faderskaps intyg??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: faderskaps intyg??

Varje dygn rapporterar BB till folkbokföringen vilka barn som fötts. Om mamman är gift vet folkbokföringen att de ska skriva in äkta maken som barnets far (heter faderskapspresumtion, har för mig att du hittar det i föäldrabalken 1:3). Om hon inte är det skickar folkbokföringen meddelande till soc om att ogift kvinna föt barn, eftersom det enligt lag då ligger på soc/familjerätten att utreda faderskapet.

Är man sambo med barnets pappa, d v s folkbokförda på samma adress, består utredningen av två frågor.
1. Bodde man ihop underkonceptionstiden, d v s den td då barnet bör ha blivit till
2. Är parterna övertygade om att barnet är deras gemensamma.

Är man inte sambo får man fylla i en mer omständig blankett där man bl a blir tillfrågad om man haft sex med annan man än den uppgivne fadern under konceptionstiden. Den uppgivne fadern har där rätt att begära dna-undersökning om han så önskar.

Därefter fyller man i faderskapsbekräftelsen. På den blanketten kan man också fylla i om man ska ha gemensam vårdnad, eftersom ogifta mödrar automatiskt har enskild vårdnad från barnets födelse.

Jobbar som familjerättssocionom, fast till mig kommer bara de som inte bor ihop, och håller med om att det borde kunna fyllas i på BB eller MVC.
 
Sv: faderskaps intyg??

Jobbar som familjerättssocionom, fast till mig kommer bara de som inte bor ihop, och håller med om att det borde kunna fyllas i på BB eller MVC.


Fast då skulle du inte ha nått jobb=) så vilken tur att man måste vara så omständig=)
 
Sv: faderskaps intyg??

Jag gör så mycket annat också, så jag skulle absolut inte bli sysslolös:)

(adoptionsmedgivanden och uppfööljningar, vårdnadsutredningar, samarbetssamtal m m)
 
Sv: faderskaps intyg??

okej=)

Jo men visst skulle de bli så mycket lättare att bara skriva på det på bb.
 
Sv: faderskaps intyg??

okej=)

Jo men visst skulle de bli så mycket lättare att bara skriva på det på bb.

Jag har för en månad sedan ordnat med dessa papperna och kan nog tycka att det är ganska bra med ett möte med familjerätten OM man osm jag inte bor ihop med pappan och förhållandet tog slut några veckor efter bebisens födelse. På så sätt kommer man in lite i sysstemet redan från början ifall det skulle krångla med umgänge och vårdnad....
 
Faderskapsbekräftelse

Det jag menade kunde ordnas på BB var om man var sambo. Är man det inte är min erfarenhet att man har fler frågeställningar än sambos och eftersom man behöver ha kunskaper som vi på familjerätten har för att besvara dem tycker jag att faderskapsbekräftelsen för de som inte är sambos fortfarande ska skötas av familjerätten.
 
Sv: faderskaps intyg??

Jag har för mig att någon härinne skrev om en självupplevd sån sak... jorå, nya mannen blev reggad som fader och de fick krångla en del för att reda ut det...:crazy:

Det finns vell en som pappan till barn 1 skrevs som pappa till barn 2... Men pappa till barn 2 var den nya mannen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 532
Senast: Zpunk
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 882
Senast: Manji
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 899
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp