Fäller inte

caradan

Trådstartare
Köpte igår min allra första ponny!!!! (jag är 24 år) och han har vinterpäls kvar i mängder och fäller knappt något...kan det bero på fodret att han inte släpper pälsen eller kanske något annat??

Han har bara ätit hö, betfor och ´vetekli hos förra ägaren..

Nu går han på bete men jag undrar om jag kanske inte ska ge honom extra b vitamin eller något för att få hgonom att fälla ordentligt...

Vad tror ni?
 
Kolla med en veterinär - det kan röra sig om brist på något mineral. Den enda häst jag träffat som hade kvar sin vinterpäls hela sommaren hade järnbrist! Men innan man försöker ge extra järn, bör man VETA att det rör sig om en brist - att ge för mycket är ju inte heller bra...
 
Jag har hört att när de inte släpper vinterpälsen kan det vara ett tecken på att de har mask. Men ta det inte som ett fakta utan att kolla upp det. :)
 
Jag fick tipset för ett par år sen att avmaska med dubbel dos banminth och sen jag började med detta har min svårfällda shettis aldrig haft några problem med fällningen.
 
Man avmaskar inte en häst "bara för att". Tänk på att det trots allt är gift du kastar i hästen. Man bör som ansvarig hästägare se till att göra träckprov, FÖRST DÅ vet du om du skall avmaska med DUBBEL DOS Banminth. Självklart kan maskangrepp vara boven till att hästen inte släpper sin päls, men som sagt, man bör göra träckprov.
 
Småponnyer har päls kvar ganska länge, så jag tycker inte att du ska oroa dig. Är hästen i lagom hull och frisk i övrigt (vilket jag antar att den är, annars hade väl veterinären sagt något när du besiktigade den inför köpet) så är det förmodligen lugnt.
 
Jag har inte besiktat honom utan tyckte att det var onödigt då den kostnaden hade varit dyrare än vad själva hästen var.

Han är TJOCK! Med lång päls,hade ovårdade hovar (hovslagaren var ute i fm) och ser inte mycket ut för världen men han är SÖT!

Det jag funderar på är att han bara fäller ett par strån och verkar inte släppa pälsen alls....han borde fälla mängder i denna vrmen.
 
Som jag skrev tidigare, kosta på honom ett träckprov. Dessutom hade jag tagit ett blodprov på honom för att kolla så allt är ok där. Man får mkt svar genom dessa två förhållandevis billiga prover.
 
Vad heter det där man ska skicka in träck prov till...har haft adressen men har nu såklart tappat bort den.
 
Så roligt o se att du gör träckprov, det är glädjande med folk som tar åt sig! ;)
Du gör helt rätt :bump:
 
Jag vill ju göra allt för att han ska må bra...sen tror jag oxå att det blir billigare i längden än att maska i fall.... (kanske ska erkänna att det är första gången jag skickar iväg ett såmt här prov!)
 
Du gör helt rätt, ett mkt bra val av dig som hästägare! Nån gång är alltid den första, bättre sent än aldrig. :)
 
Vadå suck? :mad:
Björkis kommer med alldeles utomordentliga råd med eftertänksamhet och fakta bakom. Varför suckar du?
 
om hästen har blivit misköt av den förra ägaren så kan det ju vara anledningen till varför den inte fäller, isåfall så har inte hästen den underhudsfett som behövs och har därför kvar pälsen för att kunna hålla sig själv varm.
om det är så så börjar han nog snart att fälla pälsen så fort som han börjar sätta lite hull. om inte så kan du efter några veckor slänga på ett vintertäcke i några dagar så ska du se att processen kommer igång.
personligen så använde jag mig av gummiskrappa varje dag för att få min att börja släppa håt, å det fungerade utmaärkt :)
 
Han är FET så brist på mat har han inte haft istället har han blivit misskött genom att få för mycket mat....
 
ibland kan man hjälpa hästar med fällningen genom en b-vitamin injektion (bland annat), men hör med din veterinär
 
det beror väll lite på om han har fått rätt mat oxå, har han gått på någo skit så kan han ju vara bullfett, om du hänger med.
och det var faktiskt bara ett utav alla tipps jag gav dig, du måste inte LÅTA SÅ HIMLA ELAK ÖVER DET.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
875
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 241
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp