OS- Fälttävlan

Om du kan avvara 89:- kan en månads abonnemang hos Max vara värt det för att veta att du kan se allt från ridsporten (och annan sport) du vill? 🙂
Ja, det är ju inte jättemycket pengar :) . Störningen ligger nog mest i att jag är fullt nöjd med det som står att det ska visas på Kanal 5. Jag behöver inte se ALLT (plus att jag är ointresserad av de flesta andra sporter). Men det är irriterande när de inte följer schemat!!
 
Ja, det är ju inte jättemycket pengar :) . Störningen ligger nog mest i att jag är fullt nöjd med det som står att det ska visas på Kanal 5. Jag behöver inte se ALLT (plus att jag är ointresserad av de flesta andra sporter). Men det är irriterande när de inte följer schemat!!
Är väl mer regel än undantag att sändningarna inte följer schema under OS... Nu vill jag ju se allt och kunna se i efterhand så jag är väldigt glad att ha appen!
 
Roligt ändå att det var Japan som fick bronset, när nu Sverige gick miste om det. Deras satsning på ridsport som gjordes i samband med Tokyo-OS har verkligen gett resultat!
Ja och det är inte en satsning a la Saudi och hoppningen. Dessa killar må ha bra hästar, men de RIDER så himla trevligt och det är så tydlig långsiktig satsning. Tycker verkligen de förtjänade bronset.
 
Upprepar mig om japanen Kazumo Tomoto och är så imponerad av hans ridning! Otroligt fina hopprundor på fräsch häst! Jag hoppas han lyckas få en individuell medalj..

Jag kan berätta en liten rolig detalj om honom.
Japan satsade ju ordentligt inför OS i Tokyo och skickade sina ryttare till Europa för att stationera sig hos olika ryttare. Kazumo var med i satsningen i hoppning för han var hoppryttare.
Men japanska förbundet sa till honom att du det är lite fullt I hoppningen, kan du tänka dig att rida fälttävlan istället som han då aldrig gjort.
Han bara..jaha okey och stationerade sig hos William Fox-Pitt i England.

Så han har bara ridit fälttävlan sedan 2016 och blev ju 4 individuellt i Tokyo 😁
 
Jag kan berätta en liten rolig detalj om honom.
Japan satsade ju ordentligt inför OS i Tokyo och skickade sina ryttare till Europa för att stationera sig hos olika ryttare. Kazumo var med i satsningen i hoppning för han var hoppryttare.
Men japanska förbundet sa till honom att du det är lite fullt I hoppningen, kan du tänka dig att rida fälttävlan istället som han då aldrig gjort.
Han bara..jaha okey och stationerade sig hos William Fox-Pitt i England.

Så han har bara ridit fälttävlan sedan 2016 och blev ju 4 individuellt i Tokyo 😁
Intressant!

Sen är det ju också så att det är lättare att ”köpa sig till framgång” inom hoppningen än inom fälttävlan. Självklart hoppar hästen inte av sig själv, men det är ändå betydligt ”enklare” att rida os i hoppning på en riktig bra häst än det är inom fälttävlan. Fälttävlan bygger så extremt mycket på förtroendet mellan häst och ryttare, mycket mer än inom hoppningen.

Det märks också på att många har haft sina fälttävlanshästar länge, många har utbildat de hela vägen själva. Inom hoppningen hör man hela tiden att de haft hästen ett år, tog över hästen i höstas osv. Det hörs sällan inom fälttävlan.
 
Jag har sagt det tidigare och många andra har sagt det också, men Sara är verkligen den bästa kommentatorn ever. Saklig, kunnig och ”vågar” säga sanningen.

Jag hoppas verkligen att hon får fortsätta kommentera. Eller, nej först får hon gärna vinna guld om fyra år, sen kan hon pensionera sig och börja arbeta som kommentator.
 
Intressant!

Sen är det ju också så att det är lättare att ”köpa sig till framgång” inom hoppningen än inom fälttävlan. Självklart hoppar hästen inte av sig själv, men det är ändå betydligt ”enklare” att rida os i hoppning på en riktig bra häst än det är inom fälttävlan. Fälttävlan bygger så extremt mycket på förtroendet mellan häst och ryttare, mycket mer än inom hoppningen.

Det märks också på att många har haft sina fälttävlanshästar länge, många har utbildat de hela vägen själva. Inom hoppningen hör man hela tiden att de haft hästen ett år, tog över hästen i höstas osv. Det hörs sällan inom fälttävlan.

Nja jag vet inte riktigt om jag håller med! Vi såg i Tokyo i hoppningen att det behövs ett jädra förtroende.
Hoppningen skulle jag säga är på betydligt högre nivå än vad fälttävlan är dessutom på OS

Fälttävlan har ju fått trappa ner rejält i svårighetsgrad för att det ska se såhär trevligt ut. 4 och 5* ekipage som rider en relativt enkel 4* bana. Mot dom svåra 5* banor som var på OS förr.
 
Nja jag vet inte riktigt om jag håller med! Vi såg i Tokyo i hoppningen att det behövs ett jädra förtroende.
Hoppningen skulle jag säga är på betydligt högre nivå än vad fälttävlan är dessutom på OS

Fälttävlan har ju fått trappa ner rejält i svårighetsgrad för att det ska se såhär trevligt ut. 4 och 5* ekipage som rider en relativt enkel 4* bana. Mot dom svåra 5* banor som var på OS förr.
Jag måste erkänna att jag inte kan tillräcklig mycket om fälttävlan för att egentligen säga något.

Hoppning vet jag att det, åtminstone till en viss nivå, går att köpa sig till framgång. Hoppningen är i mycket större utsträckning en businesssport. Det finns extremt mycket pengar i sporten och en riktigt bra häst kostar fantasibelopp.

Sen har du helt rätt i att terrängen är enklare på ett os. Någon gång hade jag velat se Badminton på plats. Det hade faktiskt varit en upplevelse att se världens svåraste terrängbana.
 
Jag kan berätta en liten rolig detalj om honom.
Japan satsade ju ordentligt inför OS i Tokyo och skickade sina ryttare till Europa för att stationera sig hos olika ryttare. Kazumo var med i satsningen i hoppning för han var hoppryttare.
Men japanska förbundet sa till honom att du det är lite fullt I hoppningen, kan du tänka dig att rida fälttävlan istället som han då aldrig gjort.
Han bara..jaha okey och stationerade sig hos William Fox-Pitt i England.

Så han har bara ridit fälttävlan sedan 2016 och blev ju 4 individuellt i Tokyo 😁
Och som han gör det! Det är just att han faktiskt genuint rider så bra som gör att jag gillar honom. Hela terrängen såg det stabilt och säkert ut och i hoppningen red han sin häst i fina framåtlägen hela tiden. Hästen såg väldigt nöjd ut med sin ryttare. Yoshi är också duktig men Kazumo definitivt strået vassare.
 
Jag måste erkänna att jag inte kan tillräcklig mycket om fälttävlan för att egentligen säga något.

Hoppning vet jag att det, åtminstone till en viss nivå, går att köpa sig till framgång. Hoppningen är i mycket större utsträckning en businesssport. Det finns extremt mycket pengar i sporten och en riktigt bra häst kostar fantasibelopp.

Sen har du helt rätt i att terrängen är enklare på ett os. Någon gång hade jag velat se Badminton på plats. Det hade faktiskt varit en upplevelse att se världens svåraste terrängbana.

Badminton är inte världens svåraste terrängbana men det är världens största och mest kända och prestigefyllda tävling.

Burghley lite längre norrut är betydligt svårare och skulle nog säga att det är den svåraste i världen.

Badminton har inte riktigt lika stora hinder som Burghley och dessutom är banan plattare.
Burghley har stora hinder är mer teknisk och dessutom jädrigt kuperad.
 
Badminton är inte världens svåraste terrängbana men det är världens största och mest kända och prestigefyllda tävling.

Burghley lite längre norrut är betydligt svårare och skulle nog säga att det är den svåraste i världen.

Badminton har inte riktigt lika stora hinder som Burghley och dessutom är banan plattare.
Burghley har stora hinder är mer teknisk och dessutom jädrigt kuperad.
Tack, det visste jag inte.
Någon gång hoppas jag på att åka dit och se. Hade varit häftigt.

Jag såg EM i Malmö. Gick dagen innan runt terrängbanan (de hade öppen visning med guide). Jag minns känslan när jag kom riktigt nära första hindret; ska de verkligen hoppa detta i full galopp? Sen nerhoppet (tror det var i vatten, inte säker) det var ju ett stup! Jag blev väldigt imponerad.
 
Och som han gör det! Det är just att han faktiskt genuint rider så bra som gör att jag gillar honom. Hela terrängen såg det stabilt och säkert ut och i hoppningen red han sin häst i fina framåtlägen hela tiden. Hästen såg väldigt nöjd ut med sin ryttare. Yoshi är också duktig men Kazumo definitivt strået vassare.

Jag håller med. Yoshi har ju varit med betydligt längre och har väl haft lite galnare djur under åren Han rider nog mer effektivt än stilfullt. Men det är nog för att det är hans jobb.
Kazumo rider såå mjukt och fint och stilfullt men jag vet inte om ft egentligen är hans jobb på samma sätt. Han var ju hoppryttare innan och dom är nog mer bemedlade. Det är bara min gissning utan att veta.
 
Är det första gången som ett icke västerländskt land vinner medalj i fälttävlan? Räknar in Europa, USA , Kanada, NZ och Australien i västerländska.
 
Hur kan en liksom inte bli rörd av såna här tävlingar🙈😅😭! Jag blir så tårig av att se alla glada ryttare och blir så vansinnigt imponerad av Kung Jung, herreminje liksom!

Tycker att hela ft har varit en toppentävling! Terrängen var perfekt avvägd i svårighet. Hästarna såg fräscha ut idag och även hoppningen var alldeles lagom utmanande. Så här vill jag kunna titta på ft, med en bra känsla i magen! Det går som att njuta mer av fina ekipage över vackra hinder utan att vara livrädd att de ska bryta nacken.



Jag har bara jäkligt svårt att ladda om till dressyr dressyren nu. Vill behålla denna positiva känsla med glada hästar som tar sina ryttare till hindren och vet exakt att dom ska mellan flaggorna ( helst) samarbetet.

Sen finns det idioter även i ft givetvis

Jag hoppas bara dressyrryttarna fått ett rejält wake up call nu för jag orkar fan inte se fler ledsna hästar med öppna munnar med blå tungor och skum och svett och svällande ögonglobar och botoxsvansar och ryttare som.ligger baklänges och drar.

Nu lämnar vi ft ryttare över till dressyren och hoppas ni får ett lika lyckat OS som vi haft utan större skandaler!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det svenska fälttävlanslaget – med Frida Andersén, Sofia Sjöborg och Louise Romeike – slutade sexa på OS i Paris i juli. Nu flyttas...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Måndagen vid slottet Versailles bjöd på det avslutande momentet i OS-fälttävlan. Många bommar föll – men Storbritannien hade is i magen...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Så äntligen vet vi vilka som är nominerade i första vändan. Fem ryttare med sju hästar. Ludwig - Balham Mist, El Kazir SP Sara -...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
18 395
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Frida Anderséns är tillsammans med hästen Box Cayenne, utvald till ridsportförbundets talanggrupp för svensk fälttävlan. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp