musli, Krafft Groov.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

just nu ger jag.
betfor
havre(ska ge havrekross+kornkross)
mineraler
b-vitamin
frukt/grönsaker
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Min får:

Havre
betfor
kli
soja
lucern
mineraler
E-vitamin
+hö

Är en jäkla massa foder att hålla ordning på, så jag har tänkt att byta till någon av krafts "allt-i-ett" produkter men eftersom hon är dräktig nu så vill jag inte byta foder förrens i höst.

/Malin
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

-Hösilage med bra värden som täcker hästens behov,

-morötter, ca 1,5 kg, nyttigt och tar tid att äta,

-samt betfor att blanda mineraler och led-tilskott (flexijoint och glucosamin) i.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Hittar jag ett färdigfoder som matchar grovfodret både mineral- och näringsmässigt så kanske jag köper det. :)

Dock är de flesta färdigfoder väldigt "havrelika" till sin sammansättning, och jag har inte hittat ett enda som fyller mina kriterier; Grovfoderstruktur, högt fosfor- och proteininnehåll.

Alltså kan jag lika gärna blanda själv. ;)
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Havre
Betfor
Lucernpellets
Vitlöksflingor
Morötter
Hösilage
Vid behov även b-vitamin och salt.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Jag föredrar att göra en egen mix eller musli av "råvaror". Lätt att justera mot värdena på grovfodret och efter vad hästen kan behöva utöver det normala i perioder. Mineralerna däremot köper jag i färdigblandad version.
Ingredienserna i min kraftfodermix är normalt sett:
- lucernhack
- havre och kornkross
- betfor
- kli
(Oftast i rätt symboliska smågivor som godis i krubban, då grovfodret räcker långt för oss.)

tillskott (vid behov):
b-vitamin
salt (utöver saltsten då)
linfrön och loppfrön
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Jag ger

Lucern hack
vetekli
Krafft protein
Krafft nya groov
vitlök
vitaminer
äpple, morötter

ska snart skippa Krafft protein eftersom det är så dyrt och gå över till att ge Linfrökaka istället.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Din unghäst var i ungefär samma ålder som min, visst? (10 mån)
Jag funderar på samma sak som du, ge Krafft Pluss Grön och havre. "Ska" man ge något mer utöver det?

Jag väntar på höanalysen så jag får bestämma mig på riktigt när den kommer.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Hej!
Jag har hållit på med hemmablandningar i 15 år. Fodrat med havrekross, kornkross, betfor, kli, kraffts sortiment, mineraler, kalk, morötter, osv osv.
Nu för tiden har vi ett superbra hösilage plus att jag fodrar med musli - vilket jag tycker är oslagbart!! Det enda jag "har kvar" av mina gamla fodervanor är selen, morötter och säsongsvis B-vitamin.
Med åren känns det som jag hittat den effektivaste, lättaste samt trevligaste foderordningen. Ska väl sägas att jag alltid älskat musli!

MVH / Fia
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Med mitt hö som jag har nu ger jag:

Betfor
Kornkross
Mineraler
Vitlök
E-vitamin

Med mitt hösilage som jag ska börja ge funderar jag på att endast använda Staypower från Dodson & Horrell.
Hösilaget är proteinfattigt och Staypower innehåller 12,5MJ (energi)/kg och 125g sm råpr/kg och dessutom en massa e-vitamin.
När jag räknar på det ser det bra ut så det är ju bara att testa :)
Har använt Kraffts nya Groov efter betet i höstas för att min ena häst var lite tunn och han hämtade sig snabbt.
Har man många hästar förstår jag att färdigfoder kan bli lite dyrt, men iom att jag inte har så många blir jag glad om jag hittar ett färdigfoder som passar :)
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Jo det stämmer.

Vad jag vet så behöver man inte ge extra av något fast det beror nog på analysen. Jag har inte fått analyserat hösilaget ännu men ska göra det så snart jag kan. Efter det får jag se om det jag ger nu är ok eller om jag ska byta. Min arab älskar nämligen sin müsli :).
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Fibergi Bas
Hösilage (eller hö beror på årstid..)
Betfor
Lucern Pellets
Vitlök
Chevinal +
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

orkar inte pyssla med en massa olika så ger korn + dynavena.
har tidigare haft både hippo och krafft men tycker dynavenan funkar bättre.
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

Ger sojamjöl och Krafft Protein just nu.
Det var inga roliga proteinvärden på den senaste omgången med hö med andra ord :crazy:
 
Sv: färdigfoder eller eget mix.

jag ger min d-ponny:

kornkross
hippo choise
betfor
krafft lusern (pelleterad)
vitlök
krafft miner blå
b-vitamin (vid behov)
Morötter och annat gott
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 606
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan En vecka kvar! Jag är så peppad! Ska ni kolla? Vad tänker ni om svenska laget? Jag har inte hopp om medalj men tycker det ska bli...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
19 881
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Senast: starcraft
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp